Pokorni Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

POKORNI ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót. Valóban ez a kérdés, hogy ez a pont visszavonható-e, visszavonandó-e, vagy pedig sem. S ez jól mutatja nemcsak ennek a pontnak, hanem a többinek is az aggályos voltát, hogy bizony lehet, hogy hosszú ideig készült ez a törvénytervezet, de hogy nem sikerült meghatározni fontos kulcskérdéseken, megnyugtató közmegegyezésre jutni sem a politikai pártoknak önmagukban vagy a kormánykoalíciót alkotó pártoknak önmagukban, sem pedig a szakmával. Én azt gondolom, hogy az érettségi esete ezt jól példázza. Több ilyen pont is elhangzott már ma, gondoljunk csak az óraszám emelés szükségességére, idõpontjára, az érettségi megítélésére. Nincs ez kimunkálva kellõen. Azt támasztja ez alá, hogy lehet, hogy másfél évet csúszott a törvénytervezet, de bizonyos tekintetben még így is korainak mondható a beterjesztése.

Az, akirõl az elõbb hallottunk, hogy egy rektor úr is kifejtette az álláspontját, az nemcsak a saját álláspontja volt, hanem a rektori konferencia álláspontját fejtette ki, amelyik nyilatkozatban is - nyilvánosságra hozott nyilatkozatban is - elutasította azt, amit kétszintû érettséginek hívunk. A kérdés gyökere valóban az, amit SZDSZ-es képviselõtársunk fölvetett, hogy hogyan lehet a jövõben egy tömegesnek ígért érettségi esetében az egész dolgot szabályozni. S ez a kérdés az, ami az ellenzéket is izgatja, hogy vajon nem válik-e a tömegesen ígért érettségi puszta, formális, mennyiségi ígéretté, hogyha ez olyan rendszerben valósul meg, amelyben az érettségi minõsége radikálisan csökkenhet. S ezt kell elkerülnünk, illetve ennek a veszélyét kell csökkentenünk. Egyetértünk abban, hogy az érettségi mai rendszere minimális reformra érett. Hozzá kell nyúlni ehhez a rendszerhez, de nem oly módon, ahogyan erre vonatkozóan a minisztérium eddig anyagokat tett le, s nem oly módon, aminek az egy-két pontja szerepel a törvénytervezetben.

A gond az valóban, hogy több irányban lehet kiegészíteni azt, amit ma a törvénytervezet tartalmaz. Ki lehet egészíteni egy racionális, mondjuk így: fontolva haladó, fokozatos reformra is, de ki lehet egészíteni - s ettõl félnek a bíráló pedagógusok - egy radikális, kétszintû érettségit bevezetõ vágásra is. Ez a gond ma.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage