Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen. Elnök asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Úgy gondolom, hogy egy kormány jövõ iránti elkötelezettségének mértéke az, hogy mit képzel, mit gondol és mit tesz az oktatásért és a kutatásért, hogy valóban teljesíti-e azt a követelményt, hogy nyugodt, átlátható és a jövõben tervezhetõ lesz az oktatási rendszerünk, valamint az ezt megalapozó, erre épülõ kutatás.

Azt hiszem, a mai nap nem vagyunk birtokában annak a tudásnak, amelynek alapján azt mondhatnánk, hogy nyugodtan nézünk az elkövetkezõ év elé. De nemcsak mi, hanem az egész társadalom , hiszen megmutatta a múlt pénteki pedagógus és felsõoktatási sztrájk, hogy a szakma képviselõi sem nyugodtak, úgy érzik, hogy nem látható a jövõ, úgy érzik, hogy valójában az elkövetkezendõ idõszakban még számtalan nehézség elé kell tekinteniük. De ez csak az egyik oldal, hiszen az egész társadalom, a szülõk, a pedagógusok és a diákok szembesültek azzal, hogy nem tudják, mi lesz a közoktatási intézményekben és a felsõoktatási intézményekben mi fog történni.

Úgy gondolom, fel kell hívni a figyelmet arra, szó nincs arról, hogy átlátható, szó nincs arról, hogy tervezhetõ a következõ év. Hiszen ma sem tudjuk azt, hogy mi lesz a közalkalmazottak bérével, ma sem tudjuk, hogy valójában hogyan fognak mûködni a közoktatási és a felsõoktatási intézmények. Számtalan esetben felmerült annak a kérdése, és ma is megjelent a sajtóban, hogy egyes egyetemek óriási hiánnyal küszködnek. Valahogy úgy tûnik, mintha rosszul gazdálkodnának az egyetemek, hiszen arról nem volt tájékoztatás, hogy az elmúlt másfél évben többször, az összes pótköltségvetés kapcsán az egyetemektõl pénzt vontunk el anélkül, hogy megtervezhették volna, hiszen sokszor utólag értesültek arról, hogy hány száz millióval kevesebb a költségvetésük, mint amit az elõzõ évben megterveztek. Ma a diákok ezrei szembesülnek azzal, hogy a vizsgaidõszakukat nem tudják úgy beosztani, ahogy évtizedeken keresztül megtehették, hiszen nem tudnak decemberben vizsgázni, mert bezárnak az egyetemek. Számtalan esetben nem tudnak megfelelni a pótvizsgának, hiszen ez is van az egyetemen, mint ahogy évtizedeken ezt megszoktuk.

Szembesülünk azzal, hogy ma 20 ezer munkanélküli felsõoktatási dolgozó és pedagógus van az országban. 1988-tól 1994-ig éveken keresztül 3500-3600 volt a munkanélküli pedagógusok száma. Másfél év alatt sikerült ezt ötszörösére feltornázni. És hogy a bizonytalanságot tovább fokozzuk, természetesen azt sem tudjuk, hogy milyen minõség és hatékonyság alapján kíván a kormányzat újabb 20-25 százalékos elbocsátást eszközölni. Ezek nagyon szomorú tények, és én azt hiszem, hogy ezek a szomorú tények jelentek meg akkor, amikor a pedagógusok úgy döntöttek, hogy bezárják az iskolákat, óvodákat, és hogy alapelképzeléseikkel, esküjükkel szemben nem engedik be a diákokat abba az intézménybe, ami az oktatás céljára készült, pedig felesküdtek, hogy a tudásukhoz mérten a lehetõ legjobban tanulásra ösztököljék a diákokat.

De szeretném felhívni a figyelmüket egy újabb tényre is. A munkanélküliséggel kapcsolatosan természetesen minden területen lehetõség van az átképzésre. Ez megtörtént az oktatás területén is, hiszen az orosztanárok átképzése folyamatos volt, és ezzel lehetett csökkenteni a munkanélküliséget. De most egy újabb intézkedés történt. November 2-án a minisztérium egy körlevelet bocsátott ki, amiben közölte, hogy az orosztanár-átképzésben részt vevõ kollégák alapképzésben részt vevõ hallgatónak minõsülnek. Ez igen érdekes, ez csak arra vonatkozik, hogy a 2000 forintos tandíjat természetesen tõlük is be lehet szedni. De ettõl nem lettek fiatalabbak a 40-45 éves édesanyák, akik vállalták az átképzést, akik egyszer már szerzõdésben vállalták, hogy legalább 3 évig részt vesznek a közoktatásban. Most újabb megszorításoknak kell hogy megfeleljenek.

Úgy hiszem, hogy az elmúlt idõszak kormányzati tevékenysége, az, hogy ma sem tudjuk, mi történik az érdekegyeztetõ tanácsban, arra bizonyíték, hogy ez a kormány nem bízik a jövõben, és nem kíván tenni semmit az oktatásért és kutatásért. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage