Szabó György Tartalom Elõzõ Következõ

SZABÓ GYÖRGY népjóléti miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyûlés! Hölgyeim és Uraim! Amikor a kormány a társadalombiztosítási alapok 1995. évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslatát elõször benyújtotta, egy olyan törvényjavaslat került önök elé, amelyben - ma már ez eléggé egyértelmûen látszik -, sajnos a vállalhatónál több kompromisszum volt. Ennek a kompromisszumnak a törékeny egyensúlyt biztosító pontjait az Állami Számvevõszék megállapításai is helytállónak kiemelték.

Békesi László korábban, akkori expozéjában részletesen ismertette a társadalombiztosítás helyzetét, és két dologra hangsúlyozottan felhívta a figyelmet. Elõször is jelezte, hogy a parlament a társadalombiztosítás vagyonjuttatásáról akkor döntött, amikor a társadalombiztosítás reformjának a szükségessége felmerült ugyan, de a célállapot felvázolása nélkül. Mivel a rendszer átalakítására lépések nem történtek, a vagyon felélését egyértelmûen adottnak látta, és kilátásba helyezte a kormánykötelezettség megvizsgálását. Jelezte azt is, hogy a benyújtott társadalombiztosítási költségvetés megalapozottabbá tétele érdekében, a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény akkor kezdeményezett módosításához kapcsolódva, arra szólítja fel a tisztelt Házat, hogy hatékonyabb lépéseket kezdeményezzen a költségvetés stabilitása érdekében.

Ezt követõen - amint ez ma már köztudott -, a kormány áttekintette az év elsõ hónapjában kialakult pénzügyi gazdasági helyzetet, és arra a következtetésre jutott, hogy az államháztartás elõre prognosztizált deficitjének mérséklése érdekében azonnali intézkedésekre van szükség. Ezek az intézkedések az államháztartás valamennyi alrendszerét érintették, köztük a társadalombiztosítást is.

(10.00)

A kormány úgy ítélte meg - ismét Békesi urat idézem -: "Hatékonyabb lépéseket kell kezdeményeznünk, amelyek a pénzügyi forrással le nem fedezett ellátások egyensúlyát külön forrásbevonások nélkül is biztosítják." Ilyen körülmények között - a Házszabály biztosította lehetõséggel élve - a törvényjavaslatnak a jogalkotás rendje szerinti benyújtója, a kormány átdolgozásra visszakérte a T/464. számon benyújtott törvényjavaslatot.

Az önkormányzatok tájékoztatása után elkezdtük az átdolgozás érdekében az egyeztetéseket. A kormány a közös munka felgyorsítása érdekében folyamatosnak mondható kapcsolatot alakított ki az önkormányzatokkal, azok képviselõivel ebben az idõszakban. Így az önkormányzatok képviselõinek alkalmuk volt részleteiben megismerni a kormány javaslatait. Ennek érdekében egy olyan elõterjesztést is eljuttatunk az önkormányzatok számára, amely az eltéréseket a régi és az új kormányjavaslat között egyértelmûen prezentálta. Az önkormányzatok és a kormány álláspontja azonban csak néhány ponton találkozott, érdemileg nem közeledett, így ennek eredményeként önök elé most egy olyan törvény került, amelynek A-változata az önkormányzatok, B-változata a kormány döntéseire épül. A törvényjavaslat mellé a kormány egy tájékoztatót is csatolt a két változat javaslatainak eltéréseirõl a változatokban való könnyebb eligazodás céljából.

Itt kell megjegyeznem, tisztelt képviselõtársaim: nem tartjuk jónak, hogy alternatív javaslatokra kényszerültünk. Valószínûleg az idõbeli korlátok is szerepet játszottak abban, hogy nem sikerült szakmai kompromisszumokra jutnunk. Remélem, legközelebb már egy egységes törvényjavaslatot tudunk a tisztelt Ház elé benyújtani. A teendõ most az, hogy az államháztartási reformcsomag kapcsán végiggondoljuk újra, hogy a társadalomnak a gazdasági lehetõségekbõl kiindulva és a mindenkori kormányzati felelõsségnek megfelelõen mi a jobb.

Visszatérve a javaslatra: a kormányzati stabilizációs csomag megvitatásán túljutottunk. Körvonalazódott a parlament részérõl remélhetõ támogatottság is azon intézkedések vonatkozásában, amelyek részei lehetnek egy tartósan mûködõképes államháztartási rendszer kialakítására irányuló átfogó reform beindításának.

A társadalombiztosítást érintõ intézkedések elfogadásával az alapok 1995. évi költségvetését az elõzõ évek költségvetésénél megalapozottabbnak tartjuk. El kell azonban ismerni, hogy az önkormányzatoknak ebben az esetben is igen komoly felelõsséggel kell eljárniuk a költségvetésük egyensúlyának biztosítása érdekében és járulékhátralékok behajtásában.

Sajnáljuk, hogy az önkormányzatok a stabilizációs törvénycsomag intézkedéseinek többségét nem támogatták az önkormányzati változatban. Így a nyugdíjág 7 milliárd 493 millió forint deficittel, míg az egészségbiztosítási ág 109 millió forint szufficittel számol, úgy, hogy 5 milliárd forint többlettérítést igényel a központi költségvetésbõl a nem biztosítottak után.

A kormányváltozat összességében a stabilizációs törvényjavaslatban foglaltakra épül és nullszaldós, illetve az egészségbiztosítási ágnál céltartalékkal is számol, amely itt a gyógyszerek és a táppénz esetleges többletkiadásaira használható fel.

Tisztelt Ház! Úgy gondoljuk, egyetérthetünk abban, hogy a társadalombiztosítás finanszírozhatóságát az alapok saját forrásaiból kell elsõdlegesen biztosítani. Sajnos egyértelmû, hogy egyre nehezebben tudjuk az alapok költségvetését egyensúlyba hozni. Az évrõl évre növekvõ pénzügyi bizonytalanság nem kezelhetõ olyan problémaként, amely a gazdasági növekedés esetén majd enyhül. Ezért kell tehát a lehetõ legrövidebb idõn belül a társadalombiztosítás rendszerének reformját úgy megkezdeni - stabilizációs intézkedések helyett -, hogy még ebben az évben eldõljenek a több éves munka fõbb paraméterei. Olyan rendszer kialakításában kell gondolkodnunk, amely megõrzi a társadalombiztosítás szolidaritáson alapuló, állami garanciavállalásra épülõ rendszerét, és ebbe kell beépíteni az 1993. évben elfogadott önkéntes kölcsönös biztosítópénztárra épülõ öngondoskodást is. Bízom abban, hogy a közös jövõ érdekében, vitázva ugyan, de együtt fogunk gondolkodni és cselekedni is.

Fontosnak tartom, hogy kitérjek az alapoknak az állami forgóalapra történõ bejárási lehetõségére. Ezt a kérdést az önök által ismert, a központi költségvetés pótköltségvetésérõl szóló törvényjavaslat tartalmazza. Remélem, ezt a kérdést is nyugvópontra juttathatjuk úgy, hogy az alapok továbbra is igénybe vehetik.

Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Ház! Önök döntik el a társadalombiztosítási alapok ez évi helyzetét. Elismerve rendkívüli leterheltségüket, kérem önöket a törvényjavaslat mielõbbi elfogadására, hogy az alapok az év hátralévõ részében biztonságosabb keretek között gazdálkodhassanak.

Tisztelt Ház! Végezetül egy bejelentést szeretnék tenni. Minekutána tegnap az Országgyûlés a stabilizációs törvénycsomag zárószavazását megejtette - amely több tekintetben érinti a biztosítási alapok költségvetését is -, a kormánynak az a megítélése, hogy jelentõs részben okafogyottá vált, hogy a Ház két változatban tárgyalja meg az alapok költségvetését. Ezért szeretném bejelenteni a kormány nevében, hogy az úgynevezett B-változatot, tehát a kormányváltozatot a kormány visszavonja a törvényjavaslat tekintetében. Úgy ítéljük meg, hogy az A-változat, amely az önkormányzatok elõterjesztését tartalmazza, néhány, mondhatnám persze azt is, hogy nem feltétlenül jelentéktelen módosító javaslattal kiegészítve - melyben természetesen számítunk a képviselõtársak, elsõsorban a kormánypárti képviselõtársak aktív közremûködésére - korrigálható oly módon, hogy az alapok költségvetése végül is mind az önkormányzatok, mind a kormányzat számára elfogadható módon kerül jóváhagyásra.

Tisztelt Ház! Elnök Asszony! Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage