Fodor Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Köszönöm szépen, elnök asszony.

Kedves Képviselõnõ! A kérdésére - nevezetesen, hogy milyen a magyar közoktatás - természetesen sok mindent el lehetne mondani, elég sokrétû választ lehetne adni. Engedje meg, hadd kezdjem azzal, hogy úgy gondolom, a magyar közoktatást is egy szerves fejlõdésben, szerves változásban kell vizsgálnunk, amelynek a fõ paramétereinek kialakulása és jellegzetessége természetesen nem olyan, mint amit az elmúlt néhány hónapban vagy akár az elmúlt évben nyert el, hanem egy hosszabb fejlõdés eredménye.

Úgy érzem, a magyar közoktatás ennek eredményeként nagyon komoly erényekkel és eredményekkel rendelkezik. Természetesen vannak olyan hiányosságai, amelyeket mindenképpen pótolni kell. Például jelentõs erénye az, hogy diákjaink bizonyos területeken a nemzetközi mezõnyben is nagyon jó eredményeket érnek el, és a magyar közoktatás nemzetközi szinten is komolyan büszkélkedhet jó eredményekkel.

A másik oldalon viszont - amint említettem - komoly hiányosságok vannak olyan területeken, amelyek talán még újak a mai magyar közoktatás számára, a világ más területein viszont nagyon lényeges és fontos kérdéseknek tekintik ezeket. Ilyen például a kommunikációkészség vagy a modern technológia használata.

Amire a képviselõ asszony utalt, az a közoktatás-fejlesztési stratégia - amit elküldtünk a képviselõk egy jelentõs részének, az oktatási bizottságnak, és szerteküldtük az országban a pedagógusoknak és iskoláknak - többek között erre próbál rávilágítani. Azokat a fejlesztési pontokat próbálja megtalálni, ahol a magyar közoktatás, megõrizve jó tradícióit, valóban modernné tud válni. Természetesen ehhez nagyon sok tényezõt figyelembe kell vennünk, például azt, hogy radikális gyereklétszám-csökkenés történt az elmúlt idõszakban, miközben a magyar közoktatásnak nem mindig sikerült olyan figyelmet fordítania saját tartalékaira, amivel kellõen hatékonnyá tudta volna tenni magát. Azok a fejlesztési elképzelések, amikre a képviselõ asszony hivatkozott - így a nemzeti alaptanterv is -, pontosan azt a célt szolgálják, hogy egy hatékony és valóban közoktatás-fejlesztõ stratégiát valósítsunk meg. Ilyen fejlesztési stratégia, amit önök megkaptak, az elmúlt idõszakban még nem született.

Végezetül annyit hadd mondjak el: a közoktatási helyzetkép pedig, amely szerves egészében vizsgálja a közoktatást - amire a képviselõ asszony is hivatkozott -, nemrég jutott el önökhöz.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage