Fodor Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Engedjék meg, hogy néhány szóval reagáljak az elõttem szóló képviselõ urak felvetéseire. Azért is tartom ezt fontosnak, mert úgy gondolom, a pedagógussztrájk - amely pénteken minden valószínûség szerint megtörténik - címzettje az Országgyûlés, hiszen a pedagógusok az Országgyûléstõl remélik azt, hogy a költségvetésben olyan döntéseket hoz, amely a helyzetüket javítani fogja; így valóban érdemes néhány szóval beszélnünk errõl.

Szeretném elõször is leszögezni, hogy végül is a hozzászólások egy részében megjelent az a gondolat - és tulajdonképpen nyugodtan mondhatom: az a tévhit - , hogy Magyarország az oktatásra kevés pénzt költ, kevés pénzt fordít, és többet kellene ráfordítani, akkor a helyzet javulna. Ez nem igaz, képviselõtársaim, tekintettel arra, hogy tudnunk kell, ma Magyarországon a pedagógusok létszáma a teljes munkaerõ százalékában 4,2 százalékos, ez a fejlett országokban 3,1 százalék; tehát magas a pedagógusok létszáma. Azonkívül az oktatásban dolgozó személyzet létszáma 5,2 százalék a fejlett országokban, 6,4 százalék Magyarországon, és a bruttó hazai terméknek Magyarország 6,5 százalékát költi oktatásra, míg a fejlett országok átlagosan 4,6 százalékát. Tehát Magyarországon magas a foglalkoztatási arány, túlfoglalkoztatás van, miközben a ráfordításaink messze az európai átlag fölött vannak; tehát kifejezetten sok pénzt fordítunk az oktatásra.

A probléma természetesen az, hogy hatékonyan használjuk-e fel ezeket a pénzeket - és nem használjuk fel hatékonyan. Sajnos úgy, mint a nehéz gazdasági helyzetben lévõ sok más ország a világon, egyszerre vagyunk szegények és pazarlóak e téren is. Így elsõsorban az segít nekünk és az vezet ki a bajokból, hogyha képesek vagyunk olyan megoldásokat találni, amivel a tartalékokat tudjuk feltárni a rendszerben, ésszerûsítünk, racionális mûködést segítünk elõ. És ezt többek között úgy tudjuk megtenni, hogy a jól dolgozó, valóban áldozatkész, kreatív pedagógusokat fizetjük meg elsõsorban, teljesítmény szerint differenciálunk, és nem pedig egy idejétmúlt egyenlõsdi alapján próbálunk pénzt osztani köztük.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok képviselõi körében.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage