Balsay István Tartalom Elõzõ Következõ

BALSAY ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Alelnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A Fidesz állásfoglalása a gépjármûadóról szóló törvényjavaslattal kapcsolatban a következõ néhány kérdés köré csoportosítható:

A törvényjavaslat a gépjármûadóról szóló LXXXII. törvény módosítására vonatkozik. Mi is nagyon fontosnak tartjuk a mozgáskorlátozottak alanyi adómentességének szabályozását. Ez a mozgáskorlátozottak gépjármûadó-mentességét jelenti, az új szabályozás üdvözlendõ. Egyszerûsödik az eljárás mind az ügyfél, mind a hatóság számára.

A javaslat második szakasza a gépjármûvek esetében adóemelést kíván bevezetni. Bármely adó kivetése, változtatása nem könnyû feladat - annak behajtása még kevésbé.

Az elõzõ hozzászólások alapján én egy kicsit zavarban vagyok, mert az én információim szerint az érdekegyeztetésen változtatásra került sor, kompromisszum született, amely szerint nem az össztömeg, hanem az önsúly és a fél rakodósúly lesz az adó alapja. Ebbõl fakadóan néhány elõttem szólónál az érvelésben esetleg ezt a növelést figyelembe lehetett volna venni. Ez 1993-ban 5,2 milliárd megosztott adóbevételt jelentett, '94-ben az elsõ fél évben nekem 2,5 milliárdot sikerült összegyûjteni, tehát várható '94-ben is ennek a szintnek a teljesítése. A növekedés azonban nem 1,7 milliárd, hanem az én számításaim szerint 400+400 millió, tehát várhatóan 800 millió körüli összeg, amely mind a központi adóbevételeknél, mind az önkormányzati bevételeknél jelentkezik megosztott módon.

De visszatérve a törvény elemzésére, ez a kompromisszumos megoldás is valóban nehéz helyzetbe hozza fõleg a kisteherfuvarozókat, itt a rakott és az üres kilométerekrõl már elõttem szóló beszélt.

Az adóhatóságoknak több munkája lesz ennek a törvénynek a végrehajtása és az adó begyûjtése során. Ez elsõsorban az önkormányzatok adóhivatalaira ró ma még nem felmérhetõ, de jelentõs többletterhet.

A Fidesz támogatja - elsõsorban környezetvédelmi megfontolások alapján - a kombinált fuvarozással kapcsolatos változtatásokat. Annak határozottságát is fontosnak tartjuk, hogy a törvény a 94/1992-es kormányrendeletet és a 175/93-as kormányrendeletet megszünteti. Ez szigorú szabályozás, de a törvényben egy európai szabályozás születhet meg.

Nagyon fontosnak tartjuk és üdvözöljük a közlekedési, vízügyi tárca által javasolt és a parlament által elfogadott költségvetésben a kombinált közúti, vasúti és vízügyi szállítások lehetõségét biztosító logisztikai centrumok és kombinált terminálok építését több helyen az országban, ami lehetõvé teszi, hogy az európai piacokra is bejusssanak azok az áruk, amelyeket kamionokkal vagy más módon eddig szinte korlátozás nélkül vagy kisebb korlátozással keresztülvittek országunkon. Ausztriának az Európai Közösségbe való belépésével Magyarország egy dugóvá válhat, ha ezeket a szállításokat nem ilyen módon ösztönzi, mint ahogy ez a törvényben megjelenik.

Rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a külföldi fuvarozók nem fognak ettõl a fuvarozási módtól visszalépni, hiszen nekik ez belépési lehetõséget jelent az európai piacra, ahol igen szigorú kontingentálásra lehet számítani.

Tehát a kombinált közúti, vasúti fuvarozásra, a vízi fuvarozásra való átirányítást mi támogatjuk, és egyetértünk azokkal a javaslatokkal, amik ennek a lehetõségét, az ez irányba való terelését szorgalmazzák.

A 70 kilométeres körzethatáron lehet vitatkozni, hogy ez 50 vagy ennél nagyobb, és a magyar földrajzi és fõleg vízikikötõi eloszlás milyen. Mi ezt a 70 kilométert egy európai gyakorlatnak megfelelõnek tartjuk, és ezzel egyidejûleg szorgalmazzuk azt is, hogy nagyobb mértékben épüljenek ki azok a terminálok, amelyek lehetõvé teszik ennek a 70 kilométeres körzetnek a betartását.

Összefoglalóan: rendkívül pozitívnak vélem, hogy a törvény a mozgáskorlátozottak számára alanyi jogon adómentességet biztosít; bírálom az önkormányzatokra jutó jelentõs többletteher miatt, és megfontolásra javaslom - nem idén, hanem következõ idõszakban -, hiszen célszerû lenne a költségvetéssel egy idõben a parlamentnek az adótörvényeket elfogadni, és ezért én nem támogatnám ennek a halasztását. De jövõre meg kellene gondolni azt - és ezt pénzügyminiszter úrnak szánom -, hogy az önkormányzatok bevételét jelentsék a gépjármûadóból származó bevételek, bármennyire fontos is az ország költségvetése számára a megosztott adóbevétel.

A mostani 400 milliós többlettel kapcsolatban, ami az önkormányzatok kasszáját gazdagítja, mivel az útalapból nem részesülnek az önkormányzati, helyi önkormányzati utak és közlekedési pályák biztosításához, fenntartásához és fejlesztéséhez, célszerû lenne megfontolni, hogy a késõbbiekben a teljes összeg az önkormányzatokhoz folyjék be, és ne csak a begyûjtésével és megosztásával, hanem annak a hasznosításával is lehetõséget kapjanak az útállapotok javítására és a közlekedési pályák hasznosítására. Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage