Miklós László Tartalom Elõzõ Következõ

MIKLÓS LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A feketegazdaság elleni határozott fellépés a kormányprogram egyik fontos célkitûzése. Nem elsõsorban rendõri eszközökkel, hiszen azt mindenki tapasztalhatta, hogy a visszaélések, adócsalások többnyire jogszerûek, vagy ha nem, akkor az elkövetõk nem vagy csak nagyon nehezen deríthetõk fel.

Sokkal inkább a megelõzést helyezte a kormány a figyelem középpontjába akkor, amikor tavaly például az adótörvények módosítása során jó néhány olyan felismert kiskaput zártunk be, amely visszaélésekre nyitott lehetõséget, de akkor is, amikor a gazdasági stabilizációs törvénycsomag, az úgynevezett Bokros-csomag keretében szigorította például a szerencsejáték-törvényt a játékautomaták üzemeltetése tekintetében. Ebbe a sorba tartozott a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény júniusi módosítása, amelynek keretében a korábbinál lényegesen keményebb feltételeket határozott meg az Országgyûlés e termékkör termeléséhez és forgalmazásához. Ezzel jó esélyt teremtettünk arra, hogy megfelelõ jogalkalmazással elébe lehet menni az üzemanyag, a szesz vagy éppen a dohánytermékek körében évek óta folyó visszaéléseknek.

Tisztelt Ház! A tavaszi ülésszakon tárgyalt törvénymódosításban elfogadott szigorítások két elemének "enyhítését" tartalmazó önálló képviselõi indítványt a költségvetési bizottsági ülésen támogatott módosító indítványokkal együtt a frakció támogatja és elfogadásra ajánlja.

A szocialista frakció egyetért azzal - és már a nyáron is kidolgoztuk a megoldást -, hogy a sörfõzdék jövedéki biztosítékát a törvényjavaslat szerint ötmillió forintról egymillió forintra csökkentsük. Hasonlóan, ahogy ezt Szabó Iván képviselõtársam mondotta, ahogy ezt megtettük a fûszerpaprika-õrlemény és bérfõzési termelési tevékenység tekintetében a tavaszi vita során.

A nagy- és kiskereskedelmi tevékenység fizikai szétválasztásának elõírása a jövedéki termékkörben fontos eleme a forgalom ellenõrizhetõségének. A tárgyalt törvényjavaslatnak a fizikai szétválasztás mellõzését lehetõvé tevõ paragrafusa nem jelenti a törvény fellazítását, mert szigorú feltételeket ír elõ ennek engedélyezéséhez és alkalmazásához. A cikkelemenkénti mélységû számítógépes nyilvántartást a Vám- és Pénzügyõrség Országos Parancsnokságának jóvá is kell hagyni, de emellett a kiskereskedelmi forgalomban mennyiségtõl függetlenül kötelezõ ebben az esetben a számlakibocsátás.

A költségvetési és pénzügyi bizottság ülésén, mint hallottuk, komoly vitát váltott ki a törvényjavaslat harmadik eleme, a zárjegy térítés ellenében történõ biztosítása a jövedéki termelõknek és importálóknak. A képviselõcsoport támogatja a törvényjavaslatnak ezt az elemét is, mert úgy gondoljuk, hogy nem indokolt, hogy a költségvetésen keresztül minden adófizetõ megfizesse a szesz vagy a cigaretta forgalmazásával kapcsolatos költségeket.

Végül a vitában felmerült még egy fontos kérdés, nevezetesen a több éve jövedéki terméket elõállító termelõk jövedéki biztosítékának csökkentése. Tudjuk, hogy a jövedéki törvény több eleme, így például a jövedéki biztosíték intézménye éppen a legális szféra szereplõjére ró nagy terhet, olykor túl nagy terhet. Úgy gondoljuk azonban, hogy célszerû megvárni az év végét vagy a jövõ év elejét, mert akkor lehet látni, hogy hogyan alakult a jövedéki alanyok köre, milyen hatásai érvényesülnek a törvénynek, hol és hogyan lehet a bizonyosan legális szféra terheit csökkenteni. Erre a megfelelõ idõben készek vagyunk visszatérni. A törvényjavaslatot ezzel együtt elfogadásra ajánljuk. Köszönöm a figyelmet. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage