Bernáth Varga Balázs Tartalom Elõzõ Következõ

DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS (FKGP): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselõtársaim! A napirenden szereplõ, az önkormányzatok címzett- és céltámogatási rendszerérõl szóló módosító javaslat tartalmában és rendelkezésében is igen szûkösen és alig kíván változtatni az 1992. évi LXXXIX. számú törvényen. Úgy gondolom, hogy az eredeti törvénynek valós tartalma volt, ezért is került ilyen szûkösen megfogalmazásra a módosítás.

Ennek ellenére a bizottságban elhangzottak a pro és kontra érvek a módosító javaslatok vonatkozásában. A módosító javaslatokra nem akarok különösen kitérni; az önkormányzati és rendészeti bizottság álláspontját - az elõadottak szerint - teljes mértékben osztom.

A törvény alapján 1995. évre az önkormányzatok címzett-támogatást igényelhetnek az elõterjesztés szerint a céltámogatási körbe nem tartozó vízgazdálkodási, egészségügyi, oktatási és kulturális beruházásaikhoz, valamint válsághelyzetek gondjainak kezelésére és enyhítésére. Ennek a résznek a számszaki vonatkozásait az államtitkár úr teljes mértékben kifejtette.

A pályázatok benyújtását követõen megállapítható, hogy az önkormányzatok a címzett-támogatásra vonatkozó igényeiket a törvényjavaslatban szereplõtõl eltérõ forrásmegoszlásban nyújtották be, nyilvánvalóan igényeik és érdekeik szerint. Ez arra enged következtetni, hogy saját forrást több esetben nem szándékoztak a beruházás finanszírozásába bevonni.

Megállapítható az is a pályázatokból, hogy az érintett önkormányzatok az 1995-ös és 1996-os években tervezték a központi támogatás nagyobb részét igénybe venni. Feltehetõen a szükségszerûségbõl is következõen, egyeztetések történtek az érdekelt felek között arra vonatkozóan, hogy az önkormányzatok vállaljanak saját forrásukból egy bizonyos részt a beruházások megvalósítása érdekében, a költségvetés adódó terheit lényegében egy egyenletesebb elosztás tekintetében kelljen felhasználni.

A támogatottság elbírálásánál általános szempontként az is megfogalmazódott, hogy ha a kötelezõ önkormányzati feladat elérését szolgálja a beruházás, az igényt benyújtó önkormányzat saját forrással is járuljon hozzá a beruházás megvalósításához és a közösen ellátott feladatok, a területi szolgáltatásokat végzõ intézmények elõnyben részesüljenek. A törvényjavaslat általános indokolása meghatározza, hogy az adott évben hány milliárd forint fordítható támogatásra, és meghatározza a felhasználás ütemét is.

(18.00)

Az elõterjesztés a helyi önkormányzatok címzett- és céltámogatási rendszerén belül, tehát az 1992. évi LXXXIX. törvény 6. § (2) bekezdését javasolja módosítani. Ebbõl következõen az önkormányzat a céltámogatási kiegészítõ keretbõl támogatást pályázhat meg, amennyiben a módosítani javasolt feltételeknek megfelel. Itt két feltételt nevesít a törvény. Prioritásként megfogalmazza, hogy az önkormányzat társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott települések közé tartozzon, a másik feltétel pedig, hogy a településen a munkanélküliség aránya meghaladja az országos átlag kétszeresét. A fentiek lényegében a két feltétel újbóli átértelmezését, illetve újbóli megfogalmazását jelentik. Amíg a korábbi parlamenti ciklusban települési szinten volt értelmezendõ a munkanélküliség, addig a javaslat körzeti szinten értelmezi a munkanélküliség fogalmát. Bárhogyan is értelmezendõ a munkanélküliség, sajnos az százalékosan is növekszik. Egyébként ez az átértelmezés egy életszerû megfogalmazás.

A javaslat ugyancsak átértelmezi és pontosítja a társadalmi-gazdasági szempontból való elmaradottság fogalmát a korábbi 11 tételes mutatószámrendszer helyett. Az elõterjesztés szerint a kormányt mint elõterjesztõt az ösztönözhette, hogy a céltámogatási kiegészítõ keret pályázhatóságát egy feltételhez kösse a törvényjavaslatban. Ez az egy feltétel pedig a társadalmi-gazdasági szempontból való elmaradottság.

A törvényjavaslat kettõ darab mellékletet tartalmaz. Az 1. számú mellékletbe azok az igények kerültek, amelyek az igénybevétel valamennyi feltételének minden szempontból megfelelnek, és a beruházások szervesen beleilleszkednek a szakmai fejlesztési programokba. Így támogatásban részesültek kórházak, gyógyszertárak, továbbá iskolák, könyvtárak, mûvelõdési központok és oktatótermek. Az itt támogatásra javasolt települési igények között túlsúlyban az oktatás, mûvelõdés kapott nagyobb összegû támogatást, ami megítélésünk szerint is helyes, mert az ezen intézményekbe befektetett beruházás sokszorosan térül meg az ország javára.

A törvényjavaslat 2. számú melléklete az elutasításra javasolt címzett- támogatási igény önkormányzatonkénti felsorolását tartalmazza. A javaslat elismeri az igények szakmai indokoltságát, de az ország pénzügyi szûkössége miatt a támogatást biztosítani nem tudja. Az e mellékletben felsorolt igények igen széles körben elesnek a támogatástól. Ez igen sajnálatos, mert ezek között is olyan igények vannak, amelyeket szükséges lenne támogatni. Meg kellene találni ennek a lehetõségét, illetve módját.

A címzett- és céltámogatási rendszer az elmúlt években sokszor került viták középpontjába. Ebbõl következõen az önkormányzati közszolgáltatási, infrastrukturális beruházások elõsegítésében betöltött pozitív szerepe mellett indokolt a címzett- és céltámogatásokat vagyonjogi oldalról is értékelni. Az önkormányzatok gazdasági, vagyoni alapjainak megteremtõdésében a címzett- és céltámogatási forma minõségi változást hozott korábban és a jelen idõszakban is. A címzett- és céltámogatások az önkormányzatok beruházási teljesítéséhez, vagyoni alapjaik létrehozásához kapcsolódnak. A beruházások aktivált része tartalmazza a központi támogatást. A támogatás arányában létrejövõ vagyon a címzett- és céltámogatásirendszer-törvény alapján ingyenesen és térítésmentesen az önkormányzatok részére átruházásra, illetve az önkormányzat tulajdonába kerül. A címzett- és céltámogatási formában tehát a központi kormányzat folyamatos és ingyenes vagyonátadást hajt végre az önkormányzatok javára. Mindezekbõl következik, hogy az ilyen irányú vagyongazdálkodást a Független Kisgazdapárt támogatja. Támogatja annál is inkább, mert a támogatásban részesülõ önkormányzatok szinte kivétel nélkül a vidék egészségügyi, oktatási, szellemi életének színvonalasabb képzését biztosítják és segítik elõ. Ezekre tekintettel a Független Kisgazdapárt meg fogja szavazni a javaslatot. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage