Balsay István Tartalom Elõzõ Következõ

BALSAY ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Elnök Asszony! Az elmúlt napokban felröppent a hír, hogy az ÁPV Rt. privatizálni kívánja a Volán részvénytársaságokat. Elsõ lépésként - általam is támogatott módon - rendkívül kedvezményes dolgozói részvényeket kívánnak kibocsátani.

Az elmúlt években az önkormányzatok - közöttük is legerõteljesebben a nagyvárosok - erõfeszítéseket tettek, hogy a helyi közszolgáltatások körében a helyi tömegközlekedés biztosításának - mint települési önkormányzati feladatnak - maradéktalanul eleget tegyenek, és ne csak a Volán vállalatok által benyújtott ártarifát meghatározó szavazógépezetként mûködjenek, árhatósági jogkörüknél fogva. Ennek legpolgáribb megoldása, továbbá a helyi tömegközlekedés korszerûsítésének és mûködtetésének legáttekinthetõbb módja az önkormányzati tulajdoni többségû helyi tömegközlekedési társaságok létrehozása lehetett volna.

(15.30)

Ennek érdekében erõfeszítéseket tettünk arra, hogy az általában tartalék vagyonba helyezett és rendkívül alacsony értéken meghatározott belterületi földingatlan üzletrészt a guruló állománnyal átkonvertálva, továbbá a társaság mûködéséhez nélkülözhetetlen ingatlantesteket és természetesen készpénzt biztosítva, önkormányzati tulajdonú többségû tömegközlekedési társaságok jöjjenek létre.

Az önkormányzatok részt vettek és részt vesznek a Volán vállalatok gépjármûparkjának költségcsökkentõ és környezetbarát megújításában, és több településen készen álltunk a felújítás, szervizelés, üzemeltetés, mûködtetés szindikátusi szerzõdéseinek részleteivel is. Tudomásom szerint azonban - a Pécs és Kaposvár megyei jogú városokat kivéve - ezek a kísérletek kudarcot vallottak. Akkor a közlekedési miniszter úr elzárkózott a 100 százalékos állami tulajdonú részvénytársaság önkormányzati társasággá történõ átalakításától.

Tisztelt Államtitkár Úr! Most információim szerint az állam többségi tulajdonát fenntartó privatizációt indít el az ÁPV Rt., legalábbis, ahogy ez Magyarországon lenni szokott, a privatizáció elsõ szakaszában ez az elgondolás.

Kérdezem ezért államtitkár urat, hogy bekövetkezhet-e

- hogy a privatizációban olyan hazai és külföldi érdekeltségek vesznek részt, amelyek az önkormányzati feladatot csak rendszeres és drasztikus áremelésekkel képesek ellátni és az általuk elképzelt eredménykülönbségért tartják a markukat, ellenkezõ esetben leáll egy megye vagy egy város közlekedése;

- hogy nem Ikarus gyártmányú buszokat szereznek be, vagy apportként különbözõ típusú külföldi buszok beszerzésével érik el a társaságban megengedett mértékû üzletrészüket.

Elképzelhetõ-e, hogy az állam és az önkormányzatok kezébõl kicsúszik a szabályozás, hogy ismét elszaporodnak a bérkövetelések miatti tüntetések a polgármesteri hivatalok elõtt?

Végül elképzelhetõ-e, hogy ez lesz a kegyelemdöfés egy jobb sorsra érdemes magyar gyáróriás, az Ikarus Rt. Karosszériagyár életében?

Várom tisztelettel államtitkár úr válaszát. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage