Torgyán József Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TORGYÁN JÓZSEF (FKGP): Köszönöm a szót. Igen tisztelt Elnök Asszony! Igen tisztelt Képviselõtársaim! Az állampárti idõkben mint ügyvéd találkoztam egy olyan vádirattal, amely azért emelt vádat egy kiutazó házaspárral szemben, mert õk életükben elõször átlépvén a határt, este Bécsben sétálgatva láttak egy olyan HIFI-tornyot, amely az érettségizõ leánygyermekük vágyálma volt. A végén ez a becsületes, tisztességes házaspár úgy döntött, hogy megvásárolják a HIFI-tornyot a lányuknak, és inkább lemondanak életük elsõ nyaralásáról. Hazautazván bejelentették a határon, hogyan döntöttek: vettek egy HIFI- tornyot. Megdícsérték õket a vámosok, elvámolták, majd következett a vádirat, hogy nem rendeltetésszerûen használták fel a devizát, ugyanis ez csak üdülés céljaira szolgált. Az ügyészség indítványozta, hogy kobozzák el a megvásárolt HIFI-tornyot, õk fizessék be az államnak az ellenértékét, plusz üljék le a büntetést, amit börtönben kért az ügyész kiszabni.

Akkor én arra kértem a Jóistent, hogy megélhessem, hogy az ilyen szabályozásokat egyszer s mindenkorra kiiktatjuk a magyar jogalkotásból. És tulajdonképpen ma nagyon kellene örülnöm annak, hogy végül mégis csak egy olyan elõterjesztés van a Ház elõtt, amely legalábbis ezeket az anomáliákat döntõ részükben kiküszöböli.

(16.40)

Én úgy gondolom, hogy a kiindulópont valamennyiünknél egy kell hogy legyen, a forint konvertibilissé tételét erõltetõ megoldások ellen egyetlenegy józan eszû ember sem tiltakozhat, hiszen ez az egész ország érdekében áll és egyénenként valamennyiünk érdekében áll.

A kérdés az, hogy megérettek-e a feltételek a forint konvertibilissé tételéhez, illetve ez a devizatörvény megfelel-e ennek az elvárásnak vagy sem, ténylegesen konvertibilissé teszi-e ez a forintot, vagy sem.

Én úgy gondolom, hogy a valóság az, hogy sajnálatos módon a feltételek nem adottak, hiszen az, amit Bauer képviselõtársunk mondott, nevezetesen, hogy õk abból indultak ki, hogy a Bokros-csomagnak az lesz a hatása, hogy az ország anyagi dolgait rendbe hozza, nem lesz infláció, és minden rendben lesz, kolbászból lesz a kerítés, csokoládéból (Zaj a bal oldalon.) lesz az ablakkeret, hát én úgy gondolom, sajnos nem fog beválni ez a feltételezés, mert a Bokros-csomag, mielõtt elindulhatott volna útjára, már megbukott. Megbuktatta a magyar társadalom, megbuktatta az Alkotmánybíróság, megbuktatták a tények.

Ezt azért vagyok kénytelen, igen tisztelt képviselõtársaim, hangsúlyozottan az önök figyelmébe ajánlani, mert csak akkor igaz mindaz, amit Bauer képviselõtársunk is mondott, ha úgy és akként következnek be a Bokros-csomag következményei, amint õ azt feltételezte, de hisz tudják önök, hogy a Független Kisgazdapárt és általában az ellenzék és általában a magyar társadalom másként gondolkodik ennek a hatásairól, mint ahogy azt tette igen tisztelt képviselõtársunk.

Úgy gondolom, látni kell, hogy ma, amikor a külsõ államadósság nyomasztóan nagy lett, és hatalmas arányúra duzzadt a feketegazdaság, és meghirdeti a Bokros-csomag, hogy a feketegazdaságot vissza kell szorítani, a külsõ államadósságot vissza kell szorítani, az inflációt le kell nyomni, akkor a most beterjesztett devizatörvény vajon mennyiben találkozik ezekkel a célokkal, mennyiben lesz alkalmas azt elõidézni. Hadd emlékeztessem önöket arra, a bruttó adósságállomány mára már meghaladja a 31 milliárd USA-dollárt, és az utóbbi három évben a növekedés olyannyira felgyorsult, hogy az adósságállomány emelkedése ebben az idõszakban hozzávetõlegesen 10 milliárd USA-dollár.

Én úgy gondolom, hogyha ezeket a tényeket figyelembe vesszük, akkor mindenki egyetérthet azzal, hogy a nem hatékony export erõltetésének, az újabb és újabb cserearány-veszteségeknek mi lesz a következménye. Talán nem idegen önöktõl az a gondolat sem, hogy a devizabevételek jelentõs része, hogy úgy mondjam, elkerüli az állami pénztárakat, tehát egyértelmû, hogy több arányú veszélyforrás áll fenn, hiszen a feketegazdaság is állandóan növekszik a kormány erõfeszítései ellenére, és ezeknek a devizaforrását önök által is ismerten a hivatalosan át nem váltott devizajövedelmek alkotják.

De úgy gondolom, hogyha egyszer valóban tartani kell attól, hogy a Bokros- csomagnak nem lesz az a kedvezõ hatása, amelyet a kormányzat feltételezett ebben az esetben egyértelmûen, a felemás devizatörvény ma mindenképpen káros hatású lesz, hiszen abból kell kiindulni, hogy az anyagi feltételei nem adottak még a forint konvertibilissé tételének. Ennek számos bizonyítékát lehetne felsorolni, ha nem csupán 10 perc lenne a megadott vezérszónoki idõ.

De legyen szabad rámutatnom arra, hogy nem teszi ugyanakkor ez a devizatörvény a forintot konvertibilissé, hiszen eddig is bizonyos értelemben konvertibilis volt, különösen a vállalati szférában, a magánszférában pedig a kivételezettségre épített az állampárti megoldás. Most ez a devizatörvény is fönntartja ezt a konstrukciót, mert a magánszférában kiemeli a bankszámlákkal rendelkezõ és forintkártyákkal rendelkezõ személyeknek a helyzetét. Tehát mintegy pozitív diszkriminációt alkalmaz ezek javára, meg általában a gazdagok javára, a szegények vonatkozásában tehát a negatív diszkrimináció érvényesül.

De az engedélyezési eljárás maga is messze nem teszi még konvertibilissé a forintot, hiszen elég, ha a 26 § (1) bekezdésére utalok, amelybõl idézek: a kérelmezõ körülményeinek mérlegelésébõl, méltányosságból engedélyezheti, stb. stb. Tehát egy csomó megkötést tartalmaz.

Úgy gondolom azonban, hogyha megnézzük ezt a törvényt egy kicsit alaposabban és odébb is, akkor látjuk, hogy a 26. § méltányosságból és körülmények mérlegelésével szóhasználatán túl a 35. § még eddig sem jut el, mert itt vagy húsz fajta tevékenységet sorol fel, amelyhez eleve devizahatósági engedély szükséges anélkül, hogy elõre megmondaná, hogy mikor kell megadnia és milyen alapon, vagy mikor tagadhatja meg az engedély megadását.

Most, miután már csak néhány másodpercem van, hadd utaljak arra, hogy egészen elképesztõen durva hibákat is lehet találni ebben az elõterjesztésben. Így például a 6. § nem küszöböli ki az utóbbi éveknek azt a gyakorlatát, hogy importcélra különbözõ kft.-k által megvásárolt valutaösszeget a kft. átutaltatta a külföldi bankhoz, majd ezt követõen a tevékenységét beszüntette, újabb kft.-vé alakult, és így az áru importjára felvett konvertibilis valutát nyugodtan zsebre vághatta, mert a nyomozást ezt követõen meg kellett szüntetni.

Én úgy gondolom, hogy a törvény tele van ilyen súlyos hibákkal. A Független Kisgazdapárt ezeket módosító indítványok sorozatában fogja a Ház elé vinni, és csak abban az esetben tudja támogatni az alapeszméjében helyes, de gyakorlati megvalósításában a szokottnak megfelelõen silányul, rosszul, dilettánsan elõterjesztett törvényt, hogyha a módosító indítványainknak helyt fog adni a Ház. Köszönöm a türelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage