DR. PUSZTAI ERZSÉBET (MDF): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Csak négy percünk van a mai napból, és én szomorúan veszem tudomásul, hogy gyakorlatilag ezzel mára véget ér, ha jól értelmezem, a költségvetési vita, holott az MDF-nek 55 perce volt, a kormánypártoknak lényegesen több, és este 10-ig tervezték. Meglepõ számomra az, hogy ezeket az idõkereteket ilyen nagyon sok frakció nem tölti ki, különös tekintettel a kormánypártokra, hiszen itt nemcsak a költségvetési tételek megvédésérõl vagy támadásáról van szó, hanem számtalan olyan probléma feltárásáról, amirõl tanácsos képviselõtársainkat informálni, és nagyon fontos lenne, hogy az ország is halljon a részletkérdésekrõl.
Mivel ilyen nagyon rövid az idõkeretünk, nagyon mélyen egy új témába nem kezdhetek bele. Néhány nagyon fontos kérdésre azonban felhívom a figyelmet a költségvetés megalapozottságát illetõen. Azt már sokan elmondták, hogy hiányzik a társadalombiztosítás költségvetése. Nemhogy nem tárgyalja a parlament, hanem benyújtva sincs a parlamentnek. Sõt alapkérdések nincsenek eldöntve a vitában. Márpedig így nem lehet áttekinteni a költségvetés és a társadalombiztosítás költségvetésének összefüggésrendszerét, hiszen a költségvetés fizet a társadalombiztosításnak. Ugyanakkor, ha például az egészségügyben béremelés lesz, annak adóvonzata is van.
De ennél sokkal érdekesebb az, hogy nem eldöntött kérdés máig sem, hogy mennyi lesz a társadalombiztosítási járulék a munkaadók számára. Ebbõl az következik, hogyha a késõbbiek során eldõl, hogy mégis csökken - akármennyivel: 1-2-3 százalékkal - a társadalombiztosítási járulék, annak az az eredménye, hogy ebben a költségvetésben az összes társadalombiztosítási járulék tervezett tétele érvénytelenné válik.
Kedves Képviselõtársaim! Minden tárcánál, minden fejezetnél található bér- és járulékvonzat. Ezt most - megkérdeztük bizottsági ülésen: 44 százalékos járulékmértékkel számolták. Abban az esetben, ha a tb-járulék mégis csökkeni fog 1-2 vagy 3 százalékot, a költségvetési törvény összes tételét módosítani kell. Nem tudom, kidolgozta-e már erre a technikát a kormány? Mert még azt sem tudjuk, hogy ez mikor történik - lehet, hogy a jövõ költségvetési év elején. Ahogy a jeleket ismerjük, lehet, hogy a jövõ nyáron lesz megint társadalombiztosítási költségvetés.
A következõ probléma a betegszabadság-konstrukció. Nem eldöntött kérdés, hogy milyen hosszú lesz a betegszabadság. Marad a 10 nap, 15-re emelkedik vagy 25-re. De kérem, ennek is van költségvetési vonzata! Hiszen a költségvetési intézmények is fizetnek betegszabadságra, és ez az õ számukra is többletkiadás lesz. Errõl egyetlen szó nincs a költségvetési törvényben. Nem tudom, honnan fognak tervezni összeget betegszabadságra abban az esetben, ha mégis a megemelt betegszabadság lesz az utolsó döntés.
Lehet persze erre azt mondani, amit tavaly is mondtak, mikor ez a kérdés felvetõdött, mert én rákérdeztem, hogy mit terveznek a költségvetési intézményeknél a betegszabadság-konstrukció miatt megnövekedett kiadásokra - mire mondták, hogy semmit. Igaz, hogy ez legalább 12-13 milliárd forint többletkiadást jelent, de gazdálkodják ki a költségvetési intézmények. Ehhez hozzátehetjük akkor, hogy már a béremeléseket is a költségvetési intézményeknek kell kigazdálkodni, majd a meglátjuk, hány napos betegszabadságot is. Csak azt nem tudom, hogy mindezek mellett a feltételek mellett ki vizsgálta meg, hogy az elvégzendõ feladatok vajon elláthatók-e ilyen körülmények között. Mert feladat-felülvizsgálatról nagyon ritkán lehet hallani; ugyanakkor azonban arról soha nem hallok, hogy a kormány különbséget tenne a különféle köztisztviselõi körök között, hogy megvizsgálná: vajon bizonyos feladatok ellátása tovább csökkenthetõ-e. Erre majd a további költségvetési vita során részletesen ki fogok térni, mert megdöbbentõnek és elképesztõnek tartom azt, hogy a tisztiorvosi hálózat köztisztviselõit pontosan ugyanúgy kezelik, mint bármilyen iroda köztisztviselõjét. Ennek nagyon messzemenõ és nagyon sok pénzbe kerülõ távlati hatása lesz.
Köszönöm figyelmüket. (Taps az ellenzéki képviselõk soraiban.)