Fodor Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Köszönöm szépen, elnök asszony. Köszönöm a képviselõ asszonynak is a kérdését.

A kérdés igazából a szombathelyi fõiskola apropójából indul, és többek között azért is örülök e kérdésnek, amelyet a képviselõ asszony föltett, mert több szombathelyi képviselõvel beszéltünk már errõl. Több olyan fõiskola létezik ma Magyarországon, nemcsak tanárképzéssel foglalkozó fõiskola, amely rendkívül dinamikusan fejlõdik - a szombathelyi is ezek közé tartozik, de Nyugat-magyarországon a gyõri is -, és az egyetemmé válást tûzte ki célul. Valóban - ahogy képviselõ asszony is utalt rá - ez a kérdéskör önmagában koncepcionális kérdéseket vet fel. Olyan koncepcionális kérdéseket, amelyek részben következnek a felsõoktatási törvénybõl, illetve e törvényben ránk kötelezettségként rótt és vállalt feladatra is mindenképpen rávilágítanak. Ez feladat megint csak az, amire képviselõ asszony is célzott, nevezetesen a felsõoktatási fejlesztési törvénynek az elkészítése. Ez a fejlesztési törvény adja meg azt a koncepciót, amelyrõl képviselõ asszony beszélt, azt az egységes koncepciót, amelybe hosszú távon illeszkedik bele a magyar felsõoktatás - az egyetemi és fõiskolai képzés is, illetve a valóban egységesülõ tanárképzés - problémája.

Itt sokfajta megoldás lehetséges. Visszatérve a szombathelyi példára, ahonnan indultunk: milyen lehetõségek vannak? Elõször is van az az esély, hogy egyfajta többkarú fõiskola válik egy ilyen intézménybõl. A szombathelyi példát mondom, bár - ahogy képviselõ asszony is utalt rá -, az egriek és mások is hasonló cipõben járnak. Tehát városon belül egy többkarú fõiskolává válhat.

Mindenképpen az integráció irányába szeretnénk ezt a fejlõdést elvinni, egy olyan integráció irányába, amely akár az egyetemi képzés felé kacsint, és ez a fõiskola is akár egy egyetem fõiskolájává válhat, vagy pedig karként csatlakozhat valamelyik egyetemhez. Ez is egy elképzelhetõ megoldás, hiszen ha valóban egy egységes tanárképzésben gondolkodunk - s szeretném leszögezni, szó sincs arról, hogy bármiféle megszüntetése szóba kerülne a tanárképzésnek, ellenkezõleg, egyetértve képviselõ asszonnyal, ennek a megtartását, sõt minõségi emelését tûzzük célul - lehetséges lesz ezáltal egy kétszintû tanárképzés kialakítása.

Végezetül úgy gondolom, egyetértünk képviselõ asszonnyal abban, hogy az elkövetkezõ idõben a képzés ilyen típusú emelése csak hasznos lehet a tanárképzésben. Úgyhogy köszönöm a lehetõséget, hogy ezáltal is beszélhettem errõl.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage