Szabad György Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZABAD GYÖRGY (MDF): Tisztelt Elnöknõ! Tisztelt Országgyûlés! Valóban nem volt szándékom felszólalni ebben a vitában, noha 36 éves oktatói tapasztalatom van a felsõoktatásban. De talán éppen a tapasztalatok gazdagsága teszi nehézzé az állásfoglalást. Örömmel hallottam azonban Daróczy Zoltán felszólalását, amelynek minden lényeges pontjával egyetértek, s amely jól tanúsítja azt is, hogy vannak olyan problémák, ahol remélhetõleg megtanulunk átnyúlni a pártkereteken, megtanuljuk észrevenni azokat a mozzanatokat, amelyek különbözõ oldalakról, de közös célként megközelíthetõk.

Örömmel üdvözlöm azt, amit a hallgatói önállóság felsõoktatásbeli megteremtésének feltételeirõl szólt. Legyen szabad a rendelkezésemre álló minimális idõben egyetlen dologra fölhívni ezzel kapcsolatban a figyelmet. Mi a különbség, s ezt jól érteniök kellene az oktatási szerveknek, a közép- és alsófokú iskola és a felsõfokú iskola között? Alsó- és középfokon tanulni kell és tanítani kell, azért, hogy a tanuló képes legyen elõbb síma, majd értékválasztó reprodukálásra. A felsõoktatás lényege, hogy vizsgálódni kell megtanítani, azért, hogy a hallgató képes legyen produkcióra. Sajnos, ez nem hatja át a felsõoktatási irányelveket, nem hatja át oktatási rendszerünket. Ha nem érti meg ezt a cezúrát az, aki irányítani akar, akkor valóban csak magasabb fokozatú, de nem minõségi változtatást jelentõ iskolarendszert építünk ki. A vertikumban, befejezem, a vertikumban, a felsõoktatásnál ott kell lennie a minõségi fordulatnak. Önálló, már nemcsak értékválasztó, hanem produkáló személyiségek és szakemberek kiképzése a cél. Köszönöm. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage