Rapcsák András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. RAPCSÁK ANDRÁS (KDNP): Köszönöm, elnök asszony, a szót. Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Ház! Az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló törvénytervezettel kapcsolatban kérem magyarázatát az alábbi elképzelések vonatkozásában.

A törvénytervezet szerint a kormány kezdeményezésére, ha országos érdekbõl szükséges, a települési önkormányzat köteles a település helyi építési szabályzatának, illetõleg a településrendezési terveknek az elõkészítésérõl, felülvizsgálatáról, illetve módosításáról gondoskodni. Ilyen esetben a szükséges pénzügyi fedezet biztosításáról az éves állami költségvetésben a kormány dönt.

A pénzügyi fedezet biztosítása legalább ennyire indokolt lenne minden új településrendezési terv készítése esetén is, hiszen egy általános vagy összevont rendezési terv tervezési díja olyan magas, hogy még indokolt esetben is visszatartó erõt jelenthet az egyre nehezebb gazdasági helyzetbe kerülõ települési önkormányzatok számára. Ezt talán még a csõdtörvény sem tudja finanszírozni.

Figyelembe véve a tisztelt Ház elõtt lévõ településfejlesztésrõl és településrendezésrõl szóló törvényjavaslatot, a mûemléki törvénytervezetet, a természetvédelmi törvénytervezetet, megállapítható, hogy a törvények olyan újabb feladatokat hárítanak az önkormányzatokra, amelyeknek fedezete rendszeresen nem biztosított. Az épített és a természetes környezet fenntartása, átalakítása és védelme legfontosabb területeinek szabályozása ismeretének teljes hiányában homályba vesznek az önkormányzatiságot sújtó hátrányok vagy az egyéb területeken jelentkezõ elõnyök. A tervezetekben szereplõ változatok, az ahhoz csatlakozó új országos építési szabályzattervezet szélesebb hatáskört biztosít ugyan a helyi önkormányzatoknak a helyi építési elõírások által, de éppen azt a hatósági szerepkört vonja el, amely által az új struktúra ellenõrizhetõ és megfelelõ mederben tartható lenne. Tartalmazza azt is bizonyos változatában, hogy az érintett önkormányzatok kötelesek társulást létrehozni, illetve hiányzik ennek az elképzelésnek a részletes szabályozása.

Végezetül külön szeretném fölhívni államtitkár asszony figyelmét arra, hogy az évek óta elõkészítés alatt álló új országos építési szabályzat tervezetének közzététele nélkül gyakorlatilag már a Ház elõtt lévõ tervezetek tárgyalása illuzórikus.

(15.40)

Összefoglalva: a törvényhozás stratégiáját figyelembe véve szeretnék magyarázatot kapni arra, hogy ha a törvények kötelezõvé teszik a helyi önkormányzatok számára a tervezetben szereplõ tervek elkészítését, akkor miért nincs biztosítva egy idõben a feladat ellátásához szükséges fedezet, másrészt mi indokolja a hatósági ellenõrzési jogkör áttelepítését a települési önkormányzatoktól, és a többször fölmerülõ kötelezõ társulás elõírása hogyan egyeztethetõ össze az önkormányzati alapjogokkal.

Köszönöm. Kérem válaszát. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage