Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen. Én csak az autonómiára szeretnék reagálni. Nagyon szimpatikus volt, amit Bretter Zoltán képviselõtársam elmondott arról, hogy az egyetemek autonómok legyenek és maguk dönthessék el a szakmai kérdéseket. Egyetlen kérdésem lenne a mûvelõdési tárcához: a határozati javaslat 9. oldalán a 11. pontban miért akarja vagy miért követeli meg és fogja megszavazni a parlament, hogy tanárképzõ intézeteket vagy kart kell létrehozni.

A tanárképzõ intézetek egyszer már megbuktak ebben az országban. Milyen alapon dönti el a parlament, hogy jöjjenek létre tanárképzõ intézetek a tudományegyetemeken? Természetesen a mi autonómiaszemléletünkbe az tartozik bele, hogy van-e olyan egyetem, amelyik létre fog hozni ilyen intézetet, és van olyan, amelyik nem. Tehát úgy gondolom, hogy kétarcúság jelenik meg, az autonómia jegyében szakmai kérdéseket akar eldöntetni a mûvelõdési tárca a parlamenttel, és ezután rá fogja kényszeríteni az egyetemekre, fõiskolákra azzal hogy ez egy országgyûlési határozat. Akkor tartanánk tiszteletben az autonómiát, ha valóban elhinnénk, hogy a szakma el tudja dönteni, hogyan kívánja megoldani ezeket a kérdéseket, mint ahogy a szakma eldöntötte azt is - már tiltakozott például a Történelemtanárok Egyesülete -, hogy igenis legyen történelembõl érettségi. Nem lehet másra testálni ezt a feladatot, mint valóban a szakmára és a közvéleményre. Mint ahogy felháborodtak a szülõk is, felháborodtak a pedagógusok is ezen a kérdésen.

Tehát úgy gondolom, hogyha autonómiáról beszélünk, akkor ne írjunk elõ az országgyûlési határozatokban olyan autonómiát korlátozó törekvéseket, amiket késõbb a kormányzat ezen országgyûlési határozatra hivatkozva rákényszerít az egyetemekre. (Taps az ellenzék padsoraiból.)

(19.00)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage