Selmeczi Gabriella Tartalom Elõzõ Következõ

SELMECZI GABRIELLA, a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselõcsoportjának vezérszónoka: Elnök úr, köszönöm szépen. Tisztelt Képviselõtársaim! Tisztelt Államtitkár Urak! A társadalombiztosítási alapok 1996. évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslatot a Fidesz-Magyar Polgári Párt nem tudja támogatni. És nemcsak hogy támogatni nem tudjuk, hanem felszólítjuk az elõterjesztõt, Bokros Lajos pénzügyminiszter urat - még akkor is, hogyha csak a postás szerepét játszotta itt -, hogy vonja vissza a javaslatot.

Megítélésünk szerint a benyújtott tervezet színvonala még csak reményt sem nyújt arra, hogy teljes átdolgozás nélkül betartható jogszabály szülessék. A javaslat ugyanis számszaki részeiben megalapozatlan. Ezt a miniszteri expozéban is hallhattuk, hogy a tervezett 10 milliárd helyett 30-40 milliárd forint lesz a deficit. Tehát a javaslat szakmai részleteiben megalapozatlan, és olyan folyamatokat fog felvázolni, amelyek súlyos aggályokat kell hogy ébresszenek bárkiben, aki némi felelõsséget érez az egészségügy sorsáért, az emberek és a családok sorsáért.

A tb költségvetésén keresztül minden egyes állampolgárt elérünk. Minden egyes állampolgárt érint a tb költségvetésének súlyos problémája - gondoljunk csak a nyugdíjasokra, a gyógyszerár-támogatásra, a táppénzre, az egészségügyben dolgozókra.

De nézzük a részleteket!

Az ember elõször is elcsodálkozik, hogyan lehet ezer milliárd forintos költségvetést pusztán 24 oldalba besûríteni. Aztán rájön, hogy például az államháztartási törvény megsértésével. Például megspórolták az elõterjesztõk az 1994. évi tény- és az 1995. évi várható adatok közlését. A mûködési költségvetés két szakasz hat pontban, és két egyoldalas táblázat csupán. Végül is "csak" 26 milliárd forintról van szó. Ez majdnem háromszorosa annak az összegnek, amit családi pótlékon kíván a kormány megtakarítani, és alig 26 százalékkal több, mint a tavalyi évi mûködési költségvetés. Ellenben, ha tisztelt képviselõtársaim megszavazzák ezt az összeget, ezt a bizonyos 26 milliárd forintot, akkor érdekes, egyedülálló jubileumnak leszünk a tanúi, ugyanis ebben az esetben 1989-hez képest pontosan a tízszeresére fog nõni a tb-önkormányzatok mûködési költségvetése. Ha jól sejtjük, errõl szól az egyik kormánypárt - például a szabaddemokraták - "olcsó állam" ígérete.

Aztán az ember másodszor is elcsodálkozik.

(11.40)

A javaslat olyan bevételekkel számol a központi költségvetés részérõl, amelyek a tb-költségvetésben nincsenek benne. Így az alapok nullszaldóhoz közelire tervezett költségvetése az egyéb tételek vizsgálata nélkül is több tíz milliárdos deficitre rúg. Az ÁSZ jelentése szerint 30-40 milliárdra. A helyzet különös pikantériáját mutatja, hogy mind az állami költségvetésnek, mind pedig a tb-költségvetésnek ugyanaz a személy, Bokros Lajos pénzügyminiszter az elõterjesztõje. Nem érthetõ, hogy a központi költségvetés miért nem tud a tb önkormányzatok ilyen jelentõs tételérõl. Ezek alapján az ember elõször arra gondol, hogy pénzügyminiszter úr talán úgy írja alá ezeket a törvényeket, hogy nem olvassa el, vagy esetleg csak az egyiket olvassa el, a másikat nem. De az a bizarr ötlete is felmerülhet az embernek, hogy talán két Bokros Lajos található a kormányban. (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Három!) Három... (Csige József: Öt! - Derültség.)

A javaslat egyéb tételei is hasonló megalapozottsággal bírnak. Tisztelt Ház! Csak néhány kiemelt példa. Gyógyászati segédeszközök támogatására a tervezet 9 és fél milliárd forintot irányoz elõ. Ehhez képest a '95. évi várható kiadás 11,3 milliárd forint lesz. Az áfaváltozások, valamint az inflációból eredõ áremelkedések hatásaként még újabb Bokros-csomag nélkül is a várható kiadás '96-ra 14,1 milliárd forint lesz úgy, hogy pusztán ezek a változások 60 százalékkal növelik a lakossági térítési díjak mértékét, a kitûzött 9 és fél milliárd forint betartásához pedig 140-150 százalékkal kellene emelni például a protézisek, inkontinenciabetétek és egyéb segédeszközök térítési díját. Nagyon súlyos szám ez a 140-150 százalék! Ellenkezõ példaként hadd hozzam fel a táppénzkiadások mértékét. Ezt úgy határozták meg, mintha a tisztelt kormánypárti képviselõ hölgyek és urak nem épp ma este szeretnék megszavazni, hogy jövõre a táppénz elsõ 15 napját, valamint az utána esõ idõre az egyharmadát a munkáltató fizesse. Vagy talán a tb-költségvetés tervezete igaz, és ma este szavazatukkal nem fogják megsarcolni tovább a munkaadókat és ezen keresztül természetesen a munkavállalókat? Ma este ki fog derülni, hogy mi lesz a táppénzzel!

A törvényjavaslat igazi pikantériája a zárórendelkezések körében található. Itt kíván felhatalmazást adni magának az Országos Egészségbiztosító Pénztár, az OEP, hogy ne fordulhasson elõ a CM-klinikához hasonló botrány. Megjegyzem, hogy ezen felhatalmazások alapján azt finanszíroz az OEP, az Országos Egészségbiztosító Pénztár, amit akar, igaz, eddig is ezt tette, csak felhatalmazás nélkül. És miközben az önkormányzati vezetõk a tb- önkormányzatok államosításáról beszéltek, addig ebben a javaslatban a népjóléti miniszter önkormányzatosítását olvashatjuk. Ezen szabályok szerint ugyanis a népjóléti miniszternek már csak véleménye lehet, jogköre nem marad a tb-önkormányzatok és az egészségügy felett. Megfordul a helyzet. Nos, a magunk részérõl, a Fidesz-Magyar Polgári Párt szerint, ha a népjóléti miniszter nem képes megfelelõen ellátni a feladatát, akkor minisztert kell váltani, nem pedig a feladat- és hatáskörét a tb-önkormányzatra átruházni.

Természetesen a javaslat indirekt módon további megszorításokat helyez kilátásba. A várható 20 százalék gyógyszerár-emelkedés mellett mindössze 4 százalékos támogatásnövekedést irányoz elõ, ami csak a térítési díjak további drasztikus emelésével lesz majd tartható. Csupán egyetlen ponton, a Váci út felett ragyog kéken az ég. A mûküdési költségvetésen nem látjuk a hét szûk esztendõt. Soha nem volt az államigazgatásnak még egy olyan ága, ahol ilyen mértékû pénzbõség lenne évek óta. A magunk részérõl, a Fidesz-Magyar Polgári Párt szerint nem tartjuk indokolhatónak a mûködési költségeknek a kiadások üteménél magasabb emelkedését. Nincs rá indok, nem magyarázható!

A fenti törvénytelenségek és hiányosságok miatt kérjük a tisztelt elõterjesztõt, Bokros Lajos pénzügyminiszter urat, hogy vonja vissza javaslatát és a jövõben ilyen színvonalú elõterjesztéssel ne vegyen el feleslegesen egy fél napot a parlament igen feszített idejébõl. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage