Szabó Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZABÓ ZOLTÁN mûvelõdési és közoktatási minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök asszony.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Elõre jelzem, hogy az ön által felkínált lehetõséggel élni fogunk, és amire nem futja az idõmbõl, azt írásban fogom képviselõ úrnak eljuttatni.

Ahogy képviselõ úr is jelezte, a négy héttel ezelõtti parlamenti vitanap is mutatta, hogy központi kérdéssé vált a magyar nép egészségügyi helyzete hazánkban. A társadalmi beilleszkedési zavarok mellett az alkoholizmus, a széles körû dohányzás, a politoxikománia, az öngyilkosság, a családok szétesése egyre súlyosabb kérdéseket vet fel a kormány számára. Az emberek nem készülnek fel a stresszhelyzetek kezelésére, a probléma-megoldásra. Megjelentek a keménydrogok, és megjelent az AIDS is hazánkban.

A gyermeki jogok 1989-es egyezménye elõírja a kormányok részére, hogy minden szükséges intézkedést tegyenek meg a törvénykezés, a gazdaság, a szociális ügyek és a nevelés területén a gyermekek védelme érdekében.

Ennek jegyében a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztériumnak hosszú távú célja a primér prevenció bevezetése az oktatásban, a személyiség fejlõdését elõsegítõ egészséges életstílusra való nevelés az iskolában.

Mindennek érdekében kapcsolódik be - ahogyan képviselõ úr is említette volt - a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium abba a megelõzési módszertani programba, amelyet a közép-európai kezdeményezés kulturális munkacsoportja készített az iskolarendszer számára. A név onnan ered, hogy az ENSZ római székhelyû intézetében, a UNICRI-ben dolgozták ki.

A program anyagi fedezetének nagy részét a UNICRI-n keresztül az olasz kormány biztosítja. A program a komplex egészséges életmódra nevelésrõl szól. Korszerûsége vitán felül áll a nemzetközi garanciák révén. Nem mozgalom és nem kampány. Módszertani háttérként szolgálhat az országban már sokfelé elindult kezdeményezések, alapítványi, egyesületi munka számára.

A program az iskolának szán kiemelt szerepet. Abból indul ki, hogy a kedvezõ iskolai légkör, a nevelõk és a tanárok korszerû mentálhigiéniai szemlélete, a pozitív értékek hangsúlyozása, az iskolai nevelés hatékonyságának növelése jelentõsen hozzájárulhat a tanulók egészséges életvitelének kialakításához.

Elsõ lépésként létrejött egy több tudományterületet átfogó csoport, amelyben orvosok, pszichológusok, jogászok, pedagógusok, toxikológusok, más szakemberek kaptak helyet.

A munkacsoportba nyilvános pályázat útján lehetett jelentkezni. A 15 fõt a UNICRI római irodája választotta ki. Ez a 15 szakember 1993-ban Rómában szakmai képzésen vett részt a már említett olasz támogatással.

Megindult a módszertani szakanyag fordíttatása, adaptációja és a kiadás elõkészítése is. 1994-ben nemzetközi szemináriumot tartottunk Budapesten a magyar és az ENSZ-szakértõk közremûködésével. Itt megfogalmazásra került az elsõ prevenciós feladatcsoport. A konferencia anyagát cikksorozatban is közzétettük.

Jelenleg mintegy 15 tudományterületet fogunk egybe a prevenciós tanári szakanyagban, amely átfogja a nemzetközi követelmények és a hazai lehetõségek területeit.

A tartalmi fejlesztés három szinten készül. A közoktatásban az iskolai mûveltségi területeken belül, a felsõoktatásban a tanárjelöltek képzésében, a szakképzés területén pedig a posztgraduális képzésben.

A program elsõ szakasza lezárult. Most a tanárképzés elõtt állunk, ahol mód nyílik arra, hogy a kiképzett kiképzõk mintegy kétezer jövendõ tanárnak adják át tapasztalataikat. Elkészült az ENSZ-tankönyvek magyar adaptációja is. Novemberben kerül nyomdába. Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a külföldi irodával és a hazai társintézményekkel.

A munka során nehézséget jelent, hogy a prevenció kérdésének összetettsége kapcsán, a képzés fontosságát érezve, az iskolákat különféle önjelölt tantervek, tankönyvek, maguknak felelõsséget tulajdonító egyéni levelezések árasztják el.

Ezzel a tanárokat és az iskolavezetést állandóan sokkoló ténnyel szemben a minisztérium azt várja és kéri e helyen is, hogy az iskolák vegyenek részt a minisztérium által szervezett munkában. A szenvedély-betegségek , a speciális képzést igénylõk, a fogyatékossággal küzdõk tábora nagy, felelõsséggel nem lehet egy-két órás fizetett tanfolyammal kiváltani a probléma érdemi kezelését.

A Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium tehát felvállalja a képzés mindhárom fokán a prevenció témakörét és kéri, hogy ebben a parlament erõsítse meg.

A program sikere esetén vállaltuk annak szubregionális továbbadását is. A UNICRI-program - más nemzetközi programok mellett - kapcsolatot tart az UNESCO prevenciós tantervi programjával, civil kezdeményezésekkel és a meglevõ nem kormányzati segítõ szolgálatokkal.

Tisztelt Képviselõ Úr! Az idõbe ennyi fért bele. A továbbiakról - ígéretemhez híven - írásban fogom tájékoztatni.

Kérem válaszom elfogadását.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage