Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Képviselõ Úr! Tisztelt Ház! A kérdése annyira aktuális, hogy a hat nap múlva felavatandó híd, ami nagy esemény az ország életében is, felveti ezt a kérdést, teljesen joggal. Történelmi hagyományai is vannak már ennek a kérdésnek, hiszen magam is részt vettem 1992-ben azon a parlamenti ülésen, ahol Schiffer János képviselõ úr módosító indítványa vetette föl ezt a kérdést, és Szabad György akkori házelnök úr nagyon helyeselte és dicséretben részesítette Schiffer képviselõ urat ezzel kapcsolatban. (Derültség a bal oldalon.)

Az 1-es villamosnak az átvezetésérõl van szó. Igazából soha nem került le, és bár ez a '92-es kormányhatározat nem tartalmazta a villamospálya kiépítését, az Országgyûlés azonban szükségesnek tartotta, és ezt a határozatot meg is hozta; illetve egy olyan határozatot, hogy vizsgálja meg a kormány a fõvárossal közösen ennek a lehetõségét.

Megvizsgálta, és amiért jelen pillanatban nincsen rajta még a hídon a villamos, annak egyetlen oka van, és ez a pénz. Sajnos óriási összegekrõl van szó. 1993-as áron 8 milliárd forintról volt szó, ez ma mintegy 10 milliárd forintot tenne ki, hiszen gyakorlatilag ez az Üllõi út-Budafoki út közötti szakasz kiépítését jelenti. Ez az összeg jelen pillanatban nem áll még rendelkezésre. Hangsúlyozni szeretném, hogy itt olyan munkák elvégzése van soron, mint amilyen a Salgótarjáni-Kõbányai úti tervezett, mintegy tizenegy vasúti vágány alatt áthaladó áttörés, az aluljárónak a megépítése és több felüljárónak a kérdése. Tehát itt egy komplex, nagyon komoly beruházásról van szó.

Azonban az 1-es villamosnak a lehetõsége már a mostani hídépítés során is megtörtént. A villamospálya helye megvan, és a hídszerkezet úgy került kialakításra, hogy a villamos al- és felépítménye könnyen megvalósítható, magyarul: megvan az a vájat is, ami jelenleg le van betonozva, de úgy készült, hogy bármikor viszonylag kis beruházással rátehetõ legyen.

A Hungária körúti villamosvonal meghosszabbítása tehát továbbra is kiemelt cél. Addig, amíg ez a nagy összegû fejlesztés megvalósítható, a képviselõ úr által említett autóbusz-közlekedés lehetõségeit a fõvárosi önkormányzat részletesen vizsgálja. Mai tájékoztatása szerint a közgyûlés a közeljövõben dönt az autóbuszjárat megvalósításáról a villamospálya megépítéséig, azért, hogy javítsa a Dél-Buda és a Dél-Pest közötti tömegközlekedést. Hogy mikor lesz pontosan, ezt nem tudom megmondani, ez a Fõvárosi Közgyûlés kompetenciája.

A Lágymányosi-híd és a csatlakozó úthálózat, tisztelt Országgyûlés, megfelel a fõváros, a kormány és az Országgyûlés korábbi döntéseinek. A közeli napokban sor kerül az új híd forgalomba helyezésére, tehát szó sincs arról, hogy a kormány módosította vagy visszavonta volna az 1992. évi határozatát. Nem született a kormány és a fõváros vezetése között az eredeti céllal ellentétes megállapodás, sõt a leghatározottabb követelménye is a kormányzatnak - amennyiben ezt a szót lehet használni, de én azt hiszem, ez ebben az esetben jogos -, hogy mindenképpen tartsa napirenden, és az elsõ lehetséges alkalommal vezesse rá a hídra az 1-es villamost, addig pedig a tömegközlekedés fenntartása érdekében gondoskodjék az autóbusz-közlekedés biztosításáról.

(16.00)

Végül ismételten hangsúlyozom, hogy a Fõvárosi Önkormányzatnak szándékában áll a környezetkímélõ villamosközlekedés megoldása, amelynek ütemezése kizárólag a szükséges erõforrások elõteremtésének a függvénye. Kérem képviselõ urat, hogy fogadja el a választ. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage