DEUTSCH TAMÁS (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Államtitkár Asszony! A fõváros talán legszebb útvonalának, az Andrássy útnak a folyamatban lévõ rekonstrukciója során megújulnak a millenniumi vasút feletti útpályák, a fasorok és az utat szegélyezõ járdák. A beruházó Budapest Fõváros Fõpolgármesteri Hivatala elhatározása szerint a használatában is megújuló Andrássy úton, egészen pontosan az egykori lovagló úton biztonságos kerékpárút kerülne megépítésre.
A kerékpárút megépítésével és üzembe helyezésével a Kós Károly sétány év végére tehetõ teljes lezárását követõen csökkenthetõ a körúti forgalom, s mind a Városliget, mind pedig a Duna-part könnyebben, gyorsabban elérhetõ a környezet szennyezése nélkül.
A fõváros szinte katasztrofális közlekedési viszonyai, valamint az ezzel szoros összefüggésben álló súlyos légszennyezettség ismeretében megítélésünk szerint vitán felül álló kérdés, hogy Európa más nagyvárosaihoz hasonlóan minél több biztonságos kerékpárút épüljön.
A Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium felügyelete alá tartozó Országos Mûemlékvédelmi Hivatal Mûemlékfelügyeleti Igazgatóságának vezetõje 1995. május 24-én kelt levelében azonban azt írja, hogy a beruházó elhatározása szerinti kerékpárút tervezése az Andrássy út reprezentatív jellegével és a mûemléki környezettel szemben támasztott mûemlékvédelmi követelményekkel nem egyeztethetõ össze.
A Mûemlékfelügyeleti Igazgatóság vezetõje idézett levelében - nagyobb nyomatékot adva szavainak - hivatalos eljárás kezdeményezésével fenyegeti meg a Fõpolgármesteri Hivatalt, amennyiban az nem módosít a kerékpárút építésére vonatkozó elhatározásán.
Mindezek alapján kérdezem tisztelt államtitkár asszonyt:
Magyarország fõvárosában egy reprezentatív belvárosi útvonalon környezetvédelmi és közlekedési szempontból egyaránt nélkülözhetetlen kerékpárutat építeni - Európa valamennyi történelmi városával ellentétben - mûemlékvédelmi szempontból nem lehet. Miért?
A hivatalos állami szerv véleménye szerint az Andrássy út szervízútján már mûemlékvédelmi szempontokkal összeegyeztethetõ a kerékpárút építése. Miért?
Végül a Környezetvédelmi Minisztérium felügyelete alá tartozó Országos Mûemlékvédelmi Hivatalnak az ilyen és ehhez hasonló környezetvédelmi kérdésekkel szabad-e így törõdnie? (Szórványos taps a jobb oldalon.)