Szabó Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZABÓ ZOLTÁN mûvelõdési és közoktatási minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Asszony! Természetesen az országgyûlési ülések jegyzõkönyve azt nem tudja rögzíteni, ha valaki helytelen szóhasználattal él, és azután ezt igyekszik korrigálni. Tehát én azt mondtam, hogy ilyen program, illetõleg ilyen elképzelés... Az elsõ kérdésére tehát a válaszom az, hogy elképzelés készül.

Program azért nem készülhet, mert a Magyar Köztársaságban a '93-ban meghozott közoktatási törvény a közoktatási szolgáltatás közvetlen megszervezését, biztosítását teljes egészében a helyi önkormányzatokra bízza. A helyi önkormányzatok a közoktatás-szolgáltatással kapcsolatos döntéseiket az államtól és más önkormányzatoktól függetlenül hozhatják meg, tehát az államnak vagy a kormánynak nincs közvetlen befolyási lehetõsége. Olyan program tehát nem készülhet, amely ennek a problémának a megoldására kötelezõ eljárásokat ír elõ az önkormányzatok számára.

A választ természetesen akkor folytattam is. Ez úgy szólt, hogy "A probléma lényege nagyjából abban vázolható, hogyan lehet az oktatásban meglevõ hallatlanul szûkös keresztmetszeteket és egyúttal az ezzel párhuzamosan meglevõ hallatlanul nagymértékû pazarlást egy ésszerû forráskihasználássá racionalizálni." Ezt az álláspontomat azóta is fenntartom.

Az elmúlt 5-6 évben az óvodás, illetve általános iskolás korúak létszáma nagymértékben csökkent, ez pedig oda vezetett, hogy az önkormányzatok kénytelenek voltak a feladatellátáshoz és az alapszolgáltatás biztosításához indokolatlan üres kapacitásokat is mûködtetni, fenntartani, finanszírozni.

Hasonló eredményre vezetett a korábban körzetesített iskolák újbóli széttelepítése, hazatelepítése. Ennek és a demográfiai csökkenéseknek a következtében 558-ra nõtt az önálló igazgatású száz fõ alatti intézmények száma. Az általános iskoláink több mint egynegyedébe száznál kevesebb diák jár, közel felébe kétszáznál kevesebb; ami azt is jelenti, hogy a száznál kisebb létszámú - ilyen az iskolák több mint az egynegyede - iskolába jár a tanulók 4,5 százaléka.

Azt pedig tudjuk, hogy 200-220 fõ alatt az iskolákban a fajlagos ráfordítás drámai módon elkezd növekedni, a létszám csökkenésével párhuzamosan, hiszen az iskolát ettõl még fûteni kell, energiával el kell látni, víz, csatorna, miegyéb kell.

A helyi önkormányzati intézményfenntartók a vázolt folyamatok hatásaként elvárható racionalizálási lépéseket nem tették meg, nem utolsósorban azért nem, mert a szakma minden ilyen irányú javaslatot a pedagógus álláshelyek elleni támadásnak minõsített.

A folyamat 8-9 éve kezdõdött, ma is tart, és rossz hatásai éppen ma kezdenek jelentkezni. A fajlagos ráfordítás magas volta, az üres kapacitások fenntartása miatt ma sok önkormányzat már a fizetésképtelenség határára jutott. Tehát várható, hogy a gazdasági szûkösség és szükségszerûség rászorítja az önkormányzatokat az intézményhálózat racionalizálására. És annak érdekében, hogy ez a korábban tapasztaltaknál jelentõsebb sérüléseket a közoktatás ügyének ne okozzon, a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium május végére egy kiadványt juttat el a helyi önkormányzatokhoz. Ebben az intézmények átszervezésével, az esetleges megszüntetéssel kapcsolatos jogi lehetõségekrõl tájékoztatja õket, illetõleg felhívja a figyelmüket, hogy mire ügyeljenek ezek mûködtetése során.

Szeretném még elmondani, hogy május 9-én megkezdtük az önkormányzati fenntartású intézmények egyedi felmérését. a felmérést követõen rendelkezésünkre fognak állni azok a tényleges paraméterek, amelyek az iskolák tartalmi mûködésével, az álláshelyek számával, a kiáramló illetményekkel kapcsolatban szükségesek ahhoz, hogy a közoktatási törvény vagy a közalkalmazotti törvény módosításának hatásvizsgálatát el lehessen végezni.

A felmérés várhatóan '95. június végére készül el; eredményeit természetesen közzé fogjuk tenni. Ezt követõen szeretnénk a helyi önkormányzati intézményfenntartóknak megküldeni a rájuk vonatkozó elemzési eredményeket - mintegy a minisztérium ars poeticajaként vallott szolgáltató minisztériumként viselkedve -; hozzájárulva ahhoz, hogy az eredményeket még a '96-os költségvetési év tervezése elõtt felhasználhassák. Köszönöm szépen. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage