Sasvári Szilárd Tartalom Elõzõ Következõ

SASVÁRI SZILÁRD (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! A Lágymányosi-hídról szóló kormánydöntés és a fõvárosi közgyûlési elõterjesztés egyaránt a legfontosabb célnak tekintette a fõváros jelenlegi közlekedési feszültségének oldását, a Belváros fõútvonalainak és Duna-hídjainak forgalmi tehermentesítését, a Belváros környezetvédelmi gondjainak mérséklését a forgalmi viszonyok stabilizálásával, valamint azt, hogy a lágymányosi Duna-hidat alkalmassá kell tenni az 1-es villamos átvezetésére a tömegközlekedési igények kielégítése érdekében.

Ezen elképzelés szerint az úgynevezett harántirányú, gyûrûirányú tömegközlekedési igények a Belváros felé haladva fokozottan növekednek, a Lágymányosi-híd vonalában várható a legjelentõsebb átutazási igény. A Lágymányosi-hídon természetes folytatásként vezethetõ át a Hungária körúti 1- es villamos. Ezáltal a budapesti tömegközlekedési hálózatban meghatározó szerepet kap ez a villamos, hiszen kevés kivétellel a fõváros összes sugárirányú vonalát keresztezve azokat egymással összeköti, így a kialakult áramlatok egy részét "rövidre zárva" tehermentesíti a belvárosi vonalrészeket. Ugyanakkor a Hungária-gyûrûn megvalósuló színvonalas tömegközlekedés tovább erõsíti a térségben a területfejlesztõ hatását.

Jelentõs változás az 1-es villamos megvalósításának elõtérbe kerülése, illetve Budára való átvezetésének igénye. A korábbi közlekedési tervek két metróvonallal számoltak a térségben, a Gazdagrét felé vezetõ DBR-metróval, illetve a Budafok felé haladó, úgynevezett harántoló metróval. A harántoló metró szerepét az 1-es villamos jól képes kiváltani.

A kormány elõterjesztésében a mai napig szerepel az 1-es villamos.

A Lágymányosi-hídon a kormány szándékával szemben nem lesz villamos egyelõre, de még autóbuszjárat sem. Így az eredeti környezetvédelmi célok nem érvényesülhetnek, hiszen a dél-budai autóbuszjáratok változatlanul a városközpont területét terhelik - Erzsébet-híd, Rákóczi út. Bár mód nyílna a hídon az autóbuszjárat indítására, ilyen jellegû döntésrõl még nem tudok.

Szakmai - és ellenzéki politikusok által is képviselt - vélemények szerint az Etele tér és az Üllõi úti metróállomás között üzemelõ autóbuszjárat beindításával modellezni lehetne az 1-es villamos utasforgalmának alakulását, így amíg nincs pénz az 1-es villamos megépítésére, megteremthetõ a városközpont tömegközlekedési tehermentesítése. Ezzel, ha már nem is teljesül az eredeti cél, legalább részben megvalósul az. Ez természetesen csak ideiglenes és átmeneti megoldás volna, hiszen a hosszú távú és környezetbarát megoldás a villamos átvezetése.

Kérdezem a tisztelt miniszter urat, visszavonták-e a Lágymányosi-hídról szóló kormánydöntést vagy annak részét, illetve mi az oka annak, hogy a fõváros vezetése figyelmem kívül hagyta azt, hogy a hídon szükség van tömegközlekedésre. Kérdezem továbbá: van-e e céllal ellentétes megállapodás a kormány és a fõváros vezetése között?

Várom válaszát. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage