Balsay István Tartalom Elõzõ Következõ

BALSAY ISTVÁN, a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselõcsoportjának vezérszónoka: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mélyen tisztelt Államtitkár Úr! A Fidesz-Magyar Polgári Párt a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló törvényjavaslatot megelõzõen több országos szakmai fórumon és szakértõi megbeszélésen tisztázta álláspontját.

A törvénytervezet - még ha rendkívül lassan és körülményesen is kerül a magyar parlament elé - helyes irányba tett tétova lépésként fogható fel. Biztosak vagyunk abban, hogy az 1973 óta szabályozatlan, illetve az Öt., valamint a feladat- és hatáskörrõl szóló törvény döntéseinek megfelelõen szükséges törvényi keretek között szabályozni ezt a nagyon fontos és alapvetõen évszázadok óta önkormányzati típusú feladatot.

Most minden törvényt az alkotmány, az államháztartás reformja, az önkormányzati törvény, a közigazgatási reform, a költségvetési törvény és nem utolsósorban az e területen várható szolgálati törvény eddig ismert szabályozásának a fókuszában kell vizsgálnunk. Ennek megfelelõen a Fidesz- Magyar Polgári Párt helyesnek tartja, hogy önkormányzati intézményként kell a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl a tûzoltóságról szóló törvénynek az alaprendelkezéseit vizsgálni.

Kentaur ez a törvény annak értelmében, hogy amikor egy önkormányzati intézményt a települési önkormányzatok létrehoznak - 94 darabról beszélhetünk -, akkor ennek továbra is megmaradnak azok a központi államigazgatási funkciói, fejlesztései, amelyek egy önkormányzati intézménynél a települési önkormányzatokhoz kellene hogy átadásra kerüljenek.

A Fidesz-Magyar Polgári Párt tehát azzal ért egyet, ha ezek az önkormányzati intézmények a késõbbiekben törvényi gátak nélkül minden, tevékenységükhöz szükséges akár tulajdonjogot, akár az eszközöknek a tulajdonjogát átvehetik, vagy nagyobb mértékû rendelkezési joggal bírnak az önkormányzati szövetségben, önkormányzati közösségekben. Így használhatják például a létesítményeket kezdve az eszközöktõl, folytatva például a javítóbázisokkal, melyeknek önkormányzati tulajdonba kerülését támogatnánk.

A hivatásos önkormányzati tûzoltóságoknak az erõsítése lehet az egyetlen terület, amely a területen dolgozóknak vagy a tûz elleni védekezésnek, a mûszaki mentésnek a körülményeit javíthatja. Itt is meg kell említeni, hogy amikor az állam ezeket a feladatokat az önkormányzatoknak adja át, nem gondoskodik kellõ mértékben az önkormányzatoknak és a tûzoltóságoknak az anyagi biztonságáról, a mûszaki, személyi és tárgyi feltételeknek a biztosításáról. Ezt jelentõs részben az amúgy is nehéz helyzetben levõ önkormányzatokra bízza.

Nagyon fontosnak tartjuk azért is e törvénynek mielõbbi elfogadását, mert jelentõsen romlott - ahogy errõl államtitkár úr is beszélt - a köztársaság területén a tûzvédelem helyzete, s az a több mint 200 fõ halott, valamint a tûzoltók áldozatos munkája is arra hívja fel a parlament figyelmét, hogy e törvény megalkotásával is segítse elõ az e területen dolgozók tárgyi és anyagi feltételeinek, helyzetének javítását.

Itt is szeretném hangsúlyozni, hogy a szolgálati törvénynek az 1997. január 1-jével való hatálybalépése rendkívüli módon szükséges és fontos.

Visszatérve a tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló törvényjavaslathoz, hangsúlyozni szeretném azt is, hogy jelen helyzetben a törvény és az önkormányzatok sem tudnak az önkéntes tûzoltóságnak megfelelõ mértékû támogatást, valamint az anyagok és az eszközök tekintetében megfelelõ biztonságot adni nagyon fontos feladatukhoz.

Sokszor és sok alkalommal beszéltek arról, hogy az európai mintákat, az európai értékeket mi is át kívánjuk venni. Ezek közül az egyik az önkéntes tûzoltóságnak a támogatása. A törvényi szabályozásban a kedvezmények és a menetességek rendszerét tekintve sokkal többet kellene biztosítani a tûzoltóknak, hogy az önkéntes tûzoltók ezt a nemes és szép feladatot vállalhassák, és kiválthassanak mind állami, mind önkormányzati tûzoltói feladatokat.

Vita volt a tûzvédelmi hatósági feladatokról, remélhetõleg ezeket a törvény rendezi. Mi - ellentétben néhány szocialista képviselõ felszólalásával - a szakmai követelményt tartjuk nagyon fontosnak, és a hatósági jogkör megosztásában egyetértünk a törvénytervezetben megfogalmazottakkal. Sem a megyei önkormányzat, sem a közigazgatási hivatal irányába nem kívánunk javaslatokat tenni úgy, mint ahogy néhány módosító javaslatban ezt más képviselõk megfogalmazták.

A tûzvédelmi hatósági feladatoknál az önkormányzatok részérõl kell a kezdeményezést a tûzoltóságok irányába nagyobb mértékben megtenni, s nagyobb feladatokat és nagyobb hatáskört biztosítani számukra.

A mûszaki mentés szabályozásakor a törvénytervezet helyes irányba tesz lépéseket. Mi is fontosnak tartjuk, hogy a mûködési területen kívüli tevékenység megtérítésekor a törvény adjon nagyobb garanciát, vagy a törvényt követõen a minisztérium rendeletei, szabályozásai tegyék lehetõvé, hogy a költség jelentõsebb mértékben megtérüljön.

A tulajdon és a használati jogviszonynak a szabályozásában a törvény szintén felemás. Jó szándékú, de ezen törvényi meghatározás - mely a zárórendelkezésekben szerepel -, amely megegyezés hiányában lehetõséget biztosít a vagyon átadására, olyan megfogalmazás, mintha arról beszélne a törvény, hogy ha a felek között nem születik megállapodás, akkor így is, vagy úgy is el lehet járni. Ennél határozottabb lépésekre van szükség mind az állami, mind a megyei önkormányzati tulajdonoknak a települési önkormányzatok részére történõ átadása területén.

Helyes lépésnek tartjuk a törvénytervezetben a tûzvédelmi bírságnak és a kötelezõ tûzvédelmi felelõsségbiztosításból származó bevételek bizonyos százalékának a tûz elleni védekezésre, valamint a tûzoltóságok anyagi feltételeinek javítására fordítható összegét. Nagyobb mértékben is el tudjuk képzelni a különbözõ társaságoknak, vállalkozásoknak a tûzvédelmi és a tûzmegelõzési tevékenységben való részvételét.

(12.50)

Az államigazgatás reformja során feltétlenül gondolni kell az építésigazgatás területén hasonló mértékû lépésekre, hasonló irányú kezdeményezésekre, amelyek egy-egy településközösség vagy egy-egy körzeti települési önkormányzat feladatául szabják majd meg például az igazgatási feladatok gyakorlását anélkül, hogy kötelezõ társulásokat hoznának létre. Hasonló eljárás lehetséges az elsõ fokú tûzvédelmi hatósági feladatok tekintetében is.

Nagyon fontosnak tartjuk még egyszer hangsúlyozni, hogy a tûzoltóság anyagi-technikai helyzetének a javítása nemcsak az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságának érzetét javítja. Nemcsak arról van szó, hogy az önkormányzati feladatok ilyen nehéz helyzetben való átvétele, néhány önkormányzatnál e feladat átvételének a megtagadása az önkormányzatiság kibontakozását gátolja, hanem arról is szó van, hogy ez a legõsibb, talán legrégebbi tipikusan települési önkormányzati feladat, és jelzi azt, hogy a magyar önkormányzatok többsége képes ezt a feladatot magas szinten ellátni, és képes ennek a továbbfejlesztésérõl is gondoskodni.

Tisztelt Ház! A Fidesz-Magyar Polgári Párt módosító javaslataiban az önkormányzati, a hivatásos állami tûzoltóság feladatának és létszámának a csökkentését, a hivatásos önkormányzati tûzoltóság erõsítését és az önkéntes tûzoltósági mozgalom mûszaki és technikai feltételeinek a javítását várja a törvénytõl, és ilyen irányban tesz módosító javaslatokat.

Köszönöm a figyelmet. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage