Lányi Zsolt Tartalom Elõzõ Következõ

LÁNYI ZSOLT, a Független Kisgazdapárt képviselõcsoportjának vezérszónoka: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Az elõttünk lévõ törvénytervezet, amely a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyára vonatkozik, egy igen fontos és már nagyon várt törvény.

A Független Kisgazdapárt frakciójának véleménye szerint azonban nem lett volna baj, hogyha ez a törvény a másik két törvénnyel - amelyik a sorállomány szolgálati viszonyra, valamint a katonai tanintézetek oktatói és hallgatói állományára vonatkozó törvénnyel - együtt, egy csomagban került volna megbeszélésre itt a parlamentben. Tudniillik véleményünk szerint a három törvény között sok az átjárhatóság, sok összefüggésében érinti a törvényt, s egy ilyen tárgyalás esetén komplexebben, talán az egész témára egy megnyugtatóbb törvényt tudtunk volna közösen alkotni a parlamentben.

Tudom, hogy rendkívül nagy a hivatásos katonák elvárása e törvénnyel kapcsolatban. A szolgálati viszony rendezése olyan igény, amely a csapatoknál, csapattiszteknél és általában a honvédségnél, a hivatásosoknál nagyon nagy igénnyel merül fel, és ezért értem, hogy bizonyos értelemben Keleti miniszter úr is nagyon erõszakolta, hogy ezt a törvényt lehetõleg még ebben az évben tárgyalja a parlament és amennyiben az idõ engedi, akkor ez a törvény megszülethessen, megszavazásra kerülhessen.

Felmerül azonban a kérdésünk, hogy vajon ez a törvény megoldja-e azokat a problémákat, amelyet az egész hivatásos állomány vár. Vajon foglalkozik-e ez a törvény olyan témákkal, amelyek ezt az állományt erõsen foglalkoztatják, sõt idegesítik, mert áttanulmányozva ezt a törvényt, ami véleményünk szerint nem hiszem, hogy legtöbb problémájukra, legtöbb égetõ kérdésükre egyértelmû választ ad. Tehát a törvény egyértelmûen nem fogja megoldani azokat az elvárásokat, amelyeket olyan nagy várakozással vár a hivatásos állomány.

Azért nem fogja megoldani, mert egyrészt a bértáblázatokkal kapcsolatban a bérek rendezése késõbbi idõpontra tevõdik át. Minden igyekeztünk arra irányul, hogy ezt egy kicsit elõbbre hozzuk. Ugyanúgy, mint az elõbb felszólalt ellenzéki képviselõtársam mondta, szeretnénk, ha legalább 1997-ben vagy '98- ban feltétlenül bevezetésre kerülne, azonban ez elég hosszú idõ, és a hivatásos állományra egyre komolyabb és egyre több feladatot hárít a jelenleg tárgyalt törvény.

Mi a magunk részérõl, amikor a létszámcsökkentéssel kapcsolatos törvénytervezetet megszavazta a parlament, akkor is kifejtettük, hogy mi nem értünk egyet a nagyarányú létszámcsökkentéssel, ugyanakkor ebben a törvényben egyértelmûen vagy legalábbis számunkra egyértelmûen az állapítható meg, hogy az a tervezet inkább egy centrális vezetés növelésére irányul és bizonyos értelemben az úgynevezett harcoló alakulatok, a csapattisztek, a csapatnál szolgálatot teljesítõ katonatisztek számára nem olyan jó, inkább hátrányos helyzetet teremt.

Beszélhetnék a bértáblázatokról, a különféle pótlékokról, amelyek a törvényben szerepelnek. Az tudvalevõ, hogy a Független Kisgazdapárt általában a harcoló alakulatok tisztjeit, a kiképzést végzõ tiszteket igen fontosnak tartja, mert az egész hadrafoghatóság és az ország biztonságát szolgáló hadsereg fegyelmezett megteremtésében vezetõ szerepet játszanak.

Nem akarom részletezni és nem akarom ecsetelni, hogy a gyakorlótéren a gyakorlatot vezetõ tisztek számára, akik a kiképzést hidegben, fagyban, hóban, esõben végzik, az milyen megterhelést jelent fizikailag, szellemileg. Komoly munkát kell folytassanak, mostoha körülmények között, és ezek a dolgok nem jelentkeznek e törvényben pozitívan, viszont erõsen kedvez a törvény - hogy finoman fejezzem ki magam - a központi, centrális irányításnak. Ez máskülönben a Honvédelmi Minisztérium költségvetésében is megjelenik bizonyos értelemben, mert körülbelül - ha nagyon optimistán és nem rosszindulatúlag nézem a dolgokat - 50-50 százalék, tehát 50 százalék a felsõ vezetés és a felsõ irányítás részére van biztosítva és a csapat mûködtetésére, élelmezésére, felszerelésére, öltözékére és a többi, és a többi, valamint a hivatásos kiképzõtisztek juttatásaira sokkal kevesebb jut. A csapat létszáma nem nagy az elfogadott létszámcsökkentések után, azonban a tiszti kar elég szépen gyarapodik, elég a tábornok, ebben a hadseregben elég magas az arányuk, számuk.

(12.20)

Nem tudom, ezt esetleg át kellene gondolni, hogy ezen lehetne változtatni valamit.

Most a tervezetnek a szerkezetével kapcsolatban is komoly aggályok vannak. Tudniillik ez a törvény egy kicsit, hogy úgy mondjam, túl vastag, túl sok. Lehet, hogy egy kissé kevesebbel többet foghattunk volna véleményem szerint. Mert itt van 27 fejezet, van 343 paragrafus és 1200-1300 körüli pont. Ezeknek az áttanulmányozása elég hosszú idõt vesz igénybe akkor, ha egy vitára fölkészül valaki, de a gyakorlati életben ezt használni, azt hiszem, még komplikáltabb lesz, mert ilyen vastag törvényeket, ezeket a szabályokat elég nehéz pontról pontra betartani.

Igen sok ellentmondást találtunk a törvényben. Logikai fölépítése sem megfelelõ. Például a szolgálati viszony szerepel az 1-25. § között egyszer- kétszer, aztán szerepel a vége felé a 300-as §-nál, meg a közepe táján is. Tehát logikai összefüggése, koncepciója szerkezeti szempontból eléggé összehozott, és eléggé slendrián, hogy magyarosan fejezzem ki magam. Ezt egy kicsit meg kellene karcsúsítani, ezt egy kicsit össze kellene hozni, egy kicsit logikai sorrendbe kellene állítani a kezelhetõség szempontjából.

Ennek a szerkesztési vagy szerkezeti hibának valószínüleg az lehet a legfõbb oka, hogy igen sok szervezet, igen sok minisztérium, igen sok szakértõ szólt bele, és ilyen közösen összehozott törvényeknek mindig ez a hibája. Mert itt egy törvénybe van belezsúfolva a honvédség, a rendõrség, a vám- és pénzügyõrség, a polgári védelem, amelyek valóban fegyveres testületeknek mondhatók, mert van fegyverük, azonban egész más törvények és egész más mûködés érvényesül egy honvédtisztre, mint egy pénzügyõrtisztre, avagy egy polgári védelmi elõadóra, és ez mind egy törvénybe van belezsúfolva. Emiatt áttekinthetetlen, emiatt van, hogy logikai összefüggéseket nehezen lehet találni ebben a törvényben.

Nem ez a törvény tartalmazza, de szorosan idetartozik: rendkívül nagy ellentmondás, hogy a hadsereg csökkentése, a hadsereg leépítése mellett megjelennek olyan rendfokozatok, amelyek azelõtt nem voltak, és nem tudom, hogy annyira szükségesek-e. Hogy van vagy három, négy dandárunk talán, és van vagy 40 dandártábornokunk. Azonkívül van ez a törzszászlós, fõtörzszászlós, meg ilyen új rendfokozatok, amelyek a honvédelmi törvényben lettek szabályozva, de énszerintem egy karcsúsított hadseregben talán a rendfokozatoknál is mértékletességet lehetne tartani, áttekinthetõbb lenne, és talán nincs is szükség ehhez ennyi rendfokozatra.

Az úgynevezett harcoló alakulatok, tehát amelyek az ország védelmét szolgálják, a törvényben egy része az egész fegyveres erõknek, azonban rengeteg olyan szervezet tartozik ma a honvédségbe és a honvédségi költségvetésbe, amely nem közvetlenül a honvédséggel kapcsolatos. Tisztelet, becsület, én nagyon szeretem a kultúrát, nagyon fontosnak tartom, de a Hadtörténeti Múzeum tartozhatna a kulturális minisztérium alá és nem a honvédséghez, mert végeredményben annak a honvédelemhez és a honvédségre juttatott költségekhez elég kevés köze van.

Ezenkívül rengeteg háttérintézmény mûködik a honvédségen belül, amelyet én most nem akarok részletezni az idõ rövidsége miatt. Ezt is át kellene gondolni. Ott rengeteg olyan volt fõtiszt, vagy jelenleg is fõtiszt, de inkább nyugdíjazott fõtiszt megfelelõ lehetõségeket kap egzisztenciálisan. Nem tudom, hogy ez mennyiben segíti elõ a honvédség hadrafoghatóságát, nem tudom, mennyi az értelme. Ezt egy késõbbi és mélyebb vizsgálat kellene megállapítsa. A mi véleményünk szerint, a Kisgazdapárt véleménye szerint ez nem feltétlenül kellene hogy ilyen nagy mértékben burjánozzék, és ilyen nagy mértékben kössön le létszámokat, eszközöket, anyagi juttatásokat.

A törvény legnagyobb hibájának azonban mégis azt tartanám, hogy ebben a törvényben nagyon sok a "teheti", a vagylagosság, rá van bízva egy parancsnokra, egy vezetõre, hogy döntsön így, vagy úgy, hogy azt mondja, hogy lehet kinevezni, lehet pályáztatni, ezt lehet, azt lehet. Ezek a lehetõségek, pláne a honvédségnél, ahol parancs van, végrehajtás van, az én felfogásomban nagyon legyengítik a fegyelmet, nagyon nagy szubjektivitásokat tartalmaznak. Nagyon sokszor a parancsnok kénye-kedvére vannak bízva a dolgok, kit szeret jobban, kit nem szeret jobban, kit nevez ki, kit pályáztat, hogy bírálja el.

Ezekre vonatkozóan elég gumitörvény ez, és ebben nagyon sok az a szubjektivitási lehetõség, ami egyáltalán nem helyes. Mert ez az egész honvédelmi törvény általában egy kicsit nekem, a Független Kisgazdapártnak, és a mi konzervatív felfogásunknak civiles. Tehát túl sok olyan elem van benne, amelyik a hadseregen belül elég nehezen elképzelhetõ, nehezen valósítható meg. Ott egyértelmûbben kell fogalmazni, a seregben is, de ugyanakkor egyértelmûen kell fogalmazni abban a törvényben, amely a hivatásos tiszteknek, a seregnek a mûködését szabályozza. Ezeket a lehetõségeket meg kellene szüntetni, ezt a törvényben egyértelmûvé kellene tenni, nem szabadna ilyen sok választási lehetõséget biztosítani. Tehát sok a feltételes mondat a törvényben.

Éppen ezért, összegezve, a Független Kisgazdapárt úgy érzi, hogy ez a törvény egy eléggé összehozott, és egy kicsit selejtesnek mondható törvény, amelyet tömörebbé és érthetõbbé kellene tenni, ahol van egy koncepció, van a tartalomra koncepció, van a szerkezetre koncepció, van a felépítésre koncepció. Ezért a Független Kisgazdapárt azt javasolja, hogy a törvénytervezetet vissza kellene vonni. Kellene egy új törvénytervezetet csinálni, amelyikben érvényesülnének azok a dolgok, amiket itt fölsoroltam az elõbb, és akkor természetesen mi is nagy örömmel tudjuk támogatni, hogy egy ilyen jobb törvény születne. Mert ismétlem, igen nagy szükség van a törvényre, igen nagy várakozás elõzi meg a törvényt. És amennyiben természetesen az én javaslatomat valószínûleg nem fogadják el, és a törvényt nem fogja visszavonni a benyújtó, akkor a Független Kisgazdapárt képviselõi mindent elkövetnek, hogy minél több módosító indítvánnyal ezt az általunk nem olyan sikeresnek mondható törvényt kicsit jobbá tudjuk tenni és így alakítsuk ki. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage