Hegyi Gyula Tartalom Elõzõ Következõ

HEGYI GYULA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A Dunát - mint mindannyian tudjuk - õsidõk óta, az emberi civilizáció kezdetei óta hajózzák, régóta kultúrákat köt össze a dunai hajózás. Az utóbbi években, évtizedekben azonban környezetvédelmi okokból az egész világon felértékelõdött a folyami hajózás, hiszen nem szennyezi a levegõt, kevés energiát használ, tisztább és olcsóbb, mint elsõsorban a közúti közlekedés.

Hogy csak egyetlen példát ajánljak mindannyiunk figyelmébe: több tízezer kamiont lehetne megfelelõ körülmények esetén a Dunára tenni Hegyeshalomnál, és Mohácson aztán a következõ ország kívánalmai szerint továbbszállítani. Így Budapest megkímélõdne a teherforgalom egy részétõl, sok dunántúli város vagy éppen a Balaton déli partja is kedvezõbb helyzetbe kerülne.

A valóság ezzel szemben az, hogy az uszályok fennakadnak a Dunán, hogy a Duna Szobnál alig hajózható, hogy a Duna-bizottság - bármilyen fájdalmas is ez számunkra - joggal kritizálja Magyarországot azért, mert a Duna egész európai szakaszán, illetve egész szakaszán Magyarország számít a leginkább szûk keresztmetszetnek, a legkevésbé jól hajózható résznek. Ez nyilvánvalóan kellemetlen Magyarország számára, és nyilvánvalóan környezetvédelmi, gazdasági, közlekedési okokból kívánatos lenne a Duna hajózhatóságán javítani. Én tudom azt, tisztelt Ház - mint mindannyian ebben a Házban -, hogy a rendszerváltozás táján a Duna elsõsorban politikai kérdés lett, és elhittük azt, hogy egy folyó szabályozásához a költõk, a filozófusok, a politikusok jobban értenek, mint maguk a vízügyi szakemberek. Azt hiszem azonban, a demokrácia hatodik évében helyes és indokolt lenne visszatérni ahhoz a szemponthoz, hogy ez elsõsorban a vízügyi szakemberek kérdése, és elsõsorban szakmai, nem politikai megoldást kellene találni a Duna hajózhatóságára.

Hosszú távon nyilvánvalóan az az érdekünk, hogy az egész Európát átszelõ új víziútrendszerbe bekapcsolódjék Magyarország, ennek a hosszú távú megoldásnak a biztosítása azonban nyilvánvalóan olyan nagy összegbe, olyan nagy munkálatokba kerülne, amelyekre ebben a ciklusban aligha van biztosíték. Azonban azt hiszem, rövid távon is kellene valamit tennünk, hiszen nemzetközileg lassan tarthatatlanná válik, hogy - mint már említettem - a Dunának pontosan ez a magyarországi szakasza a legkevésbé hajózható.

Elsõsorban környezeti, másodsorban gazdasági és közlekedési okokból kérdezem tehát miniszter urat, hogy a kormánynak milyen elképzelése van a Duna hajózhatóságával kapcsolatban. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage