Kökény Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KÖKÉNY MIHÁLY népjóléti minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Asszony! Az 1995. évi XL. törvény a közbeszerzésekrõl tavaly november 1-jén lépett hatályba. Ahogy minden jogszabály változásánál megszoktuk, a törvény egyes elõírásainak értelmezése vélt vagy valós gondot is jelent. Szeretném azonban felhívni képviselõtársaim figyelmét arra, hogy a törvény sem a kormányt, sem az ágazati minisztereket nem hatalmazza fel a kötelezettségeket értelmezõ végrehajtási rendelet kibocsátására.

A közbeszerzésekkel kapcsolatos jogszabályok keretei között azok végrehajtását elõsegítõ ajánlások kiadására kizárólag a Közbeszerzések Tanácsa jogosult. Ebben a testületben helyettes államtitkárral képviseltetjük magunkat, így módunk van arra, hogy a tárcához benyújtott kérdések többségét állásfoglalás céljából benyújtsuk ezen testület számára. Így többek között kezdeményezésünkre megszületett a Tanács 1/1996. számú állásfoglalása, amely a törvény hatálybalépése elõtt megkezdett beszerzésekre vonatkozóan foglalt állást.

Az elõírások teljesítését szintén nehezíti az értékhatárok számításának alapjául szolgáló termék-, illetve szolgáltatásegység meghatározása körüli bizonytalanság; ebben a kérdésben is kértük a Tanács állásfoglalását. Ismereteink szerint ez rövidesen megtörténik.

Szükséges azt is jeleznem, hogy az egészségügyi intézmények körébõl származó kérdések döntõ többségére a törvény választ ad, a speciális beszerzések és szolgáltatások általános szabályoktól történõ eltérõ megvalósítására a törvény lehetõséget nyújt.

Képviselõ asszony interpellációjának második része a központosított beszerzésekre irányul.

(16.00)

Itt hadd hívjam fel a figyelmet arra, hogy míg a közbeszerzési törvény a közbeszerzésekkel összefüggõ eljárásrendet tartalmazza, a központosított beszerzés lényege az, hogy egyes, az intézmények többségénél igénybe vett, összességében nagyobb tételû termékek és szolgáltatások beszerzését központosítottan egy vagy több, erre kijelölt szervezet végezze. A közbeszerzések központosítására irányadó szabályokat a központosított beszerzésre jogosult szervezetet, illetve szervezeteket a törvény felhatalmazása alapján a kormány rövidesen rendeletben kívánja szabályozni.

Tisztelt képviselõ asszony, az ön által említett egészségbiztosítási pénztári központi beszerzések ügyét illetõen azt mondhatom, hogy ezek a vásárlások a speciális finanszírozású fekvõbeteg szakellátás keretében a tételes elszámolást igénylõ, nagy értékû, egyszerhasználatos eszközök és implantátumok esetében történnek. Ezek közül az eszközök közül a kardiológiai területen használatosak már a korábbi években is központosítottan kerültek beszerzésre, a kormány 103/1995-ös számú rendelete egyébként az egészségbiztosítási pénztárt erre felhatalmazta. Nevezetesen arra, hogy az eszközöket természetben is biztosíthatja a szolgáltatók számára.

Tisztelt Országgyûlés! A költségtakarékos gazdálkodás szempontjából, úgy gondolom, nem mellékes az, hogy például 7 szívsebészeti központ 30-50 forrásból vásárol-e 200-300 ezer forint egységárú pacemakert, szívbillentyût - megkockáztatom: sok-sok kiskaput is hagyva lobbyérdekeknek -, vagy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a szakma javaslatai alapján a közbeszerzési törvény elõírásait követve választ néhány szállítót és a korábbinál kedvezõbb árkondíciót képes elérni.

Összefoglalva: én optimista vagyok a közbeszerzési törvény végrehajthatóságával és hatásaival kapcsolatban annak ellenére, hogy a tanulófázisnak még itt sincs vége. Kérem válaszom elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage