Tulok András Tartalom Elõzõ Következõ

TULOK ANDRÁS (MSZP): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársak! A vámjogról, a vámeljárásjogról, valamint a vámigazgatásról szóló törvényjavaslatok bizottsági ajánlásai, vezérszónoki hozzászólásai elhangzottak, amely vélemények - a Független Kisgazdapártét kivéve - a törvényjavaslat fontosságát, átláthatóságát, rugalmasságát tükrözték. Az is elhangzott, hogy módosító javaslatokkal alkalmas a hazai gazdaság és kereskedelem érdekeinek szolgálatára, a költségvetési bevételek teljesítésére. Felszólalásomban néhány általános érvényû megállapítást és néhány javaslatot szeretnék tenni, a részletezés igénye nélkül.

A törvényjavaslat és végrehajtási utasítása alkalmas eszköze a kifinomult külgazdasági szabályozásnak, egyik alkalmas eszköze a kormány gazdaságpolitikája megvalósításának. Nem a költségvetési bevétel növelése a fõ cél, hanem a szelektív importkorlátozás, az exportnövelés, a hazai termelõk és kereskedõk védelme. Figyelembe veszi a gazdaság átmeneti helyzetét, az ebbõl adódó autonóm szabályozási lehetõséget, az Európai Unió vámkódex-elõírásait. Nem egyszerûen lemásolja a jól mûködõ európai vámjogot, hanem alkalmazza sajátos és átmeneti viszonyainkra.

Nagyon fontosnak tartjuk a törvényjavaslat átláthatóságát, mert tisztázott a vámszervezet felépítése, felügyelete, hatásköre, helye az államigazgatásban, a pénzügyminiszter jogköre, feladata a vámigazgatásban. Jogállamiságunk fejlõdésében feltétlenül továbblépést jelent a vámos feladatainak törvényi szabályozása. A továbbiakban törvény írja elõ, mit kell tennie a vámosnak a vámeljárásban, felszabadítja a nem eredményes ellenõrzés alól, felszabadítja annak terhe alól, hogy ki kit ellenõrizzen és kit ne. Azt teszi, amit számára a törvény elõír.

Magyarország sajátos és elõnyös földrajzi helyzete eredményezi, hogy mi bonyolítjuk le a világon a legnagyobb tranzitforgalmat. Ez a helyzet már most megkívánja, hogy a vámjogi eljárások szinkronban legyenek az Európai Unióval.

Fontosnak tartjuk, hogy a törvényjavaslat a törvény megszegõivel szemben nem a kriminális oldalt erõsíti, hanem az elkövetéstõl visszatartó elemeket, az igazgatási oldalt. Ismétlõdõ törvényszegés esetén például abbahagyatja a tevékenységet.

Ennyit a törvényjavaslat általános érvényû megállapításairól, amelyrõl elõttem már többen szóltak.

Tisztelt Képviselõtársak! Elsõsorban nem azért kértem szót, hogy az elõterjesztés dicséretét zengjem, hanem azt vizsgálom, hogy a kormányszándéknak megfelelõen a feketegazdaság legális mederbe terelése igényének megfelel-e a javaslat, alkalmazásával tudja-e érvényesíteni az állami akaratot; leszereli-e azt a véleményt, miszerint a legkönnyebb becsapni az államot, mert sok a joghézag, nem visszatartó a szankcionálás, nincs nagy kockázata a cselekmény elkövetésének. Ma még kimondható: az alvilág legjobb partnere ma az állam. A privát gazdasági szféra behajtócégek segítségével - az alvilág egymás között, ha kell, egy-egy jól irányzott pofon kiosztásával - igyekszik megváltoztatni a fizetési morált. Ebben a harcban, úgy tûnik, az állam alulmarad.

Nehéz kifejezni a törvényjavaslat eurokonformitás százalékát - szakértõk szerint ez körülbelül 70 százalék. Az én gondom ott van, hogy a törvényalkalmazás szereplõi erkölcsének eurokonformitása is van-e 70 százalék. Eurokonform-e ma Magyarországon a magánkereskedõk magatartása? Eurokonform-e az adófizetési morál, a hatóságok eljárási technikája, erkölcsi szilárdsága, az információs rendszer?

Fiatal, agilis vámhivatal-parancsnok szekundánsom, aki felkészülésem segítette, meggyõzött, hogy a mai magyar valóságot figyelembe véve a tárva maradt kiskapukon még az alvilág szereplõi ki-be mászkálhatnának.

Mik ezek a kiskapuk? Az egyik az azonnali információ hiánya. A vámosnak nem áll rendelkezésére pénzügyi információ az importõr biztosítékairól. Nincs on- line kapcsolat a vámhivatal és a bank között. A törvényjavaslat fenn kívánja tartani a halasztott vámfizetés intézményét, pontosan a tisztességes kereskedõk, az importõrök érdekében.

(18.40)

Ennek legyen feltétele a vámhivatal elektronikus információja a biztosíték meglétérõl. Ezért javasoljuk: a kintlevõségek csökkentése édekében sürgõsséggel teremtsék meg a közvetlen elektronikai kapcsolat tárgyi feltételeit az érintettek között. Ma már nem ügy bélyegzõt, postautalványt, egyéb okmányt hamisítani, hogy a jóhiszemû hivatalnokot vagy hatóságot átverjék, az állam pedig fusson a pénze után.

Visszaélésekre adhat módot a pénz és vagyontárgy nélküli kezességvállalás lehetõsége. Kezes csak az legyen, akinek behajtható vagyona van. A kezességvállalás szempontjából gittegyletnek minõsülõ szakmai szövetségek nem veszik elejét a vámtartozások növekedésének.

Általam fontosnak tartott megjegyzés, hogy a hatóság: erõszervezet. Tessék megnézni az amerikai hatóságot: tarkóra tett kézzel bárkit terpeszbe állít. A törvény megsértõivel szemben nálunk is rámenõsebb hatósági magatartás indokolt, hogy ne csak a második, hanem az elsõ elkövetéstõl is visszatartson.

Fontos elmondani, hogy a százötven vámhivatal testületébõl az áldatlan állapotok, az alacsony bérek miatt elszivárognak a szakemberek. A 600 ezer forintért alapképzett munkatárs keresetének többszöröséért helyezkedhet el különbözõ kereskedelmi kft.-kben. Az alacsony bérek miatt többen sebezhetõk, elsõsorban a fiatalok. Kellene az úgynevezett biztatópénz, a vámbevételek egy részének visszaforgatása, a technikai feltételek javítása, az érdekeltség növelése, a megbízhatóság stabilizálása. A felderítési arány növelésével, a vámterhek behajthatóságával növekedhet a vámbevétel; a növekmény egy részének visszaforgatásával, a költségvetési sarokszámok érintetlenül hagyásával is teljesíthetõk a vámosok kérései.

Számítógéppark nélkül a törvény nem fog tökéletesen mûködni. De ma még összeomlik a hivatal munkája, ha egy számítógépes szakember eltávozik az alacsony bérszínvonal miatt. Meggondolásra ajánlom a tisztelt Pénzügyminisztériumnak.

A vámjogról alkotott törvényjavaslat vezérszónoki hozzászólásaiban - a Független Kisgazdapárt elõadóját kivéve - megfelelõ módosításokkal a többi parlamenti párt elfogadásra ajánlotta a törvényjavaslatot. Igen tisztelt képviselõtársam, Morvai Ferenc, sajátos véleményt alkotott pártja nevében, hogy a törvény elfogadása sérti a magyar érdekeket. Sajnálom, hogy többszöri átolvasás után sem értette meg szellemiségét, a hazai termelõk és kereskedõk védelmét, a seftelõk, a feketézõk, az alvilág elleni fellépés lehetõségét, az eurokomform, de mégis autonóm jellegét.

Tisztelt Országgyûlés! Kiváló tanácsadóm - gyakorlott fiatal vámhivatal- parancsnok - segítségével néhány módosító javaslatot nyújtottam be. A javaslatok kifejezik az irányú aggodalmunkat, hogy nem látjuk továbbra sem biztosítottnak a vámterhek behajthatóságát a teljes egészében közvetlen felügyelet alatt nem tartott vámáruk esetén. Felszólalásom lényege: elektronikus információs összeköttetés megteremtésének sürgetése a vámhivatal és a bankok között. Másrészt a biztosítékot nyújtók körének szûkítése, a biztosítékot nyújtók behajtható pénzének, vagyonának léte és annak kimondása, hogy a közvetlen felügyelet alatt nem álló vámáru mögött legyen vámbiztosíték. Végül, de nem utolsósorban e nehéz, tisztességet, kitartást, szakképzettséget és egyenes gerincet igénylõ szakma mintegy 3300 fõs testületének anyagi megbecsülését kérem.

Kérem a kormány tisztelt képviselõjét, kérem a tisztelt képviselõtársakat, szavazáskor méltányolják módosító javaslataimat. Köszönöm türelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage