Csiha Judit Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CSIHA JUDIT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! A napirenden lévõ 1952. évi IV. törvény módosításáról rendelkezõ törvényjavaslat vitája, illetve a benyújtott módosító javaslatok azt tanúsítják, hogy képviselõtársaim nagy jelentõséget tulajdonítanak a családjogi törvény napirenden lévõ módosításának. Erre - mint korábban utaltunk rá - a gyermek jogairól szóló egyezménnyel történõ jogharmonizáció érdekében került sor.

A felszólalók egy része észrevételezte, hogy a kormány nem valamennyi, az egyezménnyel érintett jogterületre vonatkozó törvényt, illetve törvénymódosítást tartalmazó csomagot terjesztett a parlament elé. Ahogyan arra az expozéban már utaltam, a gyermek jogairól szóló egyezmény jogrendszerünkbe történõ integrálása számos jogterületet érint, a harmonizációs feladat tehát még korántsem fejezõdött be. Véleményem szerint azonban a mára elkészült törvényjavaslatok önmagukban is megállják a helyüket, és a gyermekek érdeke azt diktálja, hogy a családjogi törvény, illetve a büntetõ jogszabályok vonatkozó módosításának elfogadására más, késõbb benyújtandó törvényjavaslatok bevárása nélkül kerüljön sor.

Tisztelt Ház! Az általános vita keretében Monostori Endre képviselõtársam úgy vélte, hogy a törvényjavaslat több ponton ellentétes a gyermek jogairól szóló egyezmény, illetve a polgári törvénykönyv és a polgári perrendtartás némely rendelkezésével. Határozott jogi álláspontom, hogy ez a kritika nem állja meg a helyét. Ezt egyébként a benyújtott módosító javaslatok, közöttük Monostori képviselõ úr indítványai sem támasztották alá.

A módosító javaslatok alapvetõ változtatásokat nem céloztak, elsõsorban arra irányultak, hogy a törvénymódosítás néhány ponton egyértelmûbben fejezze ki az egyezmény által megfogalmazott célokat, szolgálja még határozottabban a gyermekek érdekeit. Minden olyan módosító javaslatot örömmel üdvözöltünk, ami a törvényjavaslat ilyen természetû változtatására irányult.

Az alkotmány- és igazságügyi bizottság által támogatott módosító javaslatok alapvetõen a törvényjavaslat pontosítását, további, a gyermekek érdekét szolgáló garanciáknak a családjogi törvénybe történõ beépítését eredményezhetik. Nincsenek közöttük az eredeti törvényjavaslattal ellentétes jogi megoldások.

Tisztelt Képviselõtársaim! A módosító javaslatok jelentõs része a gyermekek külföldre történõ örökbefogadásának tervezett szabályaira vonatkozott. Ezen a ponton változott leginkább a javaslat, és magam is úgy látom, itt volt szükség további, a gyermekek érdekét szolgáló garanciák beépítésére. Ezért feltétlenül támogatjuk azokat a módosító indítványokat, melyeknek elfogadása esetén egyértelmûen kifejezésre jut majd az egyezmény 21. cikkelyében megfogalmazott cél, vagyis az, hogy a külföldre történõ örökbefogadás a gyermek számára szükséges gondozás biztosításának másodlagos eszköze, a gyermek örökbefogadását elsõsorban belföldön kell biztosítani.

Ezt szolgálja az a módosító javaslat, melynek értelmében fõszabályként - az örökbefogadó és a vér szerinti szülõ megegyezésének kizárásával - külföldi csak állami gondoskodásban lévõ gyermeket fogadhat örökbe. Igen jelentõs az a módosító javaslat is, mely tiltja, hogy az örökbefogadás bárki számára haszonszerzés eszköze legyen.

Selmeczi Gabriella, a Fidesz képviselõje ugyancsak az örökbefogadásokkal kapcsolatban, a hatályos családjogi törvény kritikájaként úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegi jogszabályok lehetetlenné teszik, hogy az újszülött, akirõl az anya lemond, minél hamarabb családba kerülhessen, mivel "elõször állami gondoskodásba kell venni a gyermeket, és minimum másfél-két évnek, de az is lehet, hogy többnek kell eltelnie ahhoz, hogy a kisbaba nevelõszülõhöz kerülhessen és megtörténjék az örökbefogadás."

Nem vitatom, hogy a gyakorlatban elõfordulnak ilyen esetek, azonban ennek nem a jogi szabályozás az oka. A családjogi törvény 48. § (3) bekezdése szerint, amennyiben az anya akár a szülést megelõzõen, akár ezt követõen mond le gyermekérõl az örökbefogadás érdekében, ezt az esetleg kellõen át nem gondolt nyilatkozatát a gyermek kéthónapos koráig visszavonhatja. A gyermek azonban a jogszabály értelmében már ez alatt az idõ alatt is elhelyezhetõ gondozásra alkalmas személynél, csupán... (Általános zaj.)... az örökbefogadására nem kerülhet sor kéthónapos kora elõtt.

Számos módosító javaslat érkezett a törvényjavaslat azon rendelkezésével kapcsolatban is, mely a gyermek véleménynyilvánításának, meghallgatásának szabályait tartalmazza. Azzal a módosító javaslattal értünk egyet, amely a törvényjavaslat rendelkezéseit kiegészítve, differenciált, több lehetséges módszert ötvözõ rendszer kialakítását teszi lehetõvé. Így minden gyermek érdekében korának, személyiségének leginkább megfelelõ megoldás lesz alkalmazható.

Tisztelt Ház! A családjogi törvény módosítására vonatkozó törvényjavaslat - az alkotmányügyi bizottság által támogatott javaslatokkal - álláspontom szerint jól szolgálja a gyermeki jogok érvényesítésének bõvülését. Kérem, hogy az e célt szolgáló módosító javaslatoknak, majd a javaslat egészének elfogadásával támogassák az indítványt. Köszönöm figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage