Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A két évvel ezelõtt bevezetett jövedéki szabályozás módosításának szükségességével, a változtatás irányával, vagyis a szabályozás szigorításával, a garanciális elemek erõsítésével a vitában elhangzottak tanúsága szerint a legtöbb frakció és hozzászóló egyetértett. A részletkérdéseket illetõen már nem volt ilyen egyértelmû a helyzet. Több módosító indítvány született, melyekre azonban jellemzõ volt a konstruktív hozzáállás, a jobbító szándék, amit ezúton is megköszönök.

Úgy érzem, hogy a benyújtott és a bizottságok, valamint a kormány támogatását is megszerzett módosító indítványok elfogadása esetén a törvényi szabályozás hatékonyabban, életszerûbben funkcionálhat majd. Ezzel kapcsolatosan kiemelném és megköszönném Bogárdi Zoltán képviselõ úr aktív közremûködését, de említhetném Miklós László képviselõ úrnak a gyakorlati élet tapasztalatait közvetítõ indítványait is.

A szavazásra kerülõ módosító indítványok jó részét a kormány támogatja. Ezek egy csoportja elsõdlegesen a törvényjavaslat szövegének pontosítását szolgálja, illetve jogtechnikai jellegû. A másik csoportba azok az indítványok tartoznak, amelyek érdemi változtatást akarnak. Ezek közül mindazokat támogatjuk, amelyeket az adott jövedéki területet érintõen szakmailag indokoltnak tudunk elfogadni. Közöttük említhetném az üzemanyagként használt és egyre inkább elterjedõ propán-bután gázkeverék forgalmazásának szabályozását vagy a kõolajtermékek esetében a hitelesített mérõberendezés elõírását, nemcsak a kõolaj-feldolgozó üzemben, hanem a nagykereskedelmi és önálló raktárban is.

Szintén e körbe tartozik a bérõröltetett fûszerpaprika eladásának, illetve a lakosságtól történõ felvásárlásának a bérfõzött pálinkáéval analóg szabályozására tett és támogatott módosító indítvány, vagy a söripart érintõ, a hordók hitelesítésére vonatkozó, eredetileg javasolt elõírás megváltoztatása.

A kormány támogatott továbbá minden olyan, a szabályozás rendszerébe beilleszthetõ módosítást is, amely az indokolt szigorítás irányába mutat. Ilyen indítvány például az, amelynek értelmében egy év helyett két évig nem lehet ismételten jövedéki engedélyt adni annak, akitõl azt visszavonták, vagy az az indítvány, amely szerint nemcsak a vállalkozás vezetõje, hanem a többségi tulajdonos esetében is meg kell követelni a büntetlen elõéletet.

Ugyancsak e körbe tartozóan támogattuk a készpénzfizetés kizárásának elõírását a kõolajtermékek nagykereskedelmi forgalmazására is.

Külön kell szólnom a legtöbb vitát kiváltott jövedéki biztosíték kérdésérõl, ami kétségtelenül a törvényjavaslat legfajsúlyosabb eleme. A jövedéki biztosíték létjogosultságát tulajdonképpen mindenki elismerte, a kritika tárgyát inkább a jövedéki biztosíték nagyságrendjének meghatározásában kifejezõdõ szakmai különbségtétel nem kellõ volta képezte. Ez elsõdlegesen a szeszfõzdék és paprikaõrlõ kisüzemek esetében került felvetésre. Úgy érzem, hogy a bizottsági viták eredményeként végül sikerült olyan, rövidesen szavazásra kerülõ módosító indítványokat kialakítani, amelyek révén ezen kisüzemek kérdése megnyugtatóan rendezõdhet. A kormány támogatja ugyanis, hogy az eredetileg javasolt évi tízezer hektoliterfok helyett tizenötezer hektoliterfokban, illetve évi kétezer kilogramm helyett tizenötezer kilogrammban legyen meghúzva a termelésnek az a mennyiségi határa, amely alatt nem kell a szeszfõzdéknek, illetve a paprikaõrlõ üzemeknek jövedéki biztosítékot adni. Az ennél nagyobb üzemek esetében pedig a minimális biztosíték összegének leszállítását javasolja egy módosító indítvány. Az, hogy az általános érvénnyel javasolt ötmillióval szemben csak egymillió forint kerüljön rájuk nézve elõírásra, amelyet szintén támogatni tudunk.

További kritikaként fogalmazódott meg a jövedéki biztosítékkal kapcsolatosan, hogy a törvényjavaslat szerinti szabályozás nem ad lehetõséget - az elõbb említett szûk körön kívül - semmilyen esetben sem a jövedéki biztosíték nyújtása alóli mentesülésre. Az ehhez kapcsolódóan beadott módosító indítvány a már öt éve jövedéki termelési tevékenységet folytató, három évre visszamenõlegesen jó adófizetõ vállalkozásokat automatikusan felmentené a biztosítéknyújtási kötelezettség alól. A javaslat mögötti elvet távlatilag helyesnek tartom, és el tudom képzelni, hogy a késõbbiekben, a rendszer beállta után, egy-két év elteltével, elegendõ tapasztalat és ismeret gyûlhet össze arra, hogy reális esélye legyen a mentesítésnek a jövedéki szabályozásba való beillesztésére. Most viszont erre nem látok lehetõséget, s a kormány nem tudja támogatni ezt a módosító indítványt.

Többen bírálták a javasolt jövedékibiztosíték-rendszert annak általánosító jellege miatt. A vita eredményeként errõl is elmozdulás történhet a benyújtott és a kormány által is támogatott módosító indítványok elfogadása esetén, s a biztosítékrendszer pontosabb lehet.

Szó volt már a szeszfõzdékrõl és a fûszerpaprikaõrlemény-elõállító üzemekrõl, amelyeknél a minimumérték az általánostól eltérõen kerülne megállapításra.

További differenciálást javasol egy módosító indítvány a kõolajtermékek termelésénél megkövetelt minimumra, ahol nyolcvanmillió forint meghatározását tartja szükségesnek. A visszaélések megjelenési formáira és súlyosságára való tekintettel a kormány ezt a további szigorítást is támogatni tudja.

Hasonló a helyzet a kõolajtermékek termelésének engedélyezési rendszerét érintõ, azt szigorító azon indítvány esetén is, hogy a termelés feltételei közé kerüljön be a telephelyenkénti ezer köbméter tárolótartály-kapacitás megléte.

Nem tudjuk ugyanakkor támogatni azt a módosító indítványt, hogy a termeltetési, a nagykereskedelmi, az export-import tevékenységek esetében a jövedéki biztosítékra tól-ig határ érvényesüljön, s a konkrét összeg meghatározásának szabályait a pénzügyminiszter által kiadott rendelet tartalmazza. Ezzel a megoldással egyrészt a jogalkotásról szóló törvény szenvedne csorbát azáltal, hogy nem törvény, hanem alacsonyabb szintû jogszabály állapítana meg széles kört érintõ, jelentõsebb terheket.

Másrészt e tevékenységek jellegébõl adódóan nem jelölhetõ meg olyan kritérium, amelyhez kapcsoltan a jövedéki biztosíték nagyságrendje korrekten kialakítható lenne.

Tisztelt Országgyûlés! Kérem, hogy a módosító indítványokra az elhangzottakat is figyelembe véve szavazzanak, és fogadják el a törvényjavaslatot. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage