Lakos László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LAKOS LÁSZLÓ földmûvelésügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõtársam! Az M7-es autópálya jelzett szakaszában a nyomvonal engedélyeztetése valóban hosszasan elhúzódott, mivel a lehetséges megoldások mindegyike áldozatokkal jár.

Az autópálya megépítése - elõnyei mellett - környezeti károsodást, késõbbi mûködése jelentõs környezeti terhelést is okoz. A hetvenes években alakult ki a Balatonföldvár-Kõröshegy között vezetett nyomvonalterv a Közlekedési és Hírközlési Minisztériumban, és a kilencvenes évek elejéig ezt tartották a legmegfelelõbb megoldásnak. A felerõsõdõ lakossági tiltakozások, nem utolsósorban az autópálya korábban tervezett nyomvonalának beépítése vezette a minisztériumot arra a következtetésre, hogy olyan változatokat is megvizsgáljon, melyek a Balatontól távolabb, a Kõröshegytõl délre vezetnek.

(16.20)

Hosszas egyeztetések után erre a változatra kért a beruházó 1993-ban építési engedélyt, amelyet az elsõ és másodfokú bírósági eljárások végeredménye alapján új eljárásban, a kifogásolt indoklás megváltoztatásával, illetve kiegészítésével újólag elutasított.

Nyilvánvaló szükségszerûség és így közérdek az infrastruktúra fejlesztése, de nem kevésbé fontos közérdek az ország erdõterületének, az erdõk mennyiségének és minõségének védelme csakúgy, mint ahogy közérdek lehet egy település arculatának megõrzése vagy polgárainak megkímélése az autópálya okozta kellemetlen hatásoktól.

A képviselõ úr írásos interpellációjában a magyar gazdaság felemelkedését gátló, szûk erdészeti lobbynak nevezte az eljáró hatóságot. Azt gondolom, ez indokolatlan túlzás az ön részérõl, hiszen mind a két csoport a jogos érdekeket védi, és megítélésem szerint ideológiai vita, hogy mely érdekek a fontosabbak és melyeknek kell elõnyt adni.

Tiszteletben tartva és elismerve az ügyben megnyilatkozó hatóságok, társadalmi szervezetek megalapozott és elhivatott véleményét, a kritikus balatonföldvár-kõröshegyi szakasz nyomvonalának kiválasztása érdekében a fellebbezési eljárás alapján megismételt másodfokú hatósági eljárás során az ügyet magamhoz vettem, és az érdekelt miniszterekkel, illetve meghatalmazottjaikkal történõ egyeztetõ tárgyalást hívtam össze abból a célból, hogy a különbözõ közérdekek összehangolásával az ország számára legkedvezõbb döntést meghozhassuk.

A tárcaközi szakértõi egyeztetésen közös volt az álláspont a tekintetben, hogy az autópálya megépítése szükséges. A másodfokú eljárás során egyetlen kivitelezhetõ változatnak, egyben többséggel képviselhetõ országos közérdeknek az autópálya erdõterületet igénybe vevõ változatát tekintettem.

Köszönöm. Kérem a válaszom elfogadását. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage