Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! Azt hiszem, hogy félreértés van a díjasítás körül, ugyanis bármilyen szomorú, de el kell mondani: szó sincs arról, hogy csak az M3-as lenne díjas. Az M3-as az egyetlen autópálya, amely állami többségû társaság keretében épülne meg. Mint ismeretes, az M1-es koncessziós szerzõdése - amelyet még az elõzõ kormány kötött meg -, azt tartalmazza, hogy a Budapesttõl Gyõrig terjedõ szakasz a szerzõdés értelmében tíz évig nem lehet díjas, de ennek esetleges újratárgyalása a késõbbiekben ezt a helyzetet megváltoztathatja. De ez nem könnyû, mert ez szerzõdésbe foglalt dolog.

Ami a többit illeti: azok magától értetõdõen díjasak lesznek. Az M5- ös - amelynek az építése elkezdõdött - díja lényegesen olcsóbb lesz, mintegy 50 százaléka lesz az M1-es jelenlegi díjas szakaszának, de ez érthetõ, hiszen az koncessziós alapon épül, úgy, mint az M7-es is, amelynek jelen pillanatban az elõkészítése folyik, a tendereztetés végén vagyunk, és a végsõ kiválasztás mintegy három hónapon belül megtörténik. Az M7-es eléggé lestrapált szakasza is felújításra kerül - úgy, ahogy ön is említette, majd az ugyancsak díjas autópálya szakasz megépítése következik, egyelõre Balatonszentgyörgyig. Az M3- ast is azért, hogy a fenntartási költségeket és a továbbépítést lehetõség szerint a határig minél elõbb végre tudjuk hajtani, ugyancsak kénytelenek vagyunk díjas autópályaként üzemeltetni. A jelenlegi tervek szerint ennek a díja mintegy negyede lesz az M1-es jelenlegi koncessziós szakaszának.

Az M1-es drágaságát pedig elsõsorban az okozza, hogy a 39 milliárdos költségbõl 38 milliárdot az autópálya-társaság fedezett, és csak a területvásárlásra kifizetett 1 milliárdot fedezte maga az állam, ennek megfelelõen elég magas díjat szednek, kétségkívûl az Európában szokásosnál magasabbat. - A viszontválaszban esetleg folytatnám. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage