Pál László Tartalom Elõzõ Következõ

PÁL LÁSZLÓ ipari és kereskedelmi miniszter: Arra való tekintettel, hogy ebben az ügyben a válaszadásomat követõen kormányzati döntésekre, illetve megfelelõ egyeztetési fórumok tárgyalásaira került sor, ki kell egészítenem azt az új események miatt.

Szabó Iván és Németh Zsolt képviselõ urak elsõ kérdése úgy szólt, hogy milyen kapcsolat van a villanyáremelés elhalasztása és az önkormányzati választások idõzítése között? Azt hiszem, tájékoztathatom a tisztelt Házat, hogy semmilyen. Az élet is bizonyította, hogy ebben az ügyben a koalíciós pártok rendkívül sok kritikát kaptak saját képviselõjelöltjeiktõl - talán nem alaptalanul -, de bizonyítottuk azt, hogy semmiféle kapcsolat nincs.

Második kérdés, hogy a jövõ év elejére beígért 70-90 százalékos áremelés hatásait milyen kompenzációval kívánja a kormány enyhíteni? Ma már köztudomású, hogy nem 70 - 90 százalék az áremelés mértéke, hanem differenciált áremelésre kerül sor, átlagosan 26 százalékos emelésre, igaz, hogy ebbõl nagyobb a lakossági és kisebb az ipari áremelés, de a legnagyobb áremelés sem éri el a 70-90 százalékot. A kompenzációról az imént beszélt Kovács Pál minisztertársam. Elmondotta, hogy 9 milliárd forinttal kompenzálja a kormány az áremelések hatását. Ez a 9 milliárd azt jelenti, hogy egyetlenegy fillér nem marad az állami költségvetésben plusz bevételként az áremelés hatására, sõt egy kicsit felfelé is kerekítette a kormány a kompenzációra szánt összegeket.

A harmadik kérdés az MVM Rt.-ben levezényelt vezetõváltást illeti. Mi a vezetõváltás valóságos indoka, mi a szakmai és mi a politikai szempont szerepe a vezetõváltásban? Szeretném tájékoztatni ismételten a tisztelt Házat, hogy minden ellenkezõ híreszteléssel szemben csak szakmai szempontok játszottak szerepet a kinevezésekben. Az újonnan kinevezett MVM-vezetés teljes mértékben a szakmából származik, itt szerezte a tapasztalatait, és a kormány által minden tekintetben vállalható szakemberekrõl van szó. Ehhez még hozzátenném, hogy az MVM 15 társaságában, az áramszolgáltatóknál és az erõmûveknél szintén részlegesen végbementek vezetõváltások. A 15 vállalat közül mindössze háromnak az élén kezdeményeztünk vezetõváltozást, ebbõl két helyen pályázat került kiírásra. A Paksi Atomerõmûnél úgy éreztük, hogy egy nagyon szûk körbõl választania, döntenie kell a tulajdonosnak, illetve a szakmai felügyeletnek, hogy ki az, aki az adott helyzetben, az erõmû jelenlegi állapota mellett a lehetõ legjobban el tudja látni a cég vezetését, és ennek megfelelõen egy, az erõmûben tapasztalatot szerzett embert jelöltünk ki vezérigazgatónak.

A következõ kérdés, hogy jár-e a vezetõváltás koncepcióváltással a villamosipar jövõjét illetõen? Lesznek kisebb változások, ezek a kisebb változások mindenekelõtt a villamosenergetika privatizációs stratégiáját érintik, méghozzá annak megfelelõen, ahogy a kormány errõl az elmúlt hónapban döntött. Ez nem a vezetõváltás közvetlen következménye, hanem a kormány döntésének a következménye; a kinevezett vezetõk vállalják ennek a privatizációs stratégiának a megvalósítását. Köszönöm szépen, ennyit szerettem volna hozzáfûzni.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage