Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! Köszönöm a kérdését, az egyik legérzékenyebb közlekedési kérdést érintette. Kétségtelen tény, hogy a Duna magyarországi szakaszának hajózhatósága elsõsorban a budapest-rajkai szakaszon nem felel meg az európai követelményeknek. Ezért célunk az, hogy a korszerû dunai vízi szállítás lehetõségeit mielõbb megteremtsük. Ebben nemcsak hazánk, hanem valamennyi Duna menti ország közvetlenül érdekelt - és még inkább érdekelt most. Ugyanis a boszniai béke megkötése után nagyságrendekkel nõhet a dunai szállítás, és erre minden remény megvan, már az elmúlt napok eseményei alapján is.

Éppen a Házban tárgyalt közlekedéspolitikában foglaltakkal összhangban törekszünk ennek az olcsó, biztonságos, környezetbarát szállításnak a kifejlesztésére, a közlekedési munkamegosztáson belüli arány növelésére. Céljaink megalapozására a jelenleg közvetlen befejezés elõtt álló holland segélyprogramból finanszírozott megvalósíthatósági tanulmány következtetéseire támaszkodva dolgozza ki a kormány a Duna hajózhatóságának hosszú távú stratégiáját. E koncepció lényeges alaptézise, hogy a hajózás paraméterei igazodjanak a térség természeti viszonyaihoz; ilyen tekintetben a közös magyar-szlovák szakasz valóban különleges követelményeket támaszt. Itt a magyar álláspont szerint 80-120 méter hajóútszélesség és maximum 2,5 méter merülési mélység jelentené a hatékony és versenyképes hajózás feltételeit. Itt sajnos más nézetet vall a szlovák fél: a 180 méter szélességet és a 3,5 méter vízmélységet - amely óriási különbség ebben a nehéz helyzetben - tekinti tárgyalási alapnak. A vita egyelõre eldöntetlen.

Talán emlékszik képviselõ úr, amikor a párkány-esztergomi híd technikai problémáiról volt szó. Most ugyanez a helyzet: a szlovák fél következetesen tartja magát az 1977-es államközi szerzõdéshez és mindenütt duzzasztásos magasságot számít. Egyelõre ezen még nem tudtunk változtatni, most kérjük a Duna-bizottság ajánlásait, hogy vizsgálja ezeket felül. Ebben a kérdésben a bizottság a magyar fél javaslata ellenére még nem akart állást foglalni, pedig sokszor kértük; reméljük, hogy ez a közeljövõben meg fog történni.

Jelentõs változást okoz továbbá a Duna-Rajka-Szap közötti szakasz közismert elterelése, amelynek következtében a szlovák oldali üzemvízcsatorna visszatorkollása alatt megváltoztak a Duna vízjárási és áramlási viszonyai: a folyó mederalakító munkája rombolja a partokat és folyamatosan zátonyokat épít. Ennek következtében az õszi kisvizes hónapokban rendszeresen elõfordul az a kritikus 1,2, illetve 1,5 méteres vízmélység, és itt következnek be az idén is elõfordult balesetek vagy pedig hajófennakadások.

A rövid távú és sürgõs intézkedések keretében a nagymarosi körtöltés elbontása óta a Duna eredeti medrében folyik, így megszûnik a legszûkebb hajózási keresztmetszet. A vízszintsüllyedés egyik elõidézõjét, az ipari kavicskotrást viszont évek óta korlátozzuk, mert ez egy súlyos talajvízcsökkenést, -leszállást is eredményez, amelyet mindenképpen el szeretnénk kerülni.

Szerencsére a hajózási paraméterekre vonatkozó szlovák-magyar nézetkülönbség nem zár ki bizonyos együttmûködést. A folyamatos kétoldalú szakértõi tárgyalások eredményeként arról számolhatok be, hogy a rövid távon megoldandó feladatok tekintetében közeledtek az álláspontok. Ez azért is fontos, mert a közös Duna-szakaszon a szlovák fél egyetértése nélkül semmiféle beavatkozás nem tervezhetõ. Nyugodtan mondhatom, hogy itt egy folyamatos mûszaki, gazdasági és diplomáciai együttmûködés szükséges.

Szükséges ugyanakkor felkészülnünk a hágai pert követõ, hosszabb távra kiható intézkedésekre is. A már említett holland tanulmányt felhasználva dolgozzuk ki az 1996 elsõ negyedévében megtárgyalandó középtávú terveket, eszerint a hajóút javítását Szap-Gönyü térségben az úgynevezett csúcsgázlós szakaszok szabályozási munkáival kezdjük, indokolt azonban a további beavatkozások rangsorolása is.

(15.10)

Ezek között közép- és hosszú távú feladat a hazai hajóparknak a fokozatos lecserélése alacsony merülésû hajókra. Anyagi okokból ez fokozatosan történhet, de ezt következetesen szeretnénk megvalósítani.

Kérem képviselõ urat és a Dunáért aggódó képviselõtársaimat, hogy a kormányzati törekvéseket továbbra is kísérjék figyelemmel, és mindenben, adatokkal, információkkal készséggel állunk képviselõ úr rendelkezésére. Köszönöm a kérdését. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage