Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! A Magyarországon jelenleg mûködõ többségi állami tulajdonban lévõ 29 közúti személyszállítási tevékenységet folytató Volán társaság tulajdonosi jogainak gyakorlása a '95. évi XXXIX. törvény alapján '95. június 16-ától átkerült a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériumtól az ÁPV-hez.

A privatizációs törvény alapján a Volán társaságoknál csak részleges privatizációra van lehetõség, mivel a törvény a fenti társaságokat tartós állami tulajdoni körbe sorolta.

Az állam részesedése nem csökkenhet ötven százalék plusz egy részvény alá. Ebbõl adódóan az államnak a cégek irányításában meghatározó szerepe van és

lesz. Jelenleg 29 Volán társaságnál az állami tulajdon aránya meghaladja a 95 százalékot. 9 cég esetében az állam mellett a dolgozók is társtulajdonossá váltak.

Az ÁPV Rt. a tartós állami tulajdon feletti részt természetesen privatizálni kívánja, de sajnos jelenleg ennek nincsenek meg a feltételei, így a társaságok részvényei, üzletrészei nem hirdethetõk meg.

A cél az, hogy '96-ban a Volán társaságok privatizációjának a feltételei megteremtõdjenek, s elkezdõdjön a tényleges privatizáció. Ehhez két alapvetõ fontosságú dologban kell elõrelépni, amelyekhez jogszabályi változásokra van szükség.

E két fontos téma a piac szabályozása és a finanszírozás reformja. Szükséges teendõ lesz a koncessziós pályázatok kiírása, a szerzõdések megkötése, a menetrendek jóváhagyása.

A területet érintõ hatályos jogszabályok módosításának fõbb alapelveit, irányait a kormány fogja meghatározni, az erre vonatkozó elõterjesztés elkészítése folyamatban van.

Tekintettel arra, hogy a Volán társaságok forráshiánnyal küzdenek, a privatizáció legideálisabb módja a tõkeemeléses privatizáció lenne. Az abban érdekelt szakmai befektetõk azonban csak akkor lesznek hajlandók befektetésekre, ha a mûködés hosszú távú feltételei rendezettek lesznek, tehát jelenleg ennek a megteremtése a legfontosabb feladat. Ezen a területen is befektetõbarát jogszabályi háttér kialakítására törekszünk.

A Volán vállalatok társasággá történõ átalakítását a KHVM végezte el. A vállalatok egyszemélyes, zárt körû alapítású társasággá alakultak át. Az egyszemélyes alapító a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter volt.

A hatályos jogszabályoknak megfelelõen a KHVM az önkormányzatok pénzbeni privatizációt követõ kielégítése mellett döntött, s a belterületi földek ellenértékét a tõketartalékba helyezte. Ennek megfelelõen nem járható út a tõketartalékba helyezett belterületi földek átkonvertálása guruló állománnyá.

A Volán társaságok legfontosabb feladata a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter felelõsségi körébe tartozó helyközi forgalom lebonyolítása. E feladat mellett - néhány várost kivéve - a Volán társaságok biztosítják az önkormányzatok felelõsségi körébe tartozó helyi közlekedést is. A helyi közlekedés a Volán társaságoknál általában veszteséges vagy nullszaldós.

Az önkormányzatok szûkös anyagi lehetõségeiket figyelembe véve valóban támogatják a Volán társaságokat, de a támogatás mértéke általában minimális.

'94-ben a Volán társaságok autóbusz beszerzésre költött összegeinek négy százalékát biztosították az önkormányzatok, de ez az összeg '95-ben jelentõsen csökken. Az önkormányzatok természetesen alapíthatnak önkormányzati többségi tulajdonú társaságot is erre a tevékenységre, de ennek ráfordításai jelentõsen meghaladják a jelenlegi mûködtetés költségeit, mint ahogy azt egy független tanulmány is jelezte.

Kiírhatnak a helyi közlekedésre koncessziós pályázatot is, de ezek eddig szinte kivétel nélkül kudarccal végzõdtek.

Ezek is mind azt mutatják, hogy a jelenlegi feltételek mellett nincs vállalkozó erre a tevékenységre. Az inflációs hatások ezen a területen is jelentkeznek, bár az elmúlt két évben a tarifák emelése jelentõsen elmaradt az infláció mértékétõl. A jelenlegi árak most is csak alapvetõen a mûködtetés költségeit fedezik, így az új autóbusz beszerzésekre más forrásokat kell találni vagy drasztikusan meg kell emelni a jelenlegi tarifákat.

Az árak alakulása ugyanúgy, mint a többi közszolgáltató cég esetében, nincs direkt kapcsolatban a társaságok privatizációjával.

A Volán társaságok az elmúlt években kizárólag magyar gyártmányú új Ikarus autóbuszokat szereztek be, és ez így lesz az idén is. '94-95-ben a társaságok mindösszesen 550 darab új Ikarus autóbuszt szereztek be.

Az Ikarus Rt. a belföldi piacon szinte egyeduralkodó. Szeretném leszögezni, nem cél, hogy a privatizáció során külföldi gyártmányú autóbuszok kerüljenek apportként behozatalra. Sem az állam, sem az önkormányzat kezébõl nem csúszhat ki a szabályozás, mivel azt magas szintû jogszabályok garantálják és a többségi tulajdonosi pozíció fennmarad.

Amennyiben az autóbusz-rekonstrukció lebonyolításához a Volán társaságok, illetve az önkormányzatok megfelelõ forrásokat tudnak találni, akkor a Volán társaságok évi pótlási igénye 600 darab autóbuszt is elérhet, ami az Ikarus Rt. tavalyi termelésének 40 százaléka. Ebben az esetben a Volán társaságok nagyobb és stabilabb... (Az elnök poharát megkocogtatva jelzi az idõ leteltét.)... piacot jelenthetnek az Ikarus számára, és ezzel hozzájárulhatnak az Ikarus helyzetének stabilizálásához. Kérem válaszom elfogadását. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage