Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! A képviselõ úr interpellációjában szereplõ ÁSZ-vizsgálat rögzíti, hogy a vizsgált '90-'92-es idõszak gazdálkodása jó, szabályos, célszerû és hatékony. Ugyanakkor a képviselõ úr által kiemelt jelenségek is igen lényeges megállapításai voltak a jelentésnek. Ezekre a felvetésekre már a vizsgálat menetében, a részjelentések átadásakor ellenvéleményét jelezte a Pénzügyminisztérium. A képviselõ úr által idézett részeket Nagy Zoltán közigazgatási államtitkár úr és dr. Szabó Iván akkori pénzügyminiszter úr írásbeli válasza is tételesen kifogásolta. Az Országgyûlés számvevõszéki bizottsága elõtt a zárómegbeszélésen dr. Bártfai Béla akkori megbízott közigazgatási államtitkár úr fenti írásbeli kifogást szóban megerõsítette. A bizottság a jelentést a Pénzügyminisztérium válaszával együtt fogadta el.

Kérdéseire részleteiben az alábbi feleletet kívánom adni. A pénzügyminiszter az elõirányzat-átcsoportosításokat álláspontunk szerint jogszerûen, nem törvénysértõ módon hajtatta végre, ugyanis az akkor érvényes jogszabályok szerint a pénzügyminiszternek fejezeten belül az 1-14-es cím között átcsoportosítási lehetõsége volt. Az átcsoportosítás a minisztérium mûködõképességének fenntartása érdekében történt, természetesen az ellenõrzése, feladata az ilyen hiányosságok jelzése, hiszen a probléma a költségvetéskészítési munkát is minõsíti.

A jelentés a '92-'93. évi tervezésnél nem a jogcím nélküli tervezést kifogásolta, hanem a rendes és rendkívüli bevételek és kiadások elkülönítését. Az ÁSZ-vizsgálat megállapította, hogy a feladatok és a hozzájuk rendelt források összhangja nem volt biztosított.

Az elõfinanszírozásra vonatkozó kitétellel kapcsolatosan a minisztérium többször jelezte, hogy a Bankfelügyelet részben önállóból, önálló költségvetési szervvé alakulásával és a Pénzügyminisztérium fejezettõl a Miniszterelnöki Hivatal fejezethez kerülésével függött össze. E végsõ elszámolás keretében történt meg a nagyobb pénzeszköz szükségszerû átadása. A számvevõszéki bizottság ülésén Bártfai Béla megbízott közigazgatási államtitkár jelezte, hogy a minisztérium vezetése belsõ vizsgálatot rendelt el, mely a jelentésben foglalt hibák jellegét vizsgálva arra a megállapításra jutott, hogy szándékos felelõsségre vonást indokló szabálytalanság nem történt, ezért a szervezési intézkedéseken, belsõ szabályzatok megújításán túl az állami számvevõszéki jelentés részletes megismertetésével figyelmeztette munkatársait a továbbiakban követendõ eljárásokra. Mivel a szabálytalan elõirányzat-átcsoportosításokat, pénzkihelyezéseket a PM részben az ÁSZ-tól eltérõen ítélte meg, illetve a terület vezetõi állománya lecserélõdött, személyes felelõsségre vonás nem látszott indokoltnak.

A Pénzügyminisztérium az állami számvevõszéki jelentés javaslatait az 1994. évi átszervezése során megvalósította, különös tekintettel a létszám- és bérgazdálkodói jogkör rendezésére. Jelenleg már mind a személyzeti ügyek, mind a bérgazdálkodás egy szervezeti egységnél, a pénzügyi és humánpolitikai fõosztálynál összpontosul. A gazdálkodási hatáskörök pontosítása megtörtént, a fõosztályvezetõ és helyettese között a kifogásolt átcsoportosítási lehetõség megszûnt. A jelentés által kifogásolt VPOP gazdálkodása integrálásra került a fejezet egészébe. A kincstári vagyonkezelõ szervezet gazdálkodási rendszere az alapvetõ szabályozás oldaláról már rendezettnek tekinthetõ, azonban a feladatok meghatározása oldaláról csak a kincstári törvény megalkotása zárhatja le a rendezési folyamatot. A minisztérium nyilvántartásait, ezen belül a fejezeti szintû gazdálkodás pénzügyi és számviteli rendjét a jelentés javaslatainak megfelelõen alakította ki, melyet az 1993. évi zárszámadást, valamint a '94. évi tervezési munkálatokat ellenõrzõ ÁSZ-vizsgálat is visszaigazolt. Kérem válaszom szíves elfogadását. (Taps az MSZP padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage