Fodor Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Köszönöm szépen.

Elnöknõ! Tisztelt Képviselõtársaim! Kedves Képviselõ Asszony! Az interpellációjában jelzett megbízásra egy átfogó kutatás keretén belül került sor, melyre a közoktatási helyettes államtitkártól a minisztérium háttérintézete, az Országos Közoktatási Intézet, valamint a Gyõr-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet kapott megbízást.

Az átfogó kutatás célja a helyi és iskolai szintû közoktatásirányítás, valamint a közoktatással kapcsolatos társadalmi igények változásainak elemzése. Bevett és már az elõzõ közoktatási vezetés által is alkalmazott pozitív gyakorlat, hogy bizonyos részfeladatok elvégzésében a kutató-fejlesztõ intézetek erre szakosodott és megfelelõ infrastruktúrával rendelkezõ szervezetekkel mûködnek együtt. Ezt az indokolja, hogy költségvetési pénzbõl gazdálkodó szervezeteknél nem célszerû állandó jelleggel mûködtetni idõszakos feladatokra szervezõdõ szakosított apparátust.

Ezért ilyen belsõ feltételekkel sem a képviselõ asszony által említett Oktatáskutató Intézet, sem a feladattal megbízott Országos Közoktatási Intézet nem rendelkezik. Rendelkezik viszont a közoktatási közvélemény-kutatásban és empírikus adatfelvételben nagy gyakorlattal rendelkezõ Szocio-Reflex Kft., amely 1988 óta több alkalommal bonyolította le hasonló kutatások adatfelvételét, számítógépes rögzítését és elõzetes elemzését.

A kutatások tartalmi elõkészítését, koordinációját és az eredmények szakmai értékelését természetesen nem az említett kft., hanem a minisztérium háttérintézményei, az Országos Közoktatási Intézet szakértõi végzik. Az Országos Közoktatási Intézet, amely - nem gyõzõm hangsúlyozni, hogy a minisztérium háttérintézete - két megbízást adott a Szocio-Reflex Kft.-nek: közoktatási közvéleménykutatás adatfelvétele, önkormányzati feladatellátás adatfelvétele.

Ezek mellett a szintén minisztériumi háttérintézetnek számító Gyõr-Moson- Soporon Megyei Pedagógiai Intézet adott megbízást adatfelvételre a Szocio- Reflex Kft-nek egy iskolai szervezeti és óratervi változások felmérését szolgáló vizsgálatra, valamint a minisztérium egy, a NAT elfogadását elemzõ vizsgálatára. Az elõbb említett megbízás összege 1 millió 150 ezer forint, az utóbb említetté 950 ezer forint. Megjegyzem, hogy ezek az összegek az e területen általában jellemzõ áraknál jóval kisebbek.

A Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium valós háttérintézménynek tekinti mind az Oktatáskutató Intézetet, mind a képviselõ asszony által nem említett, de éppen a szóban forgó felméréseket koordináló Országos Közoktatási Intézetet, mind pedig a megyei pedagógiai intézeteket, s profiljuknak, lehetõségeiknek, kapacitásuknak és felkészültségüknek megfelelõ adatszolgáltatást és elemzõmunkát vár el tõlük. Nem vonatkozik ez a tankerületi oktatási központokra, amelyek megszüntetését már a kormányprogram is megfogalmazta, s az önök elõtt fekvõ, a közoktatás szervezésével és irányításával kapcsolatos egyes átmeneti szabályokról szóló törvényjavaslatban benne is foglaltatik.

Mind a minisztériumnak, mind háttérintézményeinek joga és lehetõsége külsõ szakértõk foglalkoztatása, különösen abban az esetben, ha ezt a feladatot a háttérintézmény profiljánál, felszereltségénél, felkészültségénél, lehetõségeinél fogva nem tudja elvégezni.

Végül hadd reagáljak néhány, a bevezetõjében megfogalmazott megjegyzésére. A kutatásnak nem az a célja, hogy az MKM információt szerezzen polgármesterek és önkormányzati testületek pártállásáról. Ezek az adatok nyilvánosak, jól ismertek, és errõl részletes információk állnak rendelkezésre az ezzel foglalkozó kiadványokban, például Magyarország politikai évkönyve.

Közismert tény az is, hogy minden kérdõív jelzi az adatszolgáltatás önkéntes jellegét. Az ilyen természetû kérdések általában természetes részét alkotják a különbözõ szociológiai vizsgálatoknak. Ilyen kérdéseknek a szakértõk szerint azért kell bekerülni a kérdõívbe, hogy az adott kutatás során lehetõség nyíljék olyan szakmai elemzésekre is, melyek tekintetbe veszik a választott testületek politikai összetételét. Így például lehetõvé teszik annak a kérdésnek az elemzését, vajon a helyi demokrácia mûködése, annak stabilitása milyen mértékben befolyásolja a közoktatási feladatellátást, s hogy e területen milyen feltételek jellemzik a magyar közoktatást.

Meg kell jegyeznem, hogy a társadalomtudományi, így a közoktatási kutatások során alkalmazott kérdõíveket nem a megbízó, hanem a kutatást végzõ szakemberek állítják össze, tehát a szakmai felelõsséget azok minõségéért nekik kell vállalniuk. A minisztériumnak nem feladata az, hogy a kutatások felett közvetlen tartalmi ellenõrzést gyakoroljon.

Kérem válaszom elfogadását. Köszönöm. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage