Torgyán József Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TORGYÁN JÓZSEF, a Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt képviselõcsoportjának vezérszónoka: Köszönöm szépen, elnök asszony, a szót. Tisztelt Képviselõtársaim! A Független Kisgazdapárt álláspontja szerint kevés fontosabb gazdasági feladat van ma Magyarországon, mint a közlekedés rendbetétele. Ezért nagyon hasznos lenne egy olyan közlekedéspolitika meghatározása, amely fejlett közlekedési rendszert lenne képes felvázolni.

A közlekedés számos problémája olyan kérdések rendezését lehetetleníti el, mint például az ország egyes vidékeinek bekapcsolása a magyar gazdaságba. A kormány által elõterjesztett közlekedéspolitika sajnos azonban, amilyen lassan született meg, oly kevéssé alkalmas az elvárható szükséges változások alátámasztására, különösképpen pedig megvalósítására.

Megdöbbentõ az elõterjesztés formális jellege; az tehát, hogy semmilyen határozott irány abból nem olvasható ki. A cél a feladat kipipálása lehetett csupán az Európai Unióba való csatlakozás feltételrendszereinek megteremtése keretein belül, és ebbõl adódóan ez nem alkalmas valamiféle közlekedési politika megvalósítására.

Felsorolásként rengeteg minden benne van ebben az anyagban, de csak kívánságlista formájában, nem pedig tényleges gyakorlati tételként. Hasonló a korábbi évek, évtizedek közlekedéspolitikájához, amikor is kifejtésre kerültek különbözõ jókívánságok, a jókívánságok azonban maradtak jókívánságok, és azokból semmi sem valósult meg.

Igaz, hogy most négy prioritást jelöl meg az anyag, amelyet nagyon helyesen minõsített Baráth Etele legalább hétfajta prioritásnak, de véleményünk szerint ez a felsorolás is hibás, ugyanis kihagyta a leglényegesebbet, az ország belsõ közlekedési kapcsolatainak követelményrendszerét. A Független Kisgazdapárt álláspontja szerint ebbõl kellett volna az egész közlekedési koncepciónak kiindulnia. Az ilyen kapcsolatok hiánya megítélésünk szerint akadályozza az ország megfelelõ fejlõdését, a válságrégiók helyzetének rendezését, az idegenforgalom fellendítését. Külön fájdalmunk, hogy akadálya a mezõgazdasági termelõk egyenlõ piaci esélyének kialakításában; és lehetne folytatni ezt a sort.

(10.30)

De ez a meghatározó a Független Kisgazdapárt álláspontja szerint, a most felsorolt hiányosságok kiküszöbölése, az Európai Unióhoz való csatlakozás szempontjából is, hiszen nem elég formális hivatkozásokkal élni, hanem itt is alapkövetelmény Magyarország különbözõ régióinak könnyû elérhetõsége.

Ma ennek a hiánya egyik fõ oka a külföldi tõkebefektetés korlátainak, annak, hogy az ország keleti és északkeleti része szinte kimarad ezekbõl a befektetésekbõl.

Miközben a kormány az ellenzéket általában azért szokta bírálni, mert állítólag az ellenzék nem tud elég forrást és eszközt megjelölni, ugyanakkor a kormány elõterjesztése iskolapéldája a kiérleletlen gazdaságpolitikának. Fontosnak tartja például a jármûállomány megújulását és e célból különbözõ kedvezmények nyújtását - miközben a kormányzat a közterhek szüntelen emelésével lehetetleníti el a valóságban az elavult jármûpark cseréjét. Le akarja bontani az ármegállapításnál is az állami szerepkört, arról azonban elfeledkezik, hogy a természetes monopóliumokat korlátozni kell, mert különben azok szabadon áthárítják költségeiket.

A közlekedés fejlesztésénél különbözõ lehetõségek mellett az állami bevételek visszaforgatását is ésszerûnek tartaná, de ez is csak jókívánságként jelenik meg, semmiféle konkrétumot nem közöl az anyag.

Fejleszteni akarja a tranzitot, ugyanakkor nem tárgyalja azt a kérdést, hogy a tranzit fejlesztésének rajtunk kívül álló feltételei is vannak. Az autópályák építését - ami mellesleg évek óta alig-alig folyik - a tranzit szempontjából tartja nagyon fontosnak, holott a közúti tranzitot mindenütt vissza akarják szorítani, mert pozitív hatásai elsõsorban a közmegítélés szerint - legalábbis Nyugat-Európában - a vasúti tranzitnak vannak. Ennek elõtérbe helyezésérõl azonban ez az anyag - egy mondat odavetésétõl eltekintve - semmit sem tartalmaz.

Megállapításai alátámasztásánál különbözõ adatok közül az anyag többet tévesen használ, tévesen utal azokra. Sajnos, meg kell állapítanom, ezeknek az anyagoknak a használata sokszor elképesztõ hozzá nem értésrõl tanúskodik. Így például rámutat arra, hogy 2000-ben a GDP értéke 8000 USD/fõ lesz. Ebbõl akarja levezetni, hogy mennyit lehet esetleg közlekedésfejlesztésre állami forrásokból fordítani. Csakhogy a 8000 USD/fõ vásárlóerõ-paritáson közölt adat világbanki átszámítási módszerek korrigált értékét jelenti, 1994 januári árfolyamon. Így írja le az elõterjesztés, bár nem világos, hogy ezen végül is mit kell érteni. Nyilvánvaló, az egy mûvi adat, amit semmiképpen sem lehet elkölteni.

Hasonló gyöngyszem az adatok között a közlekedési beruházások alakulásának kérdése. Itt rámutat az anyag arra, hogy tíz év alatt tíz százalékkal sem nõttek azok, miközben a nemzetgazdasági beruházások 40 százalékkal emelkedtek. Csakhogy mindezt páratlan módon, folyó árakon nézi, ekkora infláció mellett. Csökkenésrõl van tehát valójában szó, de az anyag - valamilyen, általam ismeretlen okból - ezt nem meri kimondani, ezért beszél növekedésrõl.

A közlekedéspolitika összeállítását az a cél is vezérelhette - legalábbis az anyagból én ezt a következtetést vontam le -, hogy ilyen módon a sarc politikájához megfelelõ ideológiai alapot teremtsen. Végig érezhetõ a törekvés, hogy a kormány minél kevesebbet költsön, minél nagyobb legyen a közlekedésbõl származó bevétele. Megengedhetetlennek tartja a Független Kisgazdapárt, hogy egy ilyen lerobbant ágazatot, amelynek állapota a gazdaság általános fejlõdését alapvetõen akadályozza, egy ilyen bevételnövelési törekvés hasson át. Ez a Független Kisgazdapárt álláspontja szerint óriási károkat jelenthet az országnak.

A Kisgazdapárt fontosnak tartja, hogy az országnak olyan közlekedéspolitikája legyen, amely hozzájárul a gazdaság általános fejlõdéséhez, az elmaradott térségeknek a gazdasági vérkeringésbe való bekapcsolásához, ezért a Független Kisgazdapárt az elõterjesztést a közlekedési kormányzatnak átdolgozásra visszaadni indítványozza, hiszen az a jelenlegi formájában alkalmatlan a célok elérésére. Ezért azt a jelenlegi formában nem tudja támogatni, de reméli, hogy a közlekedési kormányzat figyelembe veszi a Független Kisgazdapárt szempontjait is, és ezeknek a beépítésével egy olyan új anyagot fog a Ház elé tárni, amely végül is a kívánt célok elérésére alkalmas lehet.

Köszönöm a türelmüket. (Taps a jobb oldalon.)

(Az elnöki széket dr. Füzessy Tibor alelnök foglalja el.

Dr. Semjén Zsolt helyét a jegyzõi székben dr. Trombitás Zoltán veszi át.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage