Csapody Miklós Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CSAPODY MIKLÓS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Nem a MiG-ekrõl lesz szó, hanem az IFOR közúti csapatmozgások okozta károkról. Ezek a károk jelentõsek, éppen az IFOR által igénybe vett utak, hidak és épületek állapotában és a torlódásokat is nagymértékben megnövelték a közúti határátkelõkön. A nagy zaj, rezgés és környezetszennyezés következményei az érintett lakosságnak és az önkormányzatnak is nagy gondot okoznak. Amint arról a sajtó május elején is tudósított, a barcsi Dráva-híd lezárásában mindennek nagy szerepe volt. Hasonló károk nem keletkeznének, ha a csapatmozgások kombinált áruszállítással valósulnának meg, vagyis konkrét esetben Taszártól a határig vasúton közlekednének, a drávai átkelés pedig vízi úton folyna, ideiglenes határátkelõhelyek megnyitásával, adott esetben kompátkelõ kiépítésével.

Hiszen az úgynevezett mobil dominó rendszerû lejárók bárhol és bármikor felállíthatók volnának a vízi határvonalon. Ez jól szolgálná a határvonalmenti magyar és horvát települések gazdasági és más összeköttetését is.

Kérdezem, lát-e miniszter úr lehetõséget minderre? Tudomásom szerint ugyanis az elképzelésrõl rég tudomása van már a minisztériumnak, ám a javaslatra mindeddig nem reagált. Kérdezem miniszter úrtól továbbá, hogy a károk enyhítésére mit tesz a kormány és mikor? Aktuális a kérdés azért is, hiszen nemrég úgy döntött a kormány, hogy a károk 75%-át az Amerikai Egyesült Államok kormánya, 25%-át pedig Magyarország kormánya fizeti.

Kérdés az is persze, hogy miért vállalunk részt a mások okozta károk megtérítésébõl? Azonban szeretnék visszatérni elõzõ és alapvetõ kérdésemhez, hogy mit tesz és mikor a kormány a károk enyhítése érdekében, illetõleg a kombinált áruszállítás és a kompátkelés - ami olcsóbb mint pontonhíd -, létesítésére? Várom miniszter úr válaszát.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage