Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A feketegazdaság elleni határozott fellépés a stabilizációs kormányprogram egyik fõ célkitûzése. Ennek megfelelõen került a tisztelt Ház elé a háztartási tüzelõolaj jegyrendszerének megszüntetését célzó törvényjavaslat, aminek elfogadása megtörtént és így ma már - szemléletesen szólva - nem lehet olcsó tüzelõolajjal tankolni.

A tárgyalás alatt lévõ stabilizációs törvénycsomag tartalmazza a szerencsejáték-törvény módosítását, a játékautomaták mûködtetési feltételeinek szigorítását. Ismét példaszerûen érzékeltetve a változást: ha az ellenõrök egy vendéglõben engedély, illetve adófizetés nélkül üzemelõ automatát találnak, úgy a jövõben nem néhány ezer forintos bírság, hanem a vendéglõ bezárása következik be.

Az ugyancsak tárgyalás alatt lévõ pótköltségvetési javaslat indítványozza az APEH és a VPOP megerõsítését, ami elsõsorban az áfa-visszaigénylések és a jövedéki forgalom ellenõrzésének kapacitását növeli meg.

A feketegazdaság tipikus területeire koncentráló lépéssorozatba illeszkedik be a jövedéki törvény módosítására vonatkozó jelen törvényjavaslat. Kereken két évvel ezelõtt, 1993 májusában döntött a tisztelt Ház az elsõ jövedéki törvény elfogadásáról. Az 1993-as szabályozás bevezetésével és érvényre juttatásával kitûzött célok teljesülése sajnos, elmaradt a várakozásoktól. A feketegazdaságot a jövedéki területen sem sikerült hathatósan háttérbe szorítani, a visszaélések, az adómegkerülések miatti adókiesés azóta is számottevõ. Becslések szerint továbbra is több tíz milliárdos nagyságrendrõl van szó.

Emiatt is egyértelmû, hogy nem halasztható a jövedéki szabályozás átfogó szigorítása. A javaslat ismertetését megelõzõen szeretném hangsúlyozni, hogy a jövedéki szakmák, szakmai szervezetek részt vettek a törvényjavaslat kidolgozásában, abban észrevételeik, véleményeik tükrözõdnek és több esetben találhatók kifejezetten a szakma által javasolt, illetve szorgalmazott megoldások.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslatban szereplõ módosítások egyik jelentõs eleme a jövedéki engedélyezés feltételrendszerének megváltoztatása. A hatályos jövedéki törvényben a jövedéki tevékenység folytatásához elõírt jelenlegi feltételrendszer a gyakorlat tapasztalatai alapján nem bizonyult kielégítõnek, nem tudott elõzetes szûrõként mûködni, az adófizetés teljesítésére megfelelõ garanciákat adni. Lényegében csaknem mindenki kaphatott jövedéki engedélyt, aki kért, az elutasított kérelmek száma elenyészõ volt. Így túlzottan széles kör számára nyílt meg a lehetõség a jövedéki tevékenység folytatására.

Európai összehasonlításban is teljesen irreálisnak tûnik, hogy például a dohány-nagykereskedelem ellátásához Magyarországon 1200 dohány-nagykereskedõ tevékenysége szükséges. A mai magyar viszonyok között sajnos, mindennapi gazdasági realitás az egy-egy nagy üzletre alakult, sokszor nem éppen tisztességes szándékkal létrehozott vállalkozások jelenléte, a mind az államkasszának, mind a legális gazdasági szférának nagy károkat okozó ténykedése.

Ugyanakkor a szakmák önszervezõdése, illetve önvédelme a nem tisztességes úton járók üzleti életbõl való kiközösítésével, kizárásával még gyenge, s az ellenük való fellépés jogi lehetõségei is korlátozottak. Ilyen körülmények között jogosan vetõdik fel, hogy a visszaélésekkel leginkább érintett körben, a jövedéki termékek esetében a tevékenység folytatásának lehetõsége a jelenleginél szigorúbb feltételekhez kötõdjön. Ezért az eddigi minimális tárgyi és a jövedéki megbízhatóságot kifejezõ garanciális feltételek a törvényjavaslat értelmében kibõvülnek, s csak a szigorúbb követelmények teljesítése esetén lehet majd jövedéki engedélyhez jutni.

A módosítás keretében bevezetésre kerül az úgynevezett jövedéki biztosíték intézménye, amely a jövedéki termékek kiskereskedelme kivételével valamennyi egyéb jövedéki tevékenység esetében érvényesül. Szerepe kettõs: egyrészt elõzetes szûrõként mûködhet, másrészt a jövedéki visszaélés bekövetkezése esetében a kivetésre kerülõ jövedéki bírságra tényleges biztosítékul szolgálhat.

A törvényjavaslatnak a jövedéki biztosíték nagyságrendjére vonatkozó szabályozása hosszas egyeztetés eredményeként alakult ki, amely egyeztetésbe az érintett szakmákat is bevontuk. Például így került be a javaslatba a jövedéki biztosíték minimumának és maximumának rögzítése a jövedéki termékek elõállítása esetében 5, illetve 200 millió forint nagyságrendben. A termelési tevékenység folytatásához elõírt biztosítékot, amely a fogyasztásiadó-fizetési kötelezettséghez igazodik, az elõbbi értékhatárok között kell teljesíteni.

A jövedéki termékekkel kapcsolatos adóelkerülések, adócsalások legkritikusabb pontja jelenleg a nagykereskedelmi és az export-import tevékenység. Ezért a törvényjavaslat ezekre a tevékenységekre is elõírja a jövedéki biztosíték nyújtását.

A kõolajtermékekkel foglalkozók esetében magasabb összegben, 80 millió forintban határozza meg a fix összegû jövedéki biztosítékot, az egyéb jövedéki termékek nagykereskedelmére, exportjára, importjára viszont 15 millió forintban. A különbségtétel a szakmai szempontok figyelembevétele mellett elsõdlegesen célzatos, vagyis ott kíván szigorúbb feltételt támasztani, ahol a visszaélések a legsúlyosabbak, azaz a kõolajtermékeknél.

További szigorítást és ezáltal a nagykereskedõk, importõrök jelenlegi körének valószínû szûkítését jelenti majd a raktárhelyiségre, illetve tárolókapacitásra vonatkozó elõírás. A törvénymódosítás elfogadása esetén ugyanis csak azok kaphatnak jövedéki engedélyt, illetve folytathatnak nagykereskedelmi és importtevékenységet, akik a kõolajtermékek esetében telephelyenként legalább 500 köbméteres helyhez kötött tárolótartállyal, egyéb jövedéki termékek esetében pedig telephelyenként legalább 100 négyzetméteres raktárhelyiséggel rendelkeznek. Annak érdekében, hogy a nagykereskedelemre vonatkozó új elõírások teljesítése alól ne lehessen kibújni a tevékenység kiskereskedelmi engedéllyel történõ folytatásával, a törvényjavaslat néhány kiegészítõ szabályt iktat be a nagy- és a kiskereskedelem egyértelmûbb elhatárolása céljából.

Tisztelt Országgyûlés! Ez év elején a fogyasztási adó hatálya alá vont termékek köre kibõvült mindazon kõolajszármazékokkal, amelyekbõl potenciálisan üzemanyag állítható elõ. Ugyanakkor ezek a termékek nagyobb hányadban jellemzõen más termékek alapanyagaként, például festék, vegyiáruk gyártásához kerülnek felhasználásra. Emiatt a fogyasztásiadó-törvényben az ilyen felhasználási célok esetében lehetõvé kellett tenni az adófizetés alóli mentesítést. Az adózatlan jövedéki termékek felhasználását viszont szigorúan ellenõrizni kell, egyébként a visszaélések lehetõsége továbbra is fennállna.

A törvényjavaslat ezért kiegészíti az eddigi szabályozást, s részletesen meghatározza az adózatlan termékek beszerzésére, felhasználására és elszámolására vonatkozó új jövedéki szabályokat és a kapcsolódó jövedéki ellenõrzési feladatokat is.

Tisztelt Ház! A törvény céljainak elérésében a szabályozás javasolt módosítása mellett rendkívüli fontossága van annak, hogy a jövedéki ellenõrzés gyakorlata eredményesebben tudja ellátni feladatát. Az ellenõrzés folytathatósága és az ellenõrzés körülményeinek javítása érdekében a törvényjavaslat pontosítja a jövedéki alanyok nyilvántartás-vezetési és adatszolgáltatási kötelezettségeit. Kibõvíti továbbá az ellenõrzõ hatóságok mozgásterét, nagyobb lehetõséget teremt a jövedéki visszaélések felderítésére. Így például a módosítás révén az orgazdával szemben is mód lesz az eljárásra és a felelõsségre vonásra.

A jövedéki szabályozás eredményessége szempontjából hasonló fontosságú, hogy a jogkövetkezmények a jövedéki ellenõrzés keretében egyértelmûen érvényesíthetõk legyenek. Ezt a célt szolgálják azok a módosítások, amelyek a jövedéki jogsértések tényállásait pontosítják, illetve egészítik ki. Elsõdlegesen a preventív hatás erõsítése érdekében szigorodnak a jövedéki szankciók is.

A jövedéki bírság összege a visszaélések legveszélyesebbnek tekintett eseteiben emelkedik. Így például az illegális gyártás, forgalmazás, orgazdaság esetében az egyébként megállapítható bírság kétszeresét, de minimum százezer forint jövedéki bírságot kell kiszabni.

A javaslat módosítja a jövedéki engedélyek visszavonásának szabályait is. Ennek értelmében például már az elsõ esetben visszavonásra kerül a kiadott engedély, ha az elõállított jövedéki terméket nem veszik hiánytalanul számba, vagy a zárjegyköteles terméket zárjegy nélkül forgalmazzák. Új szankcióként bevezetésre kerül az üzem, az üzlethelyiség átmeneti, tíz vagy harminc napra szóló bezárása, illetve a legsúlyosabb esetekben - például illegális termékelõállítás, hamis zárjegyû termék forgalmazása - az adott üzemben, raktárban, üzlethelyiségben a jövedéki tevékenység végzésének végleges megszüntetésére is sor kerülhet.

Tisztelt Országgyûlés! A törvényjavaslat egyéb módosításai közül kiemelném még, hogy rendezésre kerül a büntetõeljárás és a jövedéki eljárás során egyaránt alkalmazott lefoglalás és elkobzás jelenlegi párhuzamosságából fakadó ellentmondás, megjelenítve a javaslatban a büntetõeljárás prioritását.

(10.30)

Az elkobzott termékek esetében a megsemmisítés mellett lehetõség lesz azok értékesítés útján való hasznosítására is. A jövedéki ügyekben megszûnik a jövedéki eljárás és szankcionálás révén szükségtelennek bizonyult külön szabálysértési eljárás. A javaslat tartalmazza továbbá a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl szóló törvény kisebb módosítását is, amely lényegében az adótörvénynek az adó megfizetése nélküli beszerzés, felhasználás jövedéki szabályaihoz való igazítását jelenti, illetve a kerozinra is kiterjeszti az adófelfüggesztés mellett történõ beszerzés lehetõségét.

Az elõzõekben ismertetetteken kívül a törvényjavaslatnak részét képezi még néhány kisebb, de célját, hatását tekintve végeredményben a feketegazdaság lehetõségeit szûkítõ egyéb rendelkezés, mint például a szeszes italok esetében a kannás forgalmazás megszüntetése, vagy a mozgóboltok üzemeltetésére vonatkozó szigorító szabályok.

Tisztelt Országgyûlés! Úgy gondolom, az elhangzottak is meggyõzõek a tekintetben, hogy a kormány valóban határozottan fel kíván lépni a feketegazdaság visszaszorítása, a legális gazdaság keretei közé terelése érdekében. Azért, hogy a jövedéki területen is lényegesen javítani tudjuk az adóbeszedés hatékonyságát, illetve az érintett szakmák által erõteljesen szorgalmazott piactisztítás bekövetkezzen, kérem, hogy a beterjesztett törvényjavaslatot az elmondottak alapján támogassák és a vitát követõen fogadják el. Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps az MSZP padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage