Nagy Jenõ Tartalom Elõzõ Következõ

NAGY JENÕ, a környezetvédelmi bizottság elõadója: Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Országgyûlés! Az Országgyûlés környezetvédelmi bizottsága 1995. október 18-ai ülésén a határozati javaslatot megvitatta, és ahhoz - a Házszabály 95. § (2) bekezdése alapján - az alábbi, általános vitát elõkészítõ ajánlást nyújtja be.

A bizottság az elõterjesztõ - a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium - képviselõjének meghallgatása után megvizsgálta a határozati javaslatot. Megállapította, hogy a határozati javaslat elõterjesztése feltétlenül fontos és idõszerû. Indokolja ezt az Európai Unióval létesített társult tagságunk és az Unióhoz történõ csatlakozási szándékunk, továbbá az ágazat fejlesztési stratégiájának, prioritásainak meghatározása, az összefüggésrendszerek, a megvalósítást elõsegítõ eszközrendszer feltárása és a hatékonyabb mûködtetés elõsegítése.

A bizottság véleménye szerint a magyar közlekedéspolitika rendkívül szoros összefüggésben van az ország területfejlesztési és -rendezési koncepciójával és szabályaival. Ezért feltétlenül fontosnak tartja az együttes tárgyalást az Országgyûlés elõtt lévõ területfejlesztési és -rendezési törvénnyel.

A határozati javaslat indokolását a bizottság nem tartja kielégítõnek és úgy ítéli meg, hogy a rendelkezésre álló háttéranyagok, -ismeretek alaposabb és kimerítõbb indokolást tesznek lehetõvé. Általános volt a vélemény, hogy a javaslat, az ágazati célok irányából megközelítve, összhangban van a kormányprogrammal és a körvonalazódó modernizációs programmal, de nem kellõen bemutatott a kapcsolatrendszer a gazdaság más, fontos részterületeivel - például mezõgazdaság, turizmus, energia- és vízgazdálkodás.

Mindezeken túlmenõen az indokolás túlzottan általános, és ebbõl kifolyólag nem világos, hogy a javaslatban ismertetett feladat-felsorolás egyúttal prioritásokat is jelent, vagy más megközelítésben kell a leírtakat értelmezni. A határozati javaslat összhangja más, a nemzetgazdaságra és a társadalomra nagy hatással bíró koncepciókkal, illetve törvényekkel - nem kellõ mértékben bemutatott.

Erre való tekintettel a bizottság elhatározta, hogy a határozati javaslathoz mellékelt háttéranyagot és az elõterjesztõ által említett további megalapozó anyagokat részleteiben is át kívánja tekinteni, és ezzel kapcsolatos elõkészítõ munkára kérte fel építésügyi és infrastruktúra albizottságát. Kérte továbbá az elõterjesztõt, hogy ehhez a munkához nyújtson segítséget, és a szükséges kiegészítéseket bocsássa a bizottság rendelkezésére; illetve célszerûnek látná, ha ezekre az általános vita megkezdésekor a miniszter az expozéjában kitérne.

Az alkotmányt és a nemzetközi szerzõdéseket illetõen a bizottság a határozat tekintetében az összhang hiányát nem tapasztalta. Mindezek mellett felhívja a figyelmet arra, hogy a közlekedéspolitikában az állam, illetve a kormányzat mellett jelentõs szereppel bírnak az önkormányzatok, a vállalkozások és a magánszemélyek. Mindezeket a stratégia és a végrehajtás során fokozottabban szükséges figyelembe venni.

A határozati javaslat társadalmi és gazdasági hatásait az indokolás és az elõterjesztett háttéranyag nem mutatja be. Érzékelhetõ, hogy a gazdaság és a társadalom fõ folyamatainak elemzésére épül a koncepció, de a társadalomra és a gazdaságra történõ visszahatásokra nem utal.

Felmerült továbbá, hogy fokozottabban indokolt figyelni a koncepcióalkotás és a döntés-elõkészítés során a társadalom széles rétegeire, és ennek az egyeztetések mechanizmusába be kell épülnie.

A határozati javaslat jogszabály-szerkesztési szempontból megfelelõ, de a határozati javaslat egyes pontjainak felvezetésénél a bizottság határozottabb, közvetlenebb megfogalmazásokat javasol.

Összefoglalva: a határozati javaslat szükséges, indokolása és a társadalmi- gazdasági hatások bemutatása kiegészítendõ, formailag megfelelõ, illetve kijavítható; mindezek alapján a bizottság általános vitára alkalmasnak tartja. Köszönöm. (Szórványos taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage