Torgyán József Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TORGYÁN JÓZSEF (FKGP): Köszönöm a szót, igen tisztelt elnök úr. Igen tisztelt Képviselõtársaim! A Független Kisgazdapárt országgyûlési képviselõcsoportja szükségesnek tartja lerögzíteni: a most lezajlott sztrájk, amely oly sok megpróbáltatást okozott az ország lakosságának, a vasutasoknak és mindazoknak, akik részt vettek ennek a kérdésnek a tárgyalásában, elkerülhetõ lett volna, ha a kormányzat teljesíti a kötelezettségeit.

Ezért a Független Kisgazdapárt egyértelmûen lerögzíti: a most bekövetkezett sztrájkért és annak következményeiért a magyar kormány, a közlekedési kormányzat a felelõs. Azért kértünk szót napirend elõtt, hogy felhívjuk az ország nyilvánosságának a figyelmét arra: ha nem történnek haladéktalanul intézkedések az egészségügy helyzetének nagyon gyors és nagyon erõteljes javítása érdekében, ha nem történnek intézkedések a pedagógusok, a közalkalmazottak helyzetének rendezése érdekében, akkor a vasutassztrájkot sok egyéb sztrájk is követni fogja.

(15.20)

Én úgy gondolom, arra kell összpontosítani az erõnket, hogyan lehet ezeket elkerülni.

Engedjék meg, hogy mindenekelõtt arra hivatkozzam, akkor, amikor gróf Széchenyi István 1848. január 25-én kiadta a "Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérõl" címû korszakos munkáját, nem sokkal késõbb õ lett az akkori közlekedési miniszter az 1848. március 23-án megalakult elsõ felelõs kormányban. Nem sokkal ezek után elõterjesztette - és az Országgyûlés elfogadta - a közlekedési törvényt, az 1848. évi XXX. törvénycikket.

Ugyanakkor ez a kormány a programjában ígérte a közlekedési koncepciót, az infrastuktúra-fejlesztési programot, az egyes alágazati koncepciókat, a vasúti, közúti, légi és vízi közlekedési, a távközlési koncepció kialakítását.

Ígérte azt is: "A kormány kész átfogó tárgyalásokat kezdeni a munkáltatói és munkavállalói szervezetekkel a munkajogi szabályozás korszerûsítésérõl. Arra törekeszik, hogy a munkáltatói és a munkavállalói szervezetek konszenzusán nyugvó elgondolásokat alakítson ki. A kormány kiemelt feladatának tekinti a munkaügyi konfliktusok békés rendezését."

És mi történt ezzel szemben? A kormány kivonult a tárgyalásokról, azt mondta: nem az én asztalom, nem foglalkozom az érdekegyeztetési tárgyalásokkal. Ezt megelõzõen pedig az MSZP országos összejövetelén Kósáné Kovács Magda munkaügyi miniszter asszony egyenesen megfenyegette a szakszervezeteket és az ellenzéket. Annak egyenes folytatásaként tekintjük végül is azt az elfogadhatatlan magatartást, amelyet a kormány tanúsított a sztrájk idején.

A Független Kisgazdapárt felhívja a figyelmet arra, hogy minden sztrájk, amelyet a törvényes rendelkezések betartásával folytatnak le, alkotmányos jog gyakorlása, azt tehát senki kétségbe nem vonhatja, nem kérdõjelezheti meg, mert ezzel az egész alkotmányos rendet kérdõjelezné meg. Ezért tehát a jelen esetben látni kell, hogy a jelenlegi sztrájkban nemcsak a kollektív szerzõdés hiánya, hanem a szajoli vasúti tragédián, tehát az elavult mûszaki berendezések felújítási gondolatán túl benne van a 3900 szárnyvasútvonal megszüntetése, a vasút összes gondja, baja.

A Független Kisgazdapárt felhívja a figyelmet arra, hogy ez a szerzõdés egyébként megköthetõ lett volna, ha a kormány valóban korábban akarja már a kollektív szerzõdés megkötését, hiszen a közlekedési miniszter úr sem vitatta, hogy a kollektív szerzõdés a vasút mûködésének egy nagyon fontos kelléke. Mi tehát úgy gondoljuk, hogy végül is a kormányzati mulasztások vezettek a sztrájkhoz, ezért ennek a sztrájknak az összes következményeit a kormánynak kell viselnie. Köszönöm a türelmüket. (Taps az ellenzék soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage