Gáspár Miklós Tartalom Elõzõ Következõ

DR. GÁSPÁR MIKLÓS (KDNP): Köszönöm. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! A büntetõ jogszabályok módosításáról szóló törvényjavaslat elfogadása fontos lépés abból a szempontból, hogy a magyar büntetõ jogszabályokat az európai jogrendbe illesztjük. A jelen törvényjavaslat a gyermek jogairól szóló 1989-es New York-i egyezményben foglaltak és a magyar jogrendszer összhangjának megteremtését szolgálja. E téren az Országgyûlés már az elõzõ parlamenti ciklusban is több intézkedést tett, így például több határozatban is kötelezte a kormányt a hivatkozott egyezmény és a magyar jogrendszer összhangjának megteremtésére, továbbá ezt a célt szolgálta a büntetõ jogszabályokat módosító 1993. évi XVII. számú törvény is, amikor több bûncselekmény büntetési tételét megemelte, illetve minõsítõ körülményként szabályozta azt az esetet, amikor a sértett gyermek- vagy fiatalkorú.

A büntetõ jogszabályok gyermek- és fiatalkorúakra vonatkozó rendelkezései tehát alapvetõen már jelenleg is megfelelnek az egyezmény követelményeinek, de vannak még olyan jogszabályi rendelkezések, illetve jogalkalmazói hiányosságok, amelyek hátráltatják a gyermek jogairól szóló egyezményben foglalt követelmények gyakorlatban történõ érvényesülését. A jelen törvényjavaslat célja tehát az, hogy kiküszöbölje ezeket a hiányosságokat és biztosítsa az egyezmény elõírásainak maradéktalan érvényesülését.

A törvényjavaslat a következõ fontosabb jogintézmények tekintetében, illetve a következõ fontosabb esetekben biztosítja a gyermek jogairól szóló egyezmény és a magyar büntetõ jogszabályok összhangját. A törvényjavaslat az egyezménnyel összhangban elõírja, hogy a fiatalkorúval szemben elõnyben kell részesíteni azokat az intézkedéseket, illetve büntetéseket, amelyek nem eredményeznek szabadságelvonást.

A törvényjavaslat új jogintézményként bevezeti az ügyész által alkalmazható vádemelés elhalasztását, - amelynek ideje alatt a fiatalkorú pártfogó felügyelet alatt áll -, továbbá a fiatalkorúval szembeni próbára bocsátás alkalmazását az általános szabályoknál szélesebb körben hosszabb idõre és bármely bûncselekmény elkövetése esetén lehetõvé teszi.

A törvényjavaslat az egyezménnyel összhangban módosítja a fiatalkorúval szemben alkalmazott javítóintézeti nevelés szabályait, továbbá a jelenleginél súlyosabban rendeli büntetni a gyermekek elrablását, eladását, illetve a gyermekkereskedelmet.

A törvényjavaslat lehetõvé teszi, hogy a fiatalkorúval szemben a bírósági eljárásban a szigorúbb büntetõeljárás helyett a vétségi eljárás szabályai legyenek alkalmazhatók, továbbá kötelezõvé teszi, hogy a védõ attól az idõponttól kezdve vegyen részt az eljárásban, amikor azt a fiatalkorúval szemben megindították.

(19.30)

A törvényjavaslat - az egyezménnyel összhangban - azt is kimondja, hogy gyermek letartóztatása csak végsõ eszközként, a lehetõ legrövidebb idõtartammal alkalmazható, mivel az elõzetes letartóztatás súlyosan negatív hatással lehet a fiatalkorúra. Tanulmányai ugyanis megszakadnak, s az addigi környezetébõl hirtelen egy lehatárolt, bûnözõ közegbe kerül.

A törvényjavaslat biztosítja a védõ, a törvényes képviselõ, illetve a gondozó jelenlétét és felszólalási jogát a büntetõeljárásnak a fiatalkorú helyzetét jelentõsen érintõ eljárási cselekményeinél.

A törvényjavaslatot szélesebb összefüggésben vizsgálva, erõteljes kritikai megjegyzést abból a szempontból lehet tenni, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a kormány március 12-én bejelentett súlyos megszorító intézkedései, illetõleg a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat - amely az említett kormányzati intézkedéseket önti törvényi formába -, rendkívüli mértékben fogják sújtani a családokat, tehát a gyermekeket is. Ez a megállapítás azért jogos, mert a Házszabály többek között elõírja egy törvényjavaslatnál a hatásvizsgálatot is.

Ugyancsak a Házszabály szerint egy törvényjavaslat általános vitája keretébe beletartozik az, hogy az adott törvényjavaslatot összevessük más törvényjavaslatokkal, a jogrendszer egészével, más jogszabályok hatásával is. Nem alkothat a parlament törvényt úgy, mintha struccmadár lenne - homokba dugott fejjel, szemellenzõt véve fel. Azért, mert a törvényjavaslat szélesebb környezetben történõ vizsgálata ellentétes a kormányzópártok érdekeivel, ez nem lehet akadálya annak, hogy az ellenzék rámutasson az összefüggésekre. Tekintettel azonban arra, hogy a büntetõjogszabályok módosításáról szóló jelen törvényjavaslat, ismertetett fontosabb rendelkezéseiben - csak magát, szûken a törvényjavaslatot szemlélve - alkalmas a gyermek jogairól szóló New York-i egyezmény és a magyar büntetõjogszabályok közötti kívánatos összhang megteremtésére, a törvényjavaslatot az általános vitára alkalmasnak tartjuk. Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage