Balsay István Tartalom Elõzõ Következõ

BALSAY ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Elõször, ha elnök úr megengedi, az elõttem szóló képviselõtársam felszólalásának önkormányzatokat érintõ részére reagálnék nagyon röviden. Megszoktuk már, hogy egy-egy privatizálandó vagyontárgynál valakik arra hivatkoznak, hogy mekkora a veszteség, ezért szinte azt ajánlják - jelen esetben az önkormányzatoknak -, hogy jól meg kell gondolni, hiszen veszteséget, terheket is vesznek át a privatizálás során.

(Boros László helyét a jegyzõi székben dr. Trombitás Zoltán foglalja el.)

Magyarországon ez lassan hasonlít ahhoz, mint amikor egy diófa termésének leszüretelése többe kerül, mint az elért haszon. Változtatni kell ezen, hiszen korábban több milliárdos üzemeket, vállalatokat is megalázóan alacsony értéken privatizáltak.

Várható, hogy ezeknek az értékeknek a növekedése egy olyan helyzetet teremt - jelen esetben a villamosenergia-rendszer elosztóhálózata is, fõleg belterületi szakaszokon -, amely rentábilis üzemeltetés mellett önkormányzati érdekeket erõsen támogat és segít.

Javaslatomban azonban ahhoz az indítványhoz kívánok hozzászólni, amelyet az önkormányzati törvény módosítása kapcsán több képviselõtársammal beterjesztettem, amely alkalmat adott arra - amirõl Pozsgai Balázs alelnök úr érintõleg szólt -, hogy kapcsolódó módosító javaslatokkal lehetõséget biztosítson a kormányzattal való tárgyalásra.

Az önkormányzatok szövetségeinek képviseletében és több képviselõtársammal egyeztetve javaslatot tettünk arra, hogy az állam által alapított gazdálkodó szervezet üzemeltetésében álló és az e rendelkezés hatálybalépése napján a település belterületi határán belül nem önkormányzati tulajdonban lévõ, lakossági szükségleteket kielégítõ közmûvek közül a közcélú villamosmûvek elosztó hálózata és a csatlakozó berendezés - a villamos energia termelésérõl, szállításáról és szolgáltatásáról szóló törvény egyik részeként -, továbbá a gázelosztó és -csatlakozó vezetékek, az azokhoz tartozó berendezésekkel e törvény erejénél fogva annak a települési önkormányzatnak - a fõvárosban a fõvárosi önkormányzatnak - a tulajdonába kerüljenek, amelynek belterületén a közmû található. Így szól a javaslatunk.

A települési önkormányzat a tulajdonában lévõ és a különbözõ jogszabályok - többek között e módosítás - rendelkezése alapján tulajdonába kerülõ villamos közmûveket a koncesszióról szóló 1991. évi törvény szerint leghosszabb idõre, ingyenes koncessziós szerzõdéssel annak a gazdasági társaságnak - esetleg a társaság jogutódjának - adja át üzemeltetésre, amelyik a közmûvet a vagyonátadást megelõzõen mûködtette.

A villamos közmûveket üzemeltetõ, az állam által alapított gazdasági társaságnak az e rendelkezés hatálybalépése napján állami tulajdonban lévõ üzletrészeibõl, részvényeibõl az összes üzletrész vagy részvény 25 százaléka - egyszeri vagyonjuttatásként - e rendelkezés erejénél fogva az érintett települési önkormányzatokat illesse meg.

Javasoljuk, hogy a települési önkormányzat a tulajdonában lévõ gázmûveket 2015. január 1-jéig terjedõ idõszakra, ingyenes koncessziós szerzõdéssel annak a gazdasági társaságnak vagy a társaság jogutódjának adja át üzemeltetésre, amelyik a közmûveket a vagyonátadást megelõzõen mûködtette.

A gázközmûveket üzemeltetõ, az állam által alapított gazdasági társaságnak az e rendelkezés hatálybalépése napján állami tulajdonban lévõ üzletrészeibõl, részvényeibõl az összes üzletrész vagy részvény 40 százaléka - egyszeri vagyonjuttatásként - e rendelkezés erejénél fogva az érintett települési önkormányzatokat illesse meg.

Amennyiben az érintett települési önkormányzatok több mint fele 1995. november 30-áig másként nem állapodik meg, az egyszeri vagyonjuttatást a települési önkormányzatok részére 1995. január 1-jei lakosságszámuk arányában kell kiadni. Az egyszeri vagyonjuttatás mértékébe be kell számítani azokat a részvényeket, amelyek a települési önkormányzatokat a közmûvekért külön törvény alapján illetik meg - szól a javaslatunk.

Tisztelt Ház! Az önkormányzatok és az önkormányzati szövetségek többsége átgondolt, felelõs, a stratégiai és nemzeti érdekeket nem sértõ privatizáció híve. Ezért az a véleményünk, hogy a hosszadalmas hatósági eljárás helyett a törvény erejénél fogva adja át a települési önkormányzatoknak a település belterületén lévõ és az elõbb idézett lakossági szükségleteket kielégítõ közmûvek közül a közcélú villamosmûvek elosztó hálózatát, csatlakozó berendezéseit, valamint a gázelosztó és -csatlakozó vezetékeket, az azokhoz tartozó berendezésekkel.

Ezt azzal indokoljuk, hogy az állami privatizáció érdekében a törvény korlátozással adja át a vagyont az önkormányzatoknak. Ennek elsõdleges szempontja a közmûvagyon egységes üzemeltetése. Az egyes közmûvek kiépítésében az önkormányzat és a lakosság vagy az önkormányzat jogelõdje, a tanács hozzájárulása eltérõ volt. Ennek következtében javaslatunk szerint a korlátozás mértéke és az ellentételezés is különbözõ lehet. Az önkormányzatok a közmûveket annak a gazdasági társaságnak lesznek kötelesek átadni üzemeltetésre, amely a vagyonátadást megelõzõen mûködtette.

(18.50)

Az általánostól eltérõ, átlagosnál nagyobb idõtartamú koncesszióba adást az indokolja, hogy a nemzetközi gyakorlat szerint a közmûbefektetés megtérülési ideje hosszabb az átlagosnál.

Tisztelt Ház! Az alkotmány 44/C §-a alapján a jelen lévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazatával elfogadott törvényben korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai. Az energiaközmû-vagyon egységes üzemeltetésének érdekében mondja ki a javaslat, hogy e törvény alapján, valamint a már önkormányzati tulajdonban lévõ villamos- és gázmûveket ingyenes koncessziós szerzõdéssel kell átadni. Az e törvény alapján tulajdonban lévõ vagyontárgyak mellett a már meglévõ önkormányzati tulajdon korlátozása azért szükséges, mert a vagyont terhelõ kötelezettség nem indokolt, hogy elváljon a tulajdonszerzés idõpontjától és jogcímétõl.

Tisztelt Ház! Javaslatunk szerint a települési önkormányzatokat az egyszeri vagyonjuttatásból 1995. január 1-jei lakosságszámuk arányában illessék meg a részvények; az érintett települési önkormányzatok többségi megállapodással akár el is térhetnek ettõl az aránytól, és a már ismert érvek szerint meghatározhatják az egyes önkormányzatokat megilletõ vagyonrészt. Ezt a javaslatunkat azért is tettük, hogy elõsegítsük az átgondolt és nemzeti érdekeket is figyelembe vevõ villamosenergia- és gázrendszer privatizációját, és - mint ahogy az általános vitában is jeleztem - lehetõvé tegyük a már több mint 1500 önkormányzat peren kívüli vagyonhoz juttatását, a privatizáció befejezését, és - ahogy elõttem szóló képviselõ úr is jelezte - az önkormányzatok és az állam között egyszer s mindenkorra fejezõdjön be a közszolgáltató mûvekkel, a vonalas létesítményekkel kapcsolatos vita.

Örömmel köszönöm meg azt is a kormány részérõl Kuncze Gábor belügyminiszter úrnak, hogy lehetõséget adott az önkormányzatok szövetségeinek véleményük kifejtésére, és azt is, hogy az önkormányzati érdekeket és állami érdekeket is képviselõ, minden pártból való képviselõtársaim aláírásával ez a módosító és a kapcsolódó módosító javaslat is beadásra kerülhetett. Ez mindenképpen jelzi, hogy az önkormányzatok és szövetségeik, valamint a kormányzat között lehetséges a megállapodás. Köszönöm a figyelmet. (Taps az ellenzék padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage