Jeszenszky Géza Tartalom Elõzõ Következõ

DR. JESZENSZKY GÉZA (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! Elég sokat hallunk arról, hogy egyik-másik szomszédunkkal bajunk van. Fontosnak tartanám, hogy azokkal a szomszédainkkal, amelyekkel nagyon jó a viszonyunk, ezt minél több területen elmélyítsük.

Az Olaszország, Ausztria, Magyarország és az egykori Jugoszlávia együttmûködéseként indult közép-európai kezdeményezés legfontosabb infrastrukturális programja volt a nagy múltú adriai olasz kikötõvárost, Triesztet Szlovénián keresztül Magyarországgal és majd egyszer Ukrajnával, Kijevvel összekötõ autópálya és vasút terve.

Az idõközben függetlenné vált Szlovénia gyors ütemben építi ki ezt a fontos közlekedési útvonalat, és évek óta szorgalmazza Magyarországgal a vasúti kapcsolat helyreállítását is. Szlovénia mutatja az egykori kommunista országok között az egyik legbiztatóbb gazdasági és politikai fejlõdést, kétoldalú kapcsolataink is kiválóak, de úgy látom, hogy magyar részrõl nehézkesen, lassan válaszolunk a szlovén javaslatokra.

Szeretném, ha miniszter úrtól egyértelmû választ kapnék arra a kérdésre, hogy szándékában áll-e tárcájának az M7-es autópályát - amelyrõl ugyan egy fontos döntés végre megszületett - a szlovén határig kiépíteni, hogy a számunkra annyira fontos délnyugat-európai gazdaságba - tehát Olaszország, Dél-Franciaország felé - Magyarországnak és szomszédainak a legrövidebb, leggazdaságosabb útvonal álljon rendelkezésére.

Véleményem szerint nem az a kérdés, hogy Zágrábon át Fiume legyen-e az elsõ számú adriai kikötõnk vagy Trieszt, mert mindkettõre szükségünk van. (Közbeszólás: Koperra is!) Koperra is - úgy van, ahogy mondja egy kollegám. Az azonban fontos, hogy amennyiben a szlovénok út- és vasútépítési programja gyorsabban halad - márpedig ez valószínûsíthetõ -, úgy ne hiányozzék az a szlovén határig vezetõ mintegy 20 kilométer, ami tudomásom szerint az évtizedek óta tervezgetett magyar közlekedési koncepcióban nem szerepel.

Ez év október 30-án ön az Országgyûlés gazdasági bizottságában vagy az azt követõ sajtóértekezleten kifejezte reményét, hogy az egymilliárd márkás német hiteltámogatás mintegy 50 százalékát tárcája fogja megkapni, és azt infrastrukturális beruházásokra fordítják.

Kérdezem, hogy erre vonatkozó reményei ma hogy néznek ki. Hogy áll a vasúti kapcsolat ügye, amirõl nem hallottunk? A tervezett infrastrukturális beruházások között nehéz sorrendet fölállítani, mert valamennyi égetõen sürgõs - akár az M0-ás, akár az M3-as -, de mégis szeretnék biztosítékot kapni, hogy Szlovéniát nem sorolják hátrább a vetélkedõ programok között.

Várom miniszter úrtól ezeket a biztosítékokat. Köszönöm. (Taps az MDF padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage