Soós Károly Attila Tartalom Elõzõ Következõ

SOÓS KÁROLY ATTILA, ipari és kereskedelmi minisztériumi államtitkár: Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõ Úr! Iparpolitikánkban központi szerepet játszik a feldolgozóipar, és ezen belül nagyon nagy figyelmet szentelünk a jármûgyártásnak. Ennek az ágazatnak természetesen számunkra is kiemelkedõen fontos szereplõje az Ikarus. Nagyon fontos azért, mert léte és mûködése más vállalatok termékeit is elviszi a piacokra. Éppen emiatt a kormány és az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium mindig is megkülönböztetett figyelmet fordított az Ikarus mûködésére: 1993-ban a kiemelt vállalatok között foglalkozott sorsával - tehát még az elõzõ kormány.

Többször került kormány elé garanciavállalási kérelme, így 1993-ban a kormány garanciát adott törökországi autóbuszszállításokhoz; készfizetõ kezességet vállalt ecuadori és thaiföldi autóbusztenderek benyújtásához is.

Mindezen intézkedések azonban természetesen nem tudták megakadályozni piacainak csökkenését, hiszen korábbi legnagyobb piacai, a FÁK-államok továbbra is fizetési problémákkal küszködnek, és a korábbi mennyiségû autóbuszokkal más piacokra betörni nem lehet. A hazai piacok biztosításának érdekében - a KHVM-mel közösen kidolgozva - a kormány elé került a tömegközlekedés rekonstrukciójának koncepciója, amelyben a tömegközlekedési és Volán-vállalatoknak a jármûpark megfiatalításához évi egymilliárd forint kormányzati támogatást, ezen túlmenõen pedig kedvezõ hitelkonstrukciót biztosított. Ez a program, illetve ennek a megvalósítása jelenleg is folyik.

A különbözõ szintû kormánydelegációk külföldön és a külföldi delegációk Magyarországra érkezésekor mindig kiemelt szerepet fordítottak az Ikarus termékeinek ismertetésére. A gazdaságdiplomácia teljes eszköztárát felhasználták termékei értékesítésének elõsegítésére, és nyugodtan mondhatom, aligha van más vállalat, amellyel ilyen vonatkozásban ennyit foglalkozott volna a kormány.

Az elmúlt évek során, a tulajdonossal együttmûködve, több ízben átvilágításra került a vállalat mûködése és szervezete. Az elkészült tanulmányok megállapításai és javaslatai azonban a késedelmes vagy nem kellõ hatékonyságú végrehajtás miatt nem érték el a kívánt eredményt. Így az Ikarus helyzete még mindig válságos maradt.

Ezért a kormány idén, õsszel foglalkozott a vállalat helyzetével, és úgy döntött, hogy a jelenleg rendelkezésre álló szûkös erõforrások keretei között a vállalat azonnali privatizációját kell elkezdeni. Az átmeneti likviditási problémák áthidalására - tehát addig, amíg ez a privatizáció nem valósul meg - a legfontosabb, legsürgõsebb reorganizációs lépések megtételére 3 milliárd forint hitel felvételéhez nyújtottunk garanciát. Ezzel párhuzamosan a tulajdonos igen szigorú követelményrendszert állított fel a cég menedzsmentje számára, amelynek végrehajtását rendszeresen ellenõrzi. Ebben elõírásra kerültek mindazok a feladatok - vagyonértékesítés, termelésszervezés, létszámcsökkentés -, amelyek a cég talpon maradását segíthetik.

Tisztelt Képviselõ Úr! Úgy gondolom, hogy a kormány a jelenlegi jogi keretek között minden olyan intézkedést megtett, amely a vállalatot segítette, de végleges megoldást csak a privatizáció eredményezhet. Információink szerint nagy az érdeklõdés: svéd cégektõl kezdve dél-koreai cégekig jelentkeznek. A privatizációban szem elõtt fogjuk tartani a válaszom legelején mondottakat, miszerint a magyar iparnak fontos része az Ikarus.

Ami a bérkövetelést illeti, amely körül a sztrájkkonfliktus kirobbant, azt is elmondhatom, hogy ezzel kapcsolatban a kormány már korábban megtette a szükséges pénzügyi intézkedéseket, így jó esély van a konfliktus rendezésére.

Köszönöm a figyelmüket. Kérem a képviselõ urat és a tisztelt Országgyûlést, hogy válaszomat fogadják el. (Taps a kormánykoalíció padsoraiban.)

(15.40)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage