Kósa Lajos Tartalom Elõzõ Következõ

KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a szót. A Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium a benzinüzemû, karburátoros autók gázüzemûvé történõ átalakításakor 18 ezer forintos autónkénti támogatást ad az átalakítóknak. Ugyanakkor idén a folyékony PB-gáz fogyasztási adója 4,50-rõl 20 forintra emelkedett.

Hogyan függ ez a két, látszólag távol esõ adat össze? Ehhez át kell tekinteni néhány olyan adatot, ami a hazai gázautózásra vonatkozik. Elõször is: ha a gázautó-tulajdonosok az erre kialakított kutaknál tankolnak, akkor a benzin-gáz árkülönbözet 19,80 forint körül mozog. Ugyanakkor, ha palackból tankolnak ezek a tulajdonosok, akkor a különbség 64 forint, ha pedig háztartási tartályból tankolnak, akkor 73 forint ez a bizonyos benzin-gáz árkülönbözet. Ebbõl nyilvánvalóvá válik, hogy "elementáris" a különbség a 19,80 és a 64 vagy a 73 forintos árkülönbözet között. Tehát önmagában az a helyzet, hogy a PB-gáz fogyasztási adója ilyen mértékben megemelkedett, automatikusan a gázüzemû autók tulajdonosait arra készteti, hogy otthon tankoljanak - és ne az erre kialakított és biztonsági berendezésekkel felszerelt kutaknál.

Hogyha valaki gázüzemû autót üzemeltet, akkor a kilométerenkénti megtakarítása körülbelül 1,50 forint. Ha ezt az adatot egy átlagos évi futásteljesítménnyel és az átalakítás költségével összevetjük, akkor adódik, hogy a megtérülés a karburátoros autók gázüzemûvé átalakítása esetén körülbelül három-négy év között van. Hogyha az átalakító igénybe veszi az önök által adott átalakítási kedvezményt, akkor ez a különbség lecsökken két és fél évre.

Ma Magyarországon a szabályosan átalakított gázautók száma körülbelül 12 ezer darab, és az átalakítási engedély nélkül forgalomban lévõ gázautók száma - ez is becsült adat - körülbelül 30 ezerre tehetõ. Ha ezt az adatot összevetjük egy átlagos futásteljesítménnyel, akkor kiszámítható, hogy hazánkban a gázautókban felhasznált gáz mennyisége egy évben körülbelül 44 ezer tonna gáz. Ehhez mérten viszont - és itt jön a megdöbbentõ adat - a töltõkutaknál tankolt gáz mennyisége 4 ezer tonna évente, és ez a forgalom is jelentõsen visszaesõben van. Magyarul: kiszámítható, hogy ma Magyarországon a gázautót üzemeltetõk - akár legálisan, akár illegálisan üzemeltetik ezeket az autókat - 10 százaléka sem tankol az erre kialakított kutaknál; tehát a döntõ többség, mintegy 90 százalék otthon házilagos tankolást végez.

Ezek után adódnak a kérdéseim... (Az elnök poharát megkocogtatva jelzi az idõ leteltét.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage