Kovács Kálmán Tartalom Elõzõ Következõ

KOVÁCS KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Képviselõ Úr! A késõi órán azért néhány dologra szeretnék reflektálni az aggodalmaival kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy egész Európában, vagy Európa nagy részében bevált gyakorlatot veszünk most át. Nem hiszem, hogy formai másolásról lenne szó, hiszen komoly elõkészítés elõzte meg, éppen azért, hogy a hazai specialitásokat vagy a hazai igényeket is ki tudja elégíteni a kormányrendelet.

Nagyon sok kérdést érintett, én ebbõl csak egyre-egyre kívánok kitérni. Az egyik a kamionvezetõk és a forgalom, a hétfõi vagy a hét eleji forgalomnak a hatása. Ön is bizonyára tudja, hogy a hétvégi forgalom elsõsorban ebben a három nyári hónapban többszöröse, bizonyos fõútjainkon ötszöröse a hétközi forgalomnak, ugyanakkor a kamionforgalom nem meghatározó, de jelentõs tétel ebben a forgalomban. Tehát hogyha ez hétfõn kerül az utakra, akkor lényegesen kisebb forgalmi zavart okoz, mintha a hétvégén kerülne a forgalomba. A másik, amit ön is említett, hogy a vezetõk hogyan tudnak ehhez alkalmazkodni, mennyire lesznek idegesek, frusztráltak. Azt hiszem, hogy ez elsõsorban a szállítás és a szállítmányozás szervezésével kapcsolatos. Erre nyilvánvalóan át kell állni, az elsõ hét tapasztalatai rövidek ahhoz, hogy errõl egyértelmûen nyilatkozhassunk. De majd a statisztikák alapján le lehet szûrni az ezirányú tapasztalatokat és ebbõl következtetéseket lehet levonni.

A harmadik kérdés, hogy vajon a tranzitforgalom elkerüli emiatt az országot, és emiatt gazdasági veszteség éri-e Magyarországot? Meggyõzõdésünk, hogy miután egyre általánosabb lesz ez az európai tranzitútvonalakon, ezért ilyen értelmû negatív diszkrimináció nem fogja érni Magyarországot, és az ön állításával szemben mi úgy gondoljuk, hogy a MÁV-nak már középtávon is ez hasznot jelent, hiszen több fuvarozó és szállító, akinél a folyamatos üzem ezt feltétlenül szükségessé teszi, a kombinált fuvarozás lehetõségeivel fog élni, akkor is hogyha ez részlegesen, látszólag drágítja a szállítást. Valójában nem fogja drágítani, hiszen az országon belül való tartózkodás a fizetõ tranzitparkolókban, és annak a költségei, hogy az áru nem mozog, lehet hogy lényegesen meghaladják a kombinált fuvarozás fajlagosan nagyobb költségeit.

És még egy, a mezõgazdasági betakarítások: azt gondolom - és erre április 7-én Pallag László kisgazda képviselõ úr kérdésére is adott válaszomban egyértelmûen jeleztem -, hogy a tárca augusztus hónap követõen, tehát szeptember-októberben a nyári tapasztalatokra vissza kíván térni, és amennyiben ezt a szakmai tapasztalatok úgy kiigénylik (sic!), akkor január 1- jétõl módosítunk a kormányrendeleten annak érdekében, hogy olyan jellegû problémák ne legyenek, ami esetleg éppen a mezõgazdasági betakarítási idõszakban esedékessé válhat.

Ugyanakkor ön is tudja képviselõ úr, hogy egyedi kérelemmel lehet fordulni mind a közlekedési, hírközlési, vízügyi miniszterhez, aki a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter véleményét kikérve adhat egyedi felmentést bizonyos termékek szállítására, illetve bizonyos rendszámokra. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage