Kutrucz Katalin Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KUTRUCZ KATALIN (MDNP): Köszönöm a Magyar Demokrata Fórumnak, és elnézést kérek, nem fogom túlzottan igénybe venni az idejüket, de akkor egy- két dolgot azért még hadd jelezzek, mert az az érzésem, hogy az alkotmányozó bizottságban a Néppárt nem nagyon tud belekerülni a 80%-os szavazás miatt, és valahol el kell mondanunk ezeket a dolgokat, mert nagyon szerencsétlen dolog lenne, hogyha az alkotmánykoncepcióba ezek az általunk kifogásolt részek így maradnának, ahogy jelenleg vannak. Egyébként hadd jegyezzem meg akkor, itt és most, hogy az is szerencsés dolog lenne, hogyha már a többség úgy dönt, hogy mindenképpen lezárja az általános vitát, amit szerencsétlennek tartunk, de végül is dönthetnek így, akkor legalább a módosító indítványok beadására csináljunk egy picit hosszabb határidõt, mert nagyon sok olyan módosító indítványt tudnánk csinálni, ami politikailag abszolut semleges, biztos, hogy elfogadható az alkotmány-elõkészítõ bizottság és minden párt számára, csak az ilyen típusú hibákat próbálná meg kigyomlálni az alkotmánykoncepcióból.

Egy dologról hadd beszéljek még, és ez "A Katonai és rendvédelmi szervek" címû fejezet, amely a IV. rész 6. fejezete és sokak szerint a címe és az elhelyezése bizonyos szorongásra okot adó üzenetet rejt magában. Ugye, ez a kormányról és az önkormányzatokról szóló fejezetek között van. A kormány és a katonai és rendvédelmi szervek között van még "A Közpénzügyek" címû fejezet. Ráadásul a kormányról szóló fejezetnek az a címe, hogy "A Kormány és a közigazgatás". Tehát van egy fejezet, amelyik úgy szól, hogy Kormány és közigazgatás, aztán jön a Közpénzügyek, aztán jönnek a Katonai és rendvédelmi szervek, és azután az Önkormányzatok. Ez sokak számára azt sugallja, hogy ezek a szervek, amelyek egyébként a közigazgatás részei, az alkotmány szerint mégsem azok, hanem egyfajta önálló csoportot alkotnak, kívülállnak a közigazgatás szervezeti rendszerén, önálló életet élnek. Biztos vagyok benne, hogy nem ez volt a cél, hát magam is részt vettem ebben a bizottságban. De az ilyen jelzéseket, azt hiszem, hogy tudomásul kellene vennünk. És ezt a rossz érzést külön felerõsíti az, hogy ráadásul ezek közül az ide eshetõ szervezetek közül csak azok vannak megemlítve, amelyek bizonyos erõszakot is képesek kifejteni.

Nincs benne például a tûzoltóság, de benne van a katonaság, meg benne van a nemzetbiztonság. Attól tartok, hogy végig kellene gondolni, hogy helyes-e ez a fajta csoportosítás, akarunk-e az alkotmánnyal egy ilyen sajátos dolgot sugallni. bBiztos vagyok benne, hogy nem, és ezért valamiféle más rendszert kellene ebben kitalálni. És hogyha már itt tartok, akkor még ebbõl a fejezetbõl még egy dolgot hadd említsek meg. Ha már benne van a nemzetbiztonság, a nemzetbiztonság feladata ebben a koncepcióban szûkebben van meghatározva, mint a nemzetbiztonsági törvényben, amelyet szintén nemrég fogadott el a parlament. Lehetséges ez is, de azon nagyon szépen kérem az alkotmányozó bizottság tagjait, gondolkodjanak el, hogy akarjuk-e egy olyan irányú szûkítését a Nemzetbiztonsági Hivatal feladatainak, amelyik csak a kábítószerkereskedelem elleni küzdelmet, vagy egyáltalán a szervezett bûnözés elleni küzdelmet veszi ki a Nemzetbiztonsági Hivatal tevékenysége alól. Ezt végig kellene gondolni, mert a koncepció ilyenkénti változatlan elfogadása ezzel a következménnyel fog járni a jövõre nézve. És akkor végezetül most már csak egy apróságot hadd említsek meg. "Az Önkormányzatok" címû fejezetben többször is szerepel a kormány és az önkormányzatok viszonya. Hol az szerepel benne, hogy a kormány törvényességi felügyeletet lát el az önkormányzatok felett, hol meg az, hogy törvényességi ellenõrzést gyakorol az önkormányzatok fölött. A kettõ biztos, hogy nem megy együtt, végig kellene gondolni, hogy melyik. Ha jól tudom, pillanatnyilag törvényességi ellenõrzésrõl van szó, lehetséges, hogy ezt kellene meghagyni, az is lehet, hogy változtatni kell, és törvényességi felügyeletet kell írni, egyetlenegy dologban vagyok egészen biztos, hogy két dolgot egyszerre, azt nem lehet.

Tisztelt Képviselõtársaim! Köszönöm, hogy ilyen türelemmel hallgattak meg, és nagyon reménykedem abban, hogy amit elmondtam, egy kicsit segít abban, hogy próbáljuk meg lelassítani a koncepciót. Hangsúlyozom még egyszer, nem az alkotmányozást, hanem a koncepció elkészítésének a folyamatát, és legyünk figyelemmel ezekre az apróságokra, azért mert az emberek mindennapi életére nem az alkotmánynak azok a részei lesznek kihatással, amelyek körül nagy vita van, hogy egykamarás parlament vagy kétkamarás parlament, hanem éppen ezek az apró részek, éppen ezek a finomságok fogják befolyásolni az emberek mindennapi életét, és ha mi normatív alkotmányt akarunk, márpedig úgy tudom, hogy mindannyian azt akarunk, akkor ennek különösen nagy a jelentõsége. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage