Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Ház! Elnök Úr! Kedves Képviselõ Úr! Egyrészt örülök az interpellációnak, mert a magyar és az európai közúthálózat egyik alapvetõ elemére, az úgynevezett 5-ös európai korridorra hívta föl a figyelmet; másrészt egy kicsit furcsállom, mivel képviselõ úr az elõkészítõ munkát megbocsáthatatlanul lassúnak nevezi, hiszen ön az elõkészítés minden lényeges elemét még az elõzõ kormányból jól ismeri.

Képviselõ úr jól tudja, hogy minden autópálya-építés sajnos hosszú elõkészítõ munkát igényel, arról nem is szólva - ön is említette -, hogy pénzügyi forrásaink szûkek, és bizonyos választásokat kényszerítenek ránk.

A korábbi kormány különbözõ okokból - felteszem, racionális okokból - az M7-es autópálya továbbépítését az M1, az M15, az M5 és az M3-as autópályák után sorolta. Ennek tulajdonítható, hogy a választásokig mindössze a koncesszióra jelentkezõk elõminõsítése, majd annak eredményhirdetése történt meg. Az új kormány írta ki a koncessziós tendert, és zárta le a Balatonföldvár, Köröshegy térségében évek óta eredménytelenül folyó nyomvonalvitát.

Ma már ott tartunk, hogy a koncessziós tenderre ez év november 16-ára beérkeztek az ajánlatok, folyamatban van az értékelés, és meghatározzuk a szerzõdéskötés feltételeit. Így a jövõre megkötendõ szerzõdés alapján feltehetõen '96 után - amikor '96-ban megindul az M15-ös, az M5-ös és, nagyon reméljük, az M3-as építése -, '97-ben, de legkésõbb '98 elején megkezdõdhetnek az M7-es tényleges építési munkái. Természetesen itt még van néhány nagyon súlyos probléma, többek között a mûemléki és egyéb feltárásoknak a kérdése, amelyek nagyon nehéz feladatokat jelentenek.

Az M7-es autópálya országhatár elõtti 20 kilométeres szakaszát illetõen nyugodtan kijelenthetem, hogy e kérdésben a magyar eljárás aligha kifogásolható; '93-ban már valóban volt érvényes megállapodás Szlovénia és Magyarország között a Tornyiszentmiklós felé vezetõ útvonalról. Ezzel szemben a szlovén fél ez év márciusában egy újabb, úgynevezett rédicsi változat megvalósítását kezdeményezte. Mivel ez sem természetvédelmi, sem közlekedési, sem gazdasági érdekeinknek nem felel meg, személyesen háromszor is tárgyaltam szlovén partneremmel, valamint a szlovén parlament elnökével. Megegyeztünk abban, hogy a kapcsolódási pontra vonatkozó döntést további részletes szakmai elemzés után tudjuk csak meghozni.

Képviselõ úr nyilván azt is jól tudja, hogy a magyar külpolitika igen sokat tett a Trieszt-Kijev-folyosó - az úgynevezett ötös európai folyosó - ügyének elõbbre viteléért. Bizonyára ismeri, hogy '89-ben Olaszország felvállalta a megvalósíthatósági tanulmány elõterjesztését, amely azonban mind a mai napig nem készült el. Sikerült ugyanakkor elérnünk, hogy a Trieszt-Kijev-folyosó megvalósításának ügyét ma már az unió közlekedési fõigazgatósága koordinálja. Magyar részrõl kinyilvánítottuk készségünket az építés elõtt, sõt nemhogy kinyilvánítottuk, hanem nagyon erõsen szorgalmaztuk az elmúlt napokban is az erre vonatkozó többoldalú memorandum aláírását.

Legutóbb november 2-án Ukrajnával rögzítettük a memorandummal kapcsolatos egyeztetés befejezését. A véglegesítést nem mi, hanem jelenleg elsõsorban a horvát fél részben eltérõ érdekei késleltetik, a horvátok egy speciális leágazást szorgalmaznak a szlovénoknál.

Kétoldalú tárgyalások eredményeként elõrehaladottabb a közvetlen vasúti összeköttetés megteremtése. A megvalósíthatósági tanulmány elkészült, egyetértés van a mûszaki kérdésekben, és közös szlovén-magyar pénzügyi bizottság dolgozza ki jelenleg a finanszírozás kérdését.

Reméljük, hogy '97-ben megkezdõdhet a vasútvonal építése. A német hitelrõl folyó tárgyalásokon is prioritásként szerepel a Szlovénia felé irányuló vasúti fejlesztés, a tegnapi napon pedig Hans Beck nagykövet úrral egyeztettem, hogy a Phare-segélynek egy részét is erre kívánják fordíttatni. Mi szeretnénk, s õ ígéretet tett arra, hogy lehetõséget teremt ennek a felhasználására.

Úgy vélem, hogy az elmondottak alapján szó sincs a szolovén kapcsolat hátrább sorolásáról. Ma ez inkább a szlovén-horvát megegyezésen, mint a magyar kormányon múlik. A magunk részérõl mindenképpen azon leszünk, hogy az említett problémák megoldása érdekében megszülessen a konszenzus, a pénzügyi konstrukció kialakuljon, és mind az autópálya, mind a vasútvonal építése mielõbb megkezdõdhessen.

Köszönöm. Kérem képviselõ úrtól és a parlamenttõl válaszom szíves elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage