Kovács Tibor Tartalom Elõzõ Következõ

KOVÁCS TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Mint ahogy az korábban az államtitkári expozéban elhangzott - és itt több képviselõtársam is hivatkozott rá -, a jövedéki törvény két évvel ezelõtti bevezetése óta eltelt idõszak tapasztalatai csak részben igazolták vissza a várakozásokat. Továbbra is igen jelentõs a jövedéki termékek azon forgalma, amely elkerüli az adózást. Ennek 60-70 százaléka a kõolajtermékkel elkövetett manipulációra vezethetõ vissza, hiszen - idézõjelben mondanám - itt csak egy üzletet kell megcsinálni. A továbbiakban errõl a területrõl szeretnék egy kicsit részletesebben szólni.

Látható, hogy a törvény jósága szükséges, de még nem feltétlenül elégséges követelmény a törvénytelenségek elkerülésére. A célkitûzések eredményes megvalósíthatósága érdekében a végrehajtás színvonalának és az ellenõrzés hatékonyságának növelése szükséges - mint ahogy azt az elõzõekben Bogárdi Zoltán képviselõtársam is jelezte. Ehhez áldozatot kell vállalnia a költségvetésnek is a feltételek megteremtése érdekében, de véleményem szerint ez olyan áldozat, ami rendkívül rövid idõ alatt megtérül.

Ugyanakkor a tapasztalatok alapján felszínre került gyenge pontok kiszûrésével kell megteremtenünk a jobb feltételeket a jövedéki ellenõrzések végzéséhez.

Három témakörbõl szeretnék néhány fontosabb dolgot kiemelni. Ezek:

1. Az engedélyezés feltételeinek változása.

2. A jövedéki termékek nyilvántartása és elszámolása.

3. A szankciók szigorítása.

Korábban lényegében mindenki kaphatott az országban jövedéki engedélyt, aki kért. Európai viszonylatban is teljesen irreális - amirõl Miklós László képviselõtársam már részletesen szólt -, hogy például a kõolaj- nagykereskedelem területén több száz vállalkozásnak van jövedéki engedélye. A visszaélések fennmaradása és új formáinak megjelenése azt támasztja alá, hogy a tevékenység folytatására szóló jogosultság feltételeit szigorítani kell. Ezért támogathatók a javaslat azon paragrafusai, amelyek beiktatják a jövedéki biztosíték rendszerét - ami az Európai Unió országaiban általánosan alkalmazott módszer.

Csak szeretném megjegyezni azt, hogy éppen most ülésezik itt, az Országházban az Európai Unió - Magyarország parlamenti vegyesbizottság, amelynek napirendjén szerepel a jogharmonizáció kérdésköre. És szeretném Kapronczi képviselõtársam figyelmét felhívni arra, hogy a jogharmonizáció szempontjából is rendkívül fontos ezen jogszabály módosítása.

Javaslom megfontolni azt, hogy a kõolajtermékek importja vagy nagykereskedelmi tevékenysége esetén - szemben azzal, amit Kapronczi úr az elõzõekben elmondott - a biztosíték 80 millió forint helyett 150 millió forint legyen. Ugyanis a 80 millió forint még egy szállítmány kõolajtermék adótartalmát sem fedezi, ezért indokoltnak látom a biztosíték felemelését. Ez egyfajta garanciát szolgáltat arra, hogy a vállalkozás jogszerûen mûködik, teljesíti adókötelezettségét.

A kõolaj-feldolgozás és kõolaj-nagykereskedelem semmiben sem hasonlítható más kereskedelmi tevékenységhez: ennek mûszaki feltételei vannak, és a környezetvédelem szempontjából sem mellékes, hogy ezek a mûszaki feltételek adottak-e. Én tehát úgy gondolom, hogy ez a jogszabályi szabályozás mindenképpen indokolt.

Ugyanakkor lehetõvé kellene tenni az importot, exportot lebonyolító szervezetek számára - mivel ezek általában nem túlzottan nagy szervezetek -, hogy helyettük a biztosítékot megállapodás alapján a jövõbeni felhasználó is biztosíthassa, vagy akinek a megbízásából az exportot és az importot lebonyolítja.

A nagykereskedõk számára a feltételrendszer további szigorítása, hogy a jövedéki engedély megadásához legalább 500 köbméter ûrtartalmú helyhez kötött - és ezt szeretném hangsúlyozni, hogy helyhez kötött - tárolótartállyal kell rendelkeznie. Megítélésem szerint ez nem lehet sem vasúti tartálykocsi, sem pedig folyami uszály - a korábbi idõszakban erre is voltak példák.

A jövedéki termékek számbavételérõl és elszámolásáról szólnék. A legjelentõsebb változtatás a törvényjavaslatban a bevezetésre kerülõ, a vámhivatalnak írásban adandó havi elszámolási kötelezettség, a jelentés a jövedéki termékek elõállításáról, készletváltozásairól.

(11.20)

Ugyanakkor itt szeretném megjegyezni, nem látom indokoltnak azt, hogy a kõolajtermékek nagykereskedelmében a fizetési mód - a készpénzes vagy bankkártyával történõ fizetési mód - engedélyezett legyen, ugyanis ez lehetõvé tenné a visszaéléseket. Ezt módosító indítvány beadásával képviselõtársaimmal módosítani szeretnénk.

Szükséges volt újraszabályozni az adómentesítés lehetõségeit egyes felhasználási esetekben, szigorítva az ellenõrzési feltételeket. A jogkövetkezmények visszatartó hatásának növelése érdekében szigorításra kerülnek a jövedéki engedélyek visszavonásának szabályai, és nõ a jövedéki bírság mértéke is. Meg kell fontolni azonban a készlettöbblet vagy -hiány megállapításának mértékét. Az ipar jellegébõl adódóan ezt térfogatban és tömegben is meg kell állapítani, de csak a tömeghiány esetén indokolt jövedéki bírságot megállapítani. Nem akarok most ezzel kapcsolatban részletes mûszaki érveket felhozni, de azok a kollegák, akik az olajiparban dolgoznak, tudják, hogy mit jelent több millió tonnás éves forgalom mellett literben történõ nyilvántartást vezetni.

Összegezve az elmondottakat, néhány - véleményem szerint - szükségszerû módosítással olyan jogszabály születik, amely nagymértékben hozzájárulhat a feketegazdaság visszaszorításához hazánkban.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage