Schamschula György Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SCHAMSCHULA GYÖRGY (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A vasúti jármûgyártás terén Magyarország rendkívül komoly hagyományokra tekinthet vissza, és ezen hagyományok nagy része a Ganz Mûvek keretén belül alakult ki. A második világháború elõtt és után a magyar exportteljesítményben kiemelkedõ helyet foglaltak el a vasúti motorvonatok, kocsik és szerkezeti elemek. A hetvenes évek végétõl - részint egy rossz gazdaságpolitika, részint a szocialista gazdálkodás általános válsága miatt - az iparág erõsen hanyatlott, s a nyolcvanas évek végére gyakorlatilag nemcsak az export, hanem a belföldi megrendelések is megszûntek.

Egyik elsõ nagy privatizációs sikerünk volt, hogy a Ganz Mûveknek ezt a részlegét a Hunslet cég megvásárolta, és beindította újból a termelést. Korszerû gyártmányai, mint az elõvárosi motorvonatok, az InterCity-vonatok, vasúti személykocsik, tehervagonok és legújabban a rola-kocsik nagy segítséget nyújtanak a válságban lévõ magyar vasutak modernizációjához, mint ahogy Debrecenben jól vizsgázott a közúti villamoskocsi is, amely szintén saját fejlesztése a gyárnak.

A restrikciós gazdaságpolitika miatt a jelenlegi kormány mindezeket a sikereket felszámolni látszik, a Ganz-Hunslet gyár megrendelés hiányában az anyagi ellehetetlenülés szélén áll, és ezzel kapcsolatban tevékenységének megszüntetésével foglalkozik. 750 fõrõl 400-ra esett le a foglalkoztatottak létszáma, és kérdés, hogy megrendelés hiányában meddig tudják ezt a szintet is tartani.

Miközben Magyarország mindent megtesz azért, hogy külföldi mûködõtõke áramoljon az országba, a Ganz-Hunsletbe beruházott 4 milliárd forintnyi tõke mûködésképtelenné válik, sõt talán kimenekül. Nem csodálhatjuk, hogy az ilyen esetek riasztó hatással vannak más befektetõkre is, akik még nem döntöttek arról, hogy érdemes-e Magyarországon beruházni.

Tisztelt Miniszter Urak! Milyen gazdaságpolitika az, amely szavakban invitálja a tõkét, de tettekben elriasztja; amely szavakban foglalkozásbarát, de gyakorlatilag elnézi, hogy egy ilyen nagy múltú magyar iparág visszafejlõdjön, s ezáltal a beszállítók százai maradjanak megrendelés nélkül? S milyen politika az, amely naponta hivatkozik az ország folyó fizetésimérleg- hiányára, de eközben egy jelentõs exportot biztosító magyar nagyvállalatot a belsõ megrendelések hiánya miatt ellehetetlenít, és ezzel tovább fokozza a külkereskedelmi mérleg egyensúlyának hiányát?

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage